play_arrow

keyboard_arrow_right

skip_previous play_arrow skip_next
00:00 00:00
chevron_left
volume_up
chevron_left
  • cover play_arrow

    Radio Piekary Radio Piekary

  • cover play_arrow

    Ruda Śląska: Zaprosił kobietę do mieszkania, a następnie zgwałcił. Grozi mu kilkanaście lat więzienia Wojciech Czaputa

Śląsk

Ma być szybciej i wygodniej. PKP PLK szykuje się do remontu trasy Katowice – Zwardoń

today9 grudnia 2020

Background

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na opracowanie studium wykonalności na odcinku Czechowice –Dziedzice – Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń na linii z Katowic do granicy ze Słowacją (nr 139). Opracowanie studium to krok w kierunku usprawnienia podróży oraz przewozu ładunków na ważnej trasie dla regionu, kraju i międzynarodowych przewozów kolejowych.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach studium wykonalności przeanalizują możliwości modernizacji linii kolejowej nr 139 prowadzącej ze stolicy województwa śląskiego do granicy ze Słowacją. Prace studium obejmą odcinek od Czechowic-Dziedzic do Zwardonia. Uwzględnione będą przewozy w ruchu pasażerskim oraz towarowym. Wykonawca studium ma zająć się także zagadnieniem ruchu transgranicznego ze stroną słowacką. Efektem przyszłej modernizacji byłoby skrócenie czasu przejazdu oraz poprawa standardu podróży i zwiększenie dostępu do kolei.

Istotnym działaniem PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. jest wyprzedzające przygotowywanie projektów do realizacji przyszłych inwestycji. Podpisana umowa na trasie z Katowic przez Czechowice-Dziedzice do Zwardonia zapowiada pozytywne zmiany na kolejowych trasach województwa śląskiego i europejskiej sieci kolejowej TEN-T. Budujemy kolej bardziej bezpieczną, komfortową i punktualną – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

– Linia kolejowa 139 jest jedną z ważniejszych na kolejowej mapie województwa śląskiego. Służy i pasażerom, jak i przewozom towarowym. Studium wykonalności poprzedza modernizację, która bezwzględnie usprawni transport w tym zakresie i przysłuży się do rozwoju tego regionu – dodaje Jan Chrząszcz, wicewojewoda śląski.

Realizujemy inwestycje z Krajowego Programu Kolejowego, ale stale staramy się zwiększać możliwości sieci kolejowej i być przygotowanym do kolejnych inwestycji. Podpisana dziś umowa na studium wykonalności na odcinek Czechowice-Dziedzice – Zwardoń, pozwoli dobrze zaplanować kolejne projekty i rozwijać możliwości kolei zarówno w zakresie atrakcyjnych podróży jak i sprawnego transportu towarów – tłumaczy Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Prace studialne określą zakres projektu, jego efektywność oraz koszty realizacji. Dokumentacja przedprojektowa pozwoli na wybór najbardziej korzystnego wariantu modernizacji linii kolejowej.

W ramach studium rozważane będzie dobudowanie drugiego toru lub mijanek na odcinku jednotorowym od Wilkowic Bystrej do Zwardonia. Takie rozwiązania pozwalają na zwiększenie przepustowości, a tym samym przejazd większej liczby pociągów i rozwój ekologicznego transportu kolejowego. Studium zakłada analizę trasy dla pociągów, które pojadą z większą niż obecnie prędkością, od 120 (towarowe) do 160 km/h (pasażerskie).

W planach studium uwzględniona ma być modernizacja stacji i przystanków na odcinku Czechowice-Dziedzice – Zwardoń. Zakładane warunki, to m.in. dostosowanie obiektów do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Przeanalizowana będzie również budowa nowych przystanków. W ruchu towarowym zakłada się wydłużenie torów na stacjach, co pozwoli na przyjmowanie pociągów do 750 m.

Foto i źródło: PKP PLK

Autor: Marcin Hirnyk


0%
Skip to content