play_arrow

keyboard_arrow_right

skip_previous play_arrow skip_next
00:00 00:00
chevron_left
volume_up
chevron_left
  • cover play_arrow

    Radio Piekary Radio Piekary

Polska

Część pacjentów ma dość teleporad! NFZ wyjaśnia: Ostateczna decyzja należy do lekarza

today20 sierpnia 2020

Background

Chcą widzieć się z lekarzem, a nie tylko słyszeć przez swojego smartfona. Coraz więcej skarg pacjentów wpływa do Narodowego Funduszu Zdrowia w całej Polsce. Ci narzekają na problemy w poradniach, które preferują teleporady zamiast kontaktu osobistego. M.in. o tej sprawie nasz reporter rozmawiał z przedstawicielami Narodowego Funduszu Zdrowia.

Wszystko w rękach…lekarza

– Decyzję o przyjęciu pacjenta w ramach teleporady a nie wizyty osobistej zawsze podejmuje lekarz. Taka decyzja podejmowana jest również o wydane akty prawne, zalecenia i rekomendacje. Decyzje powinny uwzględniać dobro pacjentów i nie dopuszczać do pogorszenia stanu ich zdrowia poprzez zaprzestanie leczenia lub jego niekontynuowanie – mówi Radiu Piekary rzeczniczka śląskiego NFZ-u, Małgorzata Doros.

– Teleporada musi gwarantować poufność. Rozporządzenie ministra zdrowia gwarantuje, że przepływ dokumentacji w formie elektronicznej jest chroniony przed ujawnieniem, nieuprawnionym wykorzystaniem lub dostępem – dodaje Małgorzata Doros.

Część pacjentów chce kontaktu osobistego

–  Jeżeli tak ma odbywać się pomoc medyczna, to na co nam ta cała służba zdrowia? Wystarczy nabyć sobie poradniki medyczne (a są takie! ) lub polukać na Google, do których odnieść swoje przypadłości i człowiek od razu zakuma, co mu dolega. Ciekawe, kto poniesie odpowiedzialność za źle postawioną diagnozę? Wiekszość schorzeń przewlekłych wymaga wizyty i oceny stanu zdrowia bezpośrednio z pacjentem a nie telefonicznie – piszą w Internecie zdenerwowani pacjenci.

Teleporada a koronawirus

Narodowy Fundusz Zdrowia zachęca do korzystania z teleporad, szczególnie, gdy podejrzewamy, że możemy być zakażeni koronawirusem. Na stronie NFZ-u możemy przeczytać: Masz gorączkę, duszności, kaszel? Podejrzewasz u siebie koronawirusa? Zadzwoń pod numer 800 190 590! Bezpłatna infolinia NFZ jest czynna całą dobę, przez 7 dni w tygodniu. Wykwalifikowani konsultanci poinformują Cię co zrobić, by otrzymać pomoc.

Czy teleporady zdają egzamin? Czekamy na Wasze zdanie w tym temacie. 

Autor: Kamil Zatoński


0%
Skip to content