play_arrow

keyboard_arrow_right

skip_previous play_arrow skip_next
00:00 00:00
chevron_left
volume_up
chevron_left
  • cover play_arrow

    Radio Piekary Radio Piekary

Śląsk

Co sądzisz o oznakowaniu dróg? Każdy może się wypowiedzieć w ankiecie GDDKiA

today19 marca 2021

Background

Oznakowanie dróg ma usprawniać ruch pojazdów, czynić go bezpieczniejszym oraz ułatwiać korzystanie z trasy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przekonuje, że zależy jej na tym, aby oznakowanie dróg krajowych było jednolite, intuicyjne i w pełni czytelne. A jakiego zdania są użytkownicy dróg? To pokażą wyniki badania, w którym można wziąć udział do 28 marca.

Jak oznakowanie dróg krajowych oceniane jest przez samych kierowców? GDDKiA chce to sprawdzić za pośrednictwem badania ankietowego, które wystartowało pod koniec lutego br. Jego uczestnicy mogą wyrażać opinię m.in. na temat liczby znaków drogowych na sieci dróg krajowych w Polsce oraz czytelności oznakowania eksperymentalnego względem rozwiązań obecnie obowiązujących.

Dotąd w badaniu wzięło udział ponad 1,5 tys. osób. Wystarczy wejść na stronę ankiety i poświęcić ok. 10 minut na jej wypełnienie.
Wyniki badania będą wykorzystane przez GDDKiA w pracach związanych z oznakowaniem dróg krajowych. Drogowcy przypominają jednak, że aby elementy oznakowania eksperymentalnego mogły uzyskać status powszechnie obowiązujących, powinny być wprowadzone stosownymi rozporządzeniami ministra właściwego ds. transportu.

Każdy znak, czy to pionowy czy poziomy, jest nośnikiem konkretnej informacji dla użytkowników danej drogi, a jego wykorzystanie wynika wprost z projektu organizacji ruchu.

Znaki pionowe mają przede wszystkim wpłynąć na kierowcę poprzez nakazywanie mu określonych zachowań (np. nakaz jazdy prosto) lub ich zakazywanie (np. zakaz zawracania, ograniczenie prędkości). Przekazują również informacje o sytuacji na drodze, kierunkach i ostrzegają o ewentualnych zagrożeniach. Informują także o urządzeniach i obiektach znajdujących się przy drodze oraz zabytkach i atrakcjach turystycznych zlokalizowanych w jej pobliżu. Znaki kierunku i miejscowości mają barwę niebieską na drogach klasy A oraz zieloną na pozostałych klasach dróg.

Problemem przy stosowaniu się do  zaleceń może być zarówno niedostateczna znajomość znaków drogowych przez kierujących jak i duże nagromadzenie samych znaków. Na drogach krajowych znajduje się ok. 196 700 znaków pionowych. W tym: 60 tys.  informacyjnych, 53,5 tys.  ostrzegawczych, 32,5 tys. znaków kierunku i miejscowości, 26,5 tys. znaków zakazu, 13 tys. znaków nakazu, 9,2 tys.  uzupełniających oraz 2 tys. tabliczek do znaków drogowych. Dodatkowo, na drogach krajowych znajduje się także 10,2 tys. tablic znaków zmiennej treści i oznakowania punktów poboru opłat oraz viaTOLL.

Od 7 lat, sukcesywnie wprowadzane jest również tzw. oznakowanie eksperymentalne.

 

Cel? Zwiększenie czytelności i intuicyjności oznakowania oraz uczynienie go bardziej nowoczesnym.

Znaki funkcjonujące w ramach takiego oznakowania, odbiegają nieco od dotychczasowych, a mają stanowić ewolucyjną zmianę oznakowania standardowego, stworzoną w oparciu o opinie przesyłane przez użytkowników dróg i analizy GDDKiA.

źródło/foto: GDDKiA

Autor: Adam Grabałowski


0%
Skip to content