play_arrow

keyboard_arrow_right

skip_previous play_arrow skip_next
00:00 00:00
chevron_left
volume_up
chevron_left
  • cover play_arrow

    Radio Piekary Radio Piekary

Śląsk

Katowice: Kampus Politechniki Śląskiej

today4 lutego 2020

Background

Studiujący w Katowicach studenci Politechniki Śląskiej będą mieć swój kampus. Taki powstanie w ciągu ulicy Krasińskiego. Są już projekty.

Mają ulicę a będą mieć kampus. Trzy koncepcje przebudowy ulicy Krasińskiego w Katowicach, przy której znajdują się katowickie wydziały Politechniki Śląskiej. Odbyło się także spotkanie między rektorem i prezydentem Katowic.

Studenci wymyślili

W czasie spotkania, które odbyło się w odnowionej sali seminaryjno-reprezentacyjnej zostały przedstawione wstępne projekty przebudowy ul. Krasińskiego w Katowicach, przygotowane w ramach zamkniętego konkursu, przez trzy zespoły studenckie pod kierunkiem dr inż. arch. Elżbiety Błeszyńskiej. Koncepcje konsultował prof. Piotr Folęga, Dziekan Wydziału Transportu i Inżynierii Lotniczej. Patronat nad projektem objęli JM Rektor Politechniki Śląskiej prof. Arkadiusz Mężyk oraz prof. Klaudiusz Fross, Dziekan Wydziału Architektury.

Enklawa dla studentów Politechniki Śląskiej

Celem podjętych działań w tym zakresie jest stworzeniu w obrębie ul. Krasińskiego przyjaznej studentom i mieszkańcom enklawy. „Rozpoczęta dyskusja, związana z planami stworzenia strefy zamkniętej dla ruchu samochodowego, na terenie której będą mogli spędzać czas nie tylko studenci, ale także goście Wydziałów i mieszkańcy miasta, jest bardzo ważnym wydarzeniem dla całej społeczności akademickiej Wydziału Transportu i Inżynierii Lotniczej oraz Wydziału Inżynierii Materiałowej”, wyjaśnił JM Rektor prof. A. Mężyk. „Cieszę się że we  władzach Miasta Katowice i osobie Pana Prezydenta Marcina Krupy możemy mieć tak otwartych na współpracę partnerów, dostrzegających obopólne korzyści z podejmowanych wysiłków”, dodał Rektor Politechniki Śląskiej.

Przypomniał również, że według pierwszych koncepcji główny ośrodek Uczelni miał zostać zlokalizowany właśnie w Katowicach. „Katowice to stolica Metropolii i nie wyobrażamy sobie, żeby Politechnika Śląska, największa uczelnia techniczna w regionie, w tej chwili ze statusem uczelni badawczej, tutaj nie funkcjonowała. Tym bardziej że Katowice to piękne tradycje związane z działalnością naukową. Przyspieszenie, które uzyskaliśmy w ostatnim czasie w zakresie inżynierii lotniczej wiąże się z technologiami z najwyższej półki i na tych technologiach chcemy budować pozycje ośrodka katowickiego jako znaczącego kampusu PŚ”, zapewnił.

Studenci mają pomysły

Dziekan Wydziału Architektury prof. Klaudiusz Fross podkreślił także, że wizualizacje są ciekawą inspiracją i mogą zmotywować do kontynuacji prac nad inwestycją. „Mieszkańcy postrzegają miasto poprzez jakość przestrzeni publicznych. W ramach konkursu opracowano trzy koncepcje: NOWA RAWA, ZIELONA ARTERIA, POLILINIA. Ich autorami są studenci Wydziału Architektury: Katarzyna Dybała, Natalia Hołoś, Aleksandra Machura, Bartosz Słomka, Marta Błaszczyk, Krzysztof Bytomski, Katarina Kędrak, Anna Motyka, Izabela Kubica, Beniamin Walecki, Kamil Wróbel”, wymienił.

Co z samochodami?

Dr hab. inż. Grzegorz Sierpiński zaprezentował wyniki badań dotyczących relacji potoków ruchu pojazdów do rozważanego obszaru przed oraz po zamknięciu ul. Krasińskiego. Przedstawił m.in. analizy dot. wskaźników natężenia ruchu na wybranych ulicach oraz proponowane objazdy, które – po realizacji inwestycji – mają zapewnić płynność przemieszczania się w tym rejonie. „Bardzo ważnym aspektem wyłączenia z ruchu samochodowego części ul. Krasińskiego są względy bezpieczeństwa studentów oraz pracowników Wydziałów, którzy obecnie, przechodząc między budynkami Uczelni, muszą przechodzić w niebezpiecznych miejscach przez ruchliwą ulicę”, dodał prof. Piotr Folęga. Lokalizacja planowanego przedsięwzięcia nie jest przypadkowa – w tym rejonie znajdują się ważne miejsca usługowe.

Zmiany dla miasta

Nadchodząca zmiana będzie stanowić istotną wartość dodaną nie tylko dla Wydziałów Politechniki Śląskiej, ale również dla samego miasta. „Jako włodarze miasta dostrzegamy potencjał uczelni wyższych, nie tylko w znaczeniu
kapitału ludzkiego, ale także dlatego, że obecność takich instytucji podwyższa rangę miasta. Akademickość tworzona
jest nie tylko przez budynek, ale i przestrzeń wokół niego”, powiedział Prezydent dr inż. Marcin Krupa, odnosząc się
do koncepcji przebudowy fragmentu ul. Krasińskiego.

Następnie przeszedł do zagadnienia ruchu samochodowego w mieście. – Duże znaczenie ma przyzwyczajenie. Powinniśmy odchodzić jednak od indywidualnego transportu i każdy element, który się do tego przyczynia, jest elementem tworzącym politykę zrównoważonego transportu – podkreślił. Ponadto wskazał, ze proponowana przebudowa i wiążący się z nią element przekierowania ruchu potoku pojazdów wpisuje się w dotychczasowe oraz planowane przedsięwzięcia Miasta dot. zmian nawyków transportowych: strefę Tempo 30, budowę centrów przesiadkowych oraz przewidywane w przyszłości większe reformy np. krótkotrwałe wyłączenie centrum z ruchu samochodowego. Przypomniał, że analogiczny deptak powstał kilka lat wcześniej na ul. Bankowej. „Połączenie rektoratu Uniwersytetu Śląskiego z Wydziałem Nauk Społecznych stworzyło klimat kampusu akademickiego. Żeby mocniej zaznaczyć obecność Politechniki Śląskiej w Katowicach – bo każdy na zdanie „studiuję na politechnice” myśli: Gliwice – potrzeba takiego właśnie wyodrębnienia”, zaznaczył.

(źródło i foto: Politechnika Śląska)

Autor: Adam Złotorowicz


0%
Skip to content