play_arrow

keyboard_arrow_right

skip_previous play_arrow skip_next
00:00 00:00
chevron_left
volume_up
chevron_left
  • cover play_arrow

    Radio Piekary Radio Piekary

Śląsk

Bytom: Walka o zachowanie historycznych cech dworca kolejowego

today15 marca 2021

Background

Społecznicy walczą o zachowanie historycznych cech dworca kolejowego w Bytomiu. Jego remont zapowiedziały PKP PLK. Lepsze skomunikowanie obydwu stron torowiska przy pomocy starych, zapomnianych tuneli pod dworcem, zdaniem społeczników przyczyniłoby się do ich równomiernego rozwoju.

Hala peronowa bytomskiego dworca kolejowego to unikat – uważają społecznicy i miłośnicy historii miasta. Teraz PKP PLK szykuje się do remontu linii kolejowej i peronów, ale w planach nie ma chociażby zachowania tuneli pod torami, które w tej chwili są zamurowane i nieczynne. W sieci pojawiła się petycja o przywrócenie hali dworca jej pierwotnego wyglądu. Same tunele mają walory nie tylko historyczne, ale też praktyczne – mówi nam społecznik Dobromir Kaźmierczak, który włączył się do walki o ratowanie dworca:

– Chcielibyśmy, żeby Kolej zadbała też o te historyczne cechy naszego dworca. Interesują nas na przykład tunele pod spodem, które można wykorzystać jako przejście na drugą stronę torów. Jedyny taki tunel, z centrum na Zamłynie ma bardzo dużo schodów, jest bardzo stromy, co jest utrudnieniem dla osób z wózkami, dla rowerów, dla osób niewidomych, dla osób na wózkach – wylicza w rozmowie z reporterem Radia Piekary społecznik z Bytomia i dodaje, że brak połączeń pomiędzy dzielnicami, które dzielą torowiska przyczynia się do zróżnicowania ich statusu:

– To widać na przykład, że druga strona torów – Zamłynie, nie jest za bardzo rozwinięta, wygląda jak przedmieście – właśnie między innymi dlatego, że powstała linia kolejowa, która jest taką techniczną blokadą. To występuje w wielu miastach, że jedna strona torów jest gorsza, druga lepsza. I właśnie więcej przejść z jednej strony na drugą mogłoby poprawić komunikację pomiędzy nimi – mówi Radiu Piekary Dobromir Kaźmierczak.

W Polsce – poza Bytomiem – hale peronowe tego samego typu występują tylko we Wrocławiu i Legnicy, zostały zbudowane jeszcze przed II wojną światową.

Dworzec w Bytomiu jest wyjątkowy też z innego powodu – był to niegdyś terminal graniczny.

Fot. Facebook/Miasto Bytom

Autor: Redaktor


0%
Skip to content