play_arrow

keyboard_arrow_right

skip_previous play_arrow skip_next
00:00 00:00
chevron_left
volume_up
chevron_left
  • cover play_arrow

    Radio Piekary Radio Piekary

  • cover play_arrow

    Ruda Śląska: Zaprosił kobietę do mieszkania, a następnie zgwałcił. Grozi mu kilkanaście lat więzienia Wojciech Czaputa

Śląsk

Budowa dróg w woj. śląskim. Dużo się dzieje (i będzie działo)

today13 listopada 2020

Background

Obecnie autostrada A1 w województwie śląskim ma już 150 km długości. W 2022 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w regionie będzie zarządzała autostradami o łącznej długości ponad 226 km, w tym A1 o długości 166 km. W realizacji jest również ponad 52 km drogi ekspresowej S1. Docelowo długość tego szlaku wyniesie ok. 135 km.

Trwa budowa autostrady A1 na odcinku od granicy woj. łódzkiego i śląskiego do węzła Częstochowa Północ o długości 16,9 km oraz kontynuowane są prace wykończeniowe na autostradowej obwodnicy Częstochowy. Realizacja tych dwóch odcinków zakończy budowę autostrad w woj. śląskim. 22 października, zgodnie z planami, „przełożono” ruch na kolejne odcinki nowej, betonowej jezdni przyszłej A1. Udostępniono odcinek (6 km) pomiędzy granicą woj. łódzkiego i śląskiego, a węzłem Częstochowa Północ.

W listopadzie planowane jest udostępnienie całości budowanej jezdni. Tym samym przed końcem roku ruch zostanie przełożony na kolejne ok. 11 km nowej jezdni. To pozwoli prowadzić prace na jezdni, po której obecnie odbywa się ruch. Zakończenie budowy tego odcinka przypada w 2022 r. Ukończenie tego kontraktu oraz czterech budowanych odcinków na terenie woj. łódzkiego pozwoli przejechać Polskę z północy na południe w czasie niewiele dłuższym niż 4 godziny.

Po autostradach – drogi ekspresowe
Priorytetowym zadaniem po wybudowaniu autostrady A1, stanie się budowa drogi ekspresowej S1. Będzie to nie tylko szybki połączenie od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1, ale także ważne połączenie międzynarodowe. S1 znajduje się bowiem w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z Europą Południową i przebiegającym w osi priorytetowej TEN-T nr 25, czyli „osi drogowej Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 (Żylina – Skalite).

S1: Pyrzowice – Podwarpie
Trwa budowa drugiej jezdni drogi S1 Pyrzowice – Podwarpie (prawie 10 km), której zakończenie planowane jest w 2021 r. Wybudowane są już wszystkie obiekty mostowe w ciągu nowej jezdni, na ukończeniu są roboty ziemne. Trwa układanie warstw konstrukcji jezdni.

S1: Przybędza – Milówka
To tzw. Obejście Węgierskiej Górki. 10 października ub.r. podpisano umowę na zaprojektowanie i wybudowanie nowego 8,5 km odcinka. Po trwających, w maju i czerwcu, przygotowaniach tzw. frontu robót, trwa następny etap realizacji – roboty budowlane. Na dniach rozpocznie się newralgiczna i najtrudniejsza część realizacji tej inwestycji – drążenie tuneli. Całość inwestycji zostanie zrealizowana do sierpnia 2023 r.

S1 : Mysłowice – Bielsko-Biała
W maju br. podpisano umowę na budowę odcinka Oświęcim – Dankowice (15,1 km), a 3 sierpnia br. – na odcinek od Dankowic do Bielska-Białej. Rozstrzygnięcie dla północnego odcinka, od Mysłowic do Oświęcimia nastąpi niebawem (trwa postępowanie przed Sądem Okręgowym w Katowicach, po tym jak Krajowa Izba Odwoławcza nakazała przywrócenie firmy China State Construction Engineering Corporation Limited oraz jej oferty w postępowaniu przetargowym). Cała S1 ma być gotowa do końca 2023 r.

S1: Podwarpie – Dąbrowa Górnicza
We wrześniu br. podpisano umowę na przebudowę prawie 7 km odcinka drogi krajowej nr 1 na odcinku Podwarpie – Dąbrowa Górnicza do parametrów drogi ekspresowej. Trwa etap projektowania. Budowa ruszy wiosną. Inwestycja ma zostać zrealizowana do listopada 2023 r.

DK78 Poręba – Zawiercie
Całość podzielona została na dwa zadania. W październiku wykonawca złożył wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji (ZRID) dla pierwszego odcinka obwodnicy biegnącej przez Siewierz, Porębę do Zawierciańskiej dzielnicy Kromołów (16,7 km). Ta część obwodnicy jest realizowana w systemie „Projektuj i buduj” w latach 2019-2023. 21 stycznia br. podpisano umowę na zaprojektowanie drugiego odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia (ok. 7,7 km). Umowa obejmuje przygotowanie kompleksowej dokumentacji projektowej dla realizacji budowy odcinka Kromołów – Żerkowice, stanowiącej dalszą część obwodnicy Poręby i Zawiercia.

Co dalej? S11
Trwają prace projektowe dla drogi ekspresowej S11 pomiędzy granicą woj. opolskiego i śląskiego a Tarnowskimi Górami i autostradą A1 (ok.62 km), której zakończenie budowy przewidywane jest w 2026 r. Na razie, trzeba określić przebieg trasy.

źródło/foto: GDDKiA

Autor: Adam Grabałowski


0%
Skip to content