play_arrow

keyboard_arrow_right

skip_previous play_arrow skip_next
00:00 00:00
chevron_left
volume_up
chevron_left
  • cover play_arrow

    Radio Piekary Radio Piekary

Śląsk

Prace na całego. Obejście Węgierskiej Górki

today25 czerwca 2020

Background

Przekują się przez dwie góry i między nimi zbudują estakadę. Na całego ruszyły już prace przy budowie trasy w Beskidach. Obejście Węgierskiej Górki to ponad ośmiokilometrowy brakujący odcinek trasy ekspresowej S1 w Beskidach.

Połączy węzeł Przybędza za Żywcem z gotowym już fragmentem do granicy w Zwardoniu. Wbito pierwszą łopatę na terenie budowy obejścia Węgierskiej Górki. To jedyny brakujący odcinek ekspresówki S1 w Beskidach.

Dwa tunele i estakada

To będzie piękna widokowo trasa – ale jakże trudna do zbudowania. Kierowcom pozwoli ominąć miejscowości między Żywcem a przejściem granicznym w Zwardoniu.

  • cover play_arrow

    Prace na całego. Obejście Węgierskiej Górki Adam Złotorowicz

Długość tuneli wyniosą ok. 830 m i 1000 m. Węzły Przybędza i Milówka, wykonane częściowo w ramach budowy sąsiednich odcinków, rozbudowane zostaną o dodatkowe łącznice, umożliwiające pełne skomunikowanie z pozostałymi drogami.

Wygodna i szeroka trasa

Trasa w znakomitej większości będzie dwupasmowa, dodaje Marek Prusak.

  • cover play_arrow

    Prace na całego. Obejście Węgierskiej Górki Adam Złotorowicz

Malowniczy odcinek ekspresówki pozwoli ominąć Węgierską Górkę i okoliczne miejscowości – z czego cieszą się także mieszkańcy. Ma być gotowy za trzy lata.

Dwa przekroje i dwa tunele

Droga S1 na odcinku Przybędza – Milówka będzie posiadała dwa typy przekroju:

  • jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, wyposażony w jedną jezdnię składająca się z dwóch pasów w każdym kierunku,
  • dwujezdniowy o długości 4,8 km na odcinku tunelowym oraz między tunelami, wyposażony w dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Kluczowe połączenie w ramach Transeuropejskiej Sieci Transportowej 

Budowa drogi ekspresowej S1 na odcinku obwodnicy Węgierskiej Górki jest jednym z kluczowych przedsięwzięć objętych rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), które zapewni bezpośrednie, szybkie połączenie na trasie Bielsko-Biała – granica polsko-słowacka (Zwardoń) – Svrcinovec (powiat Czadca, Słowacja).

Ta droga ekspresowa znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25 „oś drogowa Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe, poza granicami Polski, jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina – Skalite.

S1 w budowie

W najlepsze trwa budowa drugiej jezdni drogi S1 Pyrzowice – Podwarpie, o długości prawie 10 km, której zakończenie planowane jest w 2021 roku. Wybudowane są już wszystkie obiekty mostowe w ciągu nowej jezdni, na ukończeniu są roboty ziemne. Rozpoczęto już wykonanie warstw konstrukcji jezdni.

Budowa drogi ekspresowej S1 od Mysłowic Kosztowy do Bielska-Białej

W maju br. podpisano umowę na budowę jednego z czterech odcinków drogi S1 z Mysłowic od Bielska-Białej – odcinek Oświęcim – Dankowice o długości 15,1 km. 19 czerwca br. wybrano wykonawcę budowy następnego, ponad 12-kilometrowego odcinka S1 Kosztowy – Bielsko-Biała. Rozstrzygnięcie dla ostatniego zadania na tej inwestycji, biegnącego od Mysłowic do Oświęcimia już wkrótce. Budowa drogi ekspresowej S1 na odcinku od Mysłowic Kosztowy do Bielska-Białej, o długości ponad 40 km, została podzielona na cztery odcinki realizacyjne:

I odcinek: węzeł Kosztowy II (z węzłem) – węzeł Oświęcim (bez węzła) o długości 12,865 km;

II odcinek: węzeł Oświęcim (z węzłem) – Dankowice o długości 15,165 km;

III odcinek: Dankowice – węzeł Suchy Potok (z węzłem) o długości 12,02 km;

IV odcinek: obwodnica Oświęcimia o długości 9,045 km.

Podwarpie – Dąbrowa Górnicza

W III kwartale br. planowane jest również podpisanie umowy na zaprojektowanie i wybudowanie drogi ekspresowej S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza o długości 6,950 km po istniejącym śladzie drogi krajowej nr 1.

Lata realizacji: 2020-2022.

Kalendarium dla odcinka Przybędza – Milówka (tzw. obejście Węgierskiej Górki)

17 stycznia 2018 r. – wszczęcie postępowania przetargowego

11 maja 2019 r. – wybór oferty najkorzystniejszej po powtórzeniu czynności badania ofert w związku z wyrokiem KIO z 11 grudnia 2018 r.

13 września 2019 r. – wyrok Sądu Okręgowego w Katowicach na skargę na orzeczenie KIO z 6 czerwca 2019 r.

10 października 2019 r. – zawarcie umowy z Wykonawcą w formule „Projektu i buduj”

10 sierpnia 2023 r. – umowne zakończenie inwestycji

Autor: Adam Złotorowicz


0%
Skip to content