play_arrow

keyboard_arrow_right

skip_previous play_arrow skip_next
00:00 00:00
chevron_left
volume_up
chevron_left
  • cover play_arrow

    Radio Piekary Radio Piekary

Śląsk

Dobre informacje dla rowerzystów. Velostrada na horyzoncie!

today26 maja 2021

Background

Dziś, w samo południe, podpisany został akt notarialny w sprawie przejęcia przez Katowice gruntów po kolei piaskowej, należących do Spółki CTL Maczki-Bór.

Katowice podpisały akt przejęcia gruntów po kolei piaskowej. Umożliwi to powstanie drogi rowerowej o parametrach velostrady. Ta będzie przebiegać od Giszowca w kierunku Centrum Przesiadkowego Brynów. Jednocześnie będzie się łączyć z terenami  Katowickiego Parku Leśnego. Przetarg na projekt drogi rowerowej ma zostać ogłoszony w drugim kwartale tego roku.

– W Katowicach od wielu lat stawiamy na rozwój infrastruktury rowerowej. Same rowery traktujemy nie tylko jako sposób rekreacji, ale także jako środek transportu. Pod koniec 2020 roku mieliśmy w Katowicach blisko 180 km tras. W tym roku powstanie ponad 13 km kolejnych. Docelowym planem jest połączenie wszystkich dzielnic miasta komfortowymi drogami rowerowymi z centrum. Dlatego bardzo się cieszę, że dziś finalizujemy nasze starania dotyczące przejęcia terenów po dawnej kolei piaskowej. Dzięki temu w Katowicach będzie mogła powstać droga o parametrach velostrady, wpisująca się w naszą politykę zrównoważonego transportu. Będzie służyła wszystkim tym, którzy chętnie spędzają czas wolny na rowerach – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Ten teren zawsze spełniał funkcję komunikacyjną, teraz jednak będzie to komunikacja w zupełnie innym wymiarze:

– Finalizujemy dzisiaj prowadzone przez ostatnie miesiące negocjacje dotyczące sprzedaży gruntów pokolejowych położonych w Katowicach, które pomogą zrealizować miastu plany przyjaznej dla rowerów infrastruktury. To tereny po zlikwidowanej piaskowej linii kolejowej, które tworzyły sieć linii kolejowych, biegnących wzdłuż Zabrza poprzez Rudę Śląską, Chorzów, Katowice, Mysłowice, Jaworzno, Sosnowiec oraz Imielin i Lędziny. Infrastruktura kolejowa spełniała istotną dla regionu funkcję komunikacyjną, umożliwiając transport piasku podsadzkowego pomiędzy działającymi na Śląsku kopalniami węgla kamiennego a kopalnią piasku Maczki-Bór. Teraz ten teren będzie spełniał również funkcję komunikacyjną, ale już w zupełnie innym wymiarze – mówi Sławomir Rzepecki, Prezes Zarządu CTL Maczki-Bór.

Przebieg velostrady

Velostrada będzie fragmentem planowanego połączenia dzielnicy Giszowiec z Centrum Przesiadkowym „Brynów” o łącznej długości ok. 5,3 km. Większość tego odcinka, bo ok. 4,2 km stanowić będzie droga rowerowa o podwyższonych parametrach. Ma być wykonana w śladzie dawnej kolei piaskowej na odcinku od ul. Kolistej do włączenia w ul. Huberta. Powstanie wygodne i bezpieczne połączenie rowerowe, jak i dla pieszych (równolegle do velostrady planowany jest chodnik i obiekty małej architektury). Umożliwią szybki dostęp do węzła przesiadkowego. Dzięki temu będzie też możliwość wykorzystania tego terenu dla przejazdów z Giszowca i Nikiszowca do rekreacyjnych obszarów Katowickiego Parku Leśnego.

Przetarg na projekt drogi rowerowej ma zostać ogłoszony w drugim kwartale tego roku. Termin wykonania projektu szacuje się na dziewięć miesięcy od dnia podpisania umowy. Budowa może więc ruszyć w połowie 2022 roku. Rozwiązania infrastrukturalne realizowane w ramach przebudowywanego węzła drogowego DK81/DK86 w Giszowcu są dostosowane do poprowadzenia velostrady. Ponadto, plan miasta Katowice wpisuje się w sieć velostrad Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, która zadeklarowała udział i współpracę przy tej realizacji. Miasto Katowice uzgodniło zapisy specyfikacji technicznej velostrady z przedstawicielami GZM. Obecnie miasto oczekuje na projekt porozumienia w sprawie dofinansowania planowanego przedsięwzięcia przez Metropolię.

Źródło: UM Katowice

Autor: Mateusz Terech


0%
Skip to content