play_arrow

keyboard_arrow_right

skip_previous play_arrow skip_next
00:00 00:00
chevron_left
volume_up
chevron_left
  • cover play_arrow

    Radio Piekary Radio Piekary

Śląsk

Kolej Plus i dodatkowy tor z Katowic czyli projekty dla Metropolii

today13 marca 2021

Background

Spółka PKP PLK, zarządca infrastruktury kolejowej w Polsce, ogłosiła przetarg na opracowanie studium wykonalności dla budowy osobnej pary torów na trasie Gliwice-Katowice. Opracowanie to w połowie sfinansuje przez Górnośląsko-Zagłebiowska Metropolia (GZM). Gdy tor powstanie, pozwoli oddzielić ruch aglomeracyjny od dalekobieżnego i usprawni funkcjonowanie transportu szynowego w metropolii. Pozwoli również m.in. zwiększyć częstotliwość kursowania pociągów aglomeracyjnych na tej trasie.

W Metropolii trwają również przygotowania do złożenia dokumentacji projektowej w drugim etapie oceny wniosków w ramach programu Kolej Plus. Ogłoszono już przetarg związany z inwentaryzacją istniejącej infrastruktury oraz oszacowaniem kosztów 13 inwestycji, zakwalifikowanych do drugiego etapu.

Trasa kolejowa Gliwice – Katowice to jeden z najczęściej wykorzystywanych korytarzy transportowych w GZM. Odcinek długości ok. 30 km stanowi kręgosłup komunikacyjny w GZM i jest jednym z ważniejszych elementów koncepcji Kolei Metropolitalnej.
W tej chwili pociągi Kolei Śląskich, realizujące przewozy wewnątrz naszego województwa, dzielą tory na tej trasie razem z pociągami dalekobieżnymi, których kursowanie wymusza wydłużenie odstępów pomiędzy kolejnymi pociągami na trasie. Często też pociągi regionalne muszą ustępować pierwszeństwa przejazdu – nawet opóźnionym – pociągom kategorii premium lub międzynarodowym, co oznacza w praktyce wywołanie „efektu domina” opóźnień na sieci. Ponadto przepustowość tej linii, jak i całego węzła katowickiego, zbliża się już do maksimum i bez oddzielenia ruchu aglomeracyjnego utrudnione jest zwiększanie oferty przewozowej na tej trasie.

Zwiększenie częstotliwości i usprawnienie funkcjonowania na tym odcinku będzie możliwe po wybudowaniu osobnej pary torów, po których będą jeździły tylko pociągi obsługujące połączenia aglomeracyjne. Spółka PKP PLK przygotowuje się do tej inwestycji i właśnie ogłosiła przetarg na opracowanie studium wykonalności dla tego odcinka. Opracowanie studium wykonalności jest jednym z ważniejszych etapów, przygotowującym do rozpoczęcia budowy.

Kolej Plus
Metropolia rozpoczyna również prace nad kluczowym elementem, potrzebnym do uzupełnienia wniosków w II etapie naboru do programu Kolej Plus. Rzecz dotyczy opracowania Wstępnego Studium Planistyczno-Prognostycznego, w którym m.in. oszacowany zostanie koszt realizacji 13 zgłoszonych inwestycji oraz przeprowadzona zostanie inwentaryzacja infrastruktury kolejowej. Trzeba wykonać schematy linii, opracować rozkład jazdy oraz opisać infrastrukturę, bocznice czy posterunki ruchu. To także przygotowanie programu funkcjonalno-użytkowego w przypadku budowy nowych przystanków.

W sierpniu 2020 r. Metropolia GZM zgłosiła 15 projektów kolejowych w ramach programu Kolej Plus. Wpisują się one w Koncepcję Kolei Metropolitalnej. Trzy miesiące później wszystkie zostały zakwalifikowane do II etapu programu. Szansę na realizację ma 13 z nich. Dwa zostały wycofane z naboru: w przypadku budowy przystanku Mysłowice Północ projekt zostanie zrealizowany przez PKP PLK w ramach innej inwestycji. Natomiast w przypadku przystanku Gliwice Czechowice, po uzgodnieniach z miastem, została podjęta decyzja o wycofaniu wniosku o dofinansowanie budowy przystanku. Przystanek ten nadal będzie uwzględniony w pracach studialnych Kolei Metropolitalnej.
Wśród zakwalifikowanych wniosków znalazło się 6 projektów liniowych – mają one usprawnić połączenia na trasie kilku gmin z Katowicami oraz 7 punktowych, które mają poprawić dostępność kolei w ramach jednej gminy.

Lista inwestycji to efekt współpracy Metropolii oraz gmin członkowskich, składane wnioski wpisują się w koncepcję Kolei Metropolitalnej. Otrzymanie dofinansowania przyspieszy proces jej budowy i usprawni funkcjonowanie transportu szynowego na terenie GZM. Łączny koszt wszystkich zgłoszonych projektów to ok. 1,7 mld zł, a szacowany wkład własny, który sfinansuje Metropolia to ponad 200 mln zł.

źródło/mapka: GZM

Autor: Redaktor


0%
Skip to content