play_arrow

keyboard_arrow_right

skip_previous play_arrow skip_next
00:00 00:00
chevron_left
volume_up
chevron_left
  • cover play_arrow

    Radio Piekary Radio Piekary

Śląsk

Autostrada A1 połączy w tym roku województwo łódzkie i śląskie. Ważna deklaracja GDDKiA

today10 kwietnia 2020

Background

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podtrzymuje deklarację z lutego br. i do końca grudnia chce połączyć województwa łódzkie i śląskie autostradą A1. Prace prowadzone są nawet nocą, m.in. przy budowie nowych wiaduktów.

Termin realizacji całej autostrady A1 to 2022 rok. Trzy pasy w każdą stronę. GDDKiA chce, aby do końca tego roku kierowcy mogli skorzystać już z jednej nowej jezdni. Na zasadach tymczasowej organizacji ruchu wykorzystane będą trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny i udostępnione mają być kierowcom po dwa pasy ruchu w obu kierunkach.

Do końca roku celem jest przełożone ruchu na całym ciągu A1 od Tuszyna do Częstochowy. W sumie to ponad 80 km nowej jezdni na wszystkich pięciu odcinkach.

Województwo śląskie

A1 od granicy województwa śląskiego do Częstochowa Północ (bez węzła)
Minęło 14 miesięcy od czasu rozpoczęcia robót budowalnych na tym prawie 17-kilometrowym odcinku. Wykonawca, z uwagi na korzystne warunki pogodowe, kontynuował zimą wykonywanie robót we wszystkich branżach, dostosowując zakres i tempo prac do panujących warunków pogodowych. W zakresie robót drogowych, kontynuowane jest wykonanie nasypów i wykopów oraz wykonywanie tymczasowej nawierzchni dróg technologicznych z destruktu powstałego z frezowania nawierzchni DK1. Wykonywane są również warstwy ulepszonego podłoża oraz elementy odwodnienia na drogach poprzecznych do budowanej autostrady A1. W zakresie robót mostowych prowadzone są prace na 18 obiektach inżynierskich. Kontynuowane są roboty ziemne, rozbiórkowe oraz żelbetowe, tj. zbrojenie i betonowanie poszczególnych elementów żelbetowych – fundamentów, podpór i ustrojów nośnych. Sukcesywnie jest wzmacniane podłoże w postaci wierconych pali. Trwają także roboty branżowe, roboty rozbiórkowe istniejącej kanalizacji deszczowej oraz kontynuowana jest przebudowa sieci wodociągowej i gazowej.

Województwo łódzkie

A1 Tuszyn – Piotrków Trybunalski Południe
Jak czytamy w informacji GDDKiA, mimo kontraktowej przerwy zimowej, prace prowadzone były cały czas, co spowodowało wyprzedzenie harmonogramu. Prace w zależności od potrzeb wykonywane są również nocą, np. przy budowie nowych wiaduktów. Wykonano w całości inwentaryzację geodezyjną, usunięto drzewa oraz rozebrano jezdnię w kierunku Katowic, bariery ochronne, przepusty i pobocza. Roboty ziemne wykonano w 47%, podbudowę w ok. 50%. Również w połowie wykonano przepusty pod budowaną jezdnią. Rozpoczęto prace związane z odwodnieniem, siecią kanalizacyjną, wodociągową i budowę zbiorników retencyjnych. Trwają przebudowy sieci: gazowych, wodociągowych i telekomunikacyjnych.

A1 Piotrków Trybunalski Południe – Kamieńsk
Tutaj też prace, mimo przerwy zimowej, były kontynuowane. Na obecną chwilę projekt wykonany jest w ponad 97% i ruszyły prace budowlane. Umowa podpisana była niecały rok temu, a zgodnie z kontraktem na projektowanie przewidziano 15 miesięcy. Prace geodezyjne wykonano w całości, podobnie, jak w przypadku usuwania drzew i krzewów. Trwa frezowanie, odhumusowywanie, roboty ziemne, zbrojarskie i ciesielskie oraz przygotowawcze na obiektach inżynierskich, montowane są przepusty. Zaawansowanie szacowane jest na poziomie 20-30%.

A1 Kamieńsk – Radomsko
Podobnie, jak w przypadku odcinków „A” i „B”, prace, mimo przerwy zimowej, były kontynuowane. Udało się zakończyć prace związane z rozbiórką obiektów inżynierskich. W dużej części odhumusowano skarpy i tereny płaskie, wykonano nasypy w 71% i wszystkie drogi technologiczne.

A1 Radomsko – granica województwa łódzkiego i śląskiego
Prace kontynuowane były w okresie zimowym. Na obecną chwilę projektowanie zaawansowane jest w 99%, zaś wykonanie sięgnęło 36%. Zakończono już niemal roboty przygotowawcze (usuwanie drzewa, wytyczenia itp.). Średnie zaawansowanie prac w przypadku obiektów inżynierskich to ok. 35%.

Coraz bliżej zakończenia prac na budowie obwodnicy Częstochowy
7 lutego 2020 r. podpisano umowę na montaż ekranów akustycznych i przeciwolśnieniowych na autostradowej obwodnicy Częstochowy. Zabezpieczenia zostaną wykonane na odcinku od węzła Częstochowa Północ do węzła Częstochowa Blachownia z włączeniem autostrady A1 do DK1 na węźle Częstochowa Północ. Zamontowane zostaną panele pochłaniające, odbijające oraz przeciwolśnieniowe.

źródło/foto/mapa: GDDKiA

Autor: Adam Grabałowski


0%
Skip to content