play_arrow

keyboard_arrow_right

skip_previous play_arrow skip_next
00:00 00:00
chevron_left
volume_up
chevron_left
  • cover play_arrow

    Radio Piekary Radio Piekary

Śląsk

Drogi w miastach rozjeżdżane przez ciężarówki. Raport NIK

today14 stycznia 2021

Background

Przeładowane ciężarówki rozjeżdżają drogi w miastach. Najwyższa Izba Kontroli sprawdziła jak działają systemy ważenia i wyłapywania przeciążonych pojazdów. Miejskie systemy mają wiele wad.

Ruch przeciążonych pojazdów stanowi poważny problem nie tylko dla zarządców dróg, ale także dla samych kierowców. W ostatnich latach obserwuje się wzrost przewozów ładunków transportem samochodowym.

NIK sprawdził system ważenia pojazdów

W 2019 roku odnotowano przewóz 1 921 073 tysięcy ton. Z badań przeprowadzonych przez Politechnikę Gdańską wynika, że pojazdy przeciążone poruszające się po drogach stanowią od 14 do 23 proc. pojazdów ogółem (w zależności od drogi).

W efekcie następuje osłabienie struktury nawierzchni, a także powstają ubytki, wyboje oraz koleiny. Niszczona jest także infrastruktura podziemna: sieć wodociągowo-kanalizacyjna, elektryczna, światłowodowa, a także inne obiekty towarzyszące. Z kolei remonty uszkodzonych nawierzchni dróg są pracochłonne i bardzo kosztowne.

Systemy są mało dokładne

– Systemy są mało dokładne, błędnie wskazują przeciążenia i mają kłopoty z rozpoznawaniem tablic rejestracyjnych. Dodatkowo, miejsca ważenia pojazdów lokalizowano w znacznej odległości pod punktów preselekcji. To umożliwiało kierowcom ciężarówek zjazd z trasy między tymi miejscami i to bez kontroli – mówi szef NIK, Marian Banaś.

Problem przeładowanych ciężarówek dotyczy szczególnie dużych miast, które są jednocześnie dużymi węzłami transportowymi, często zlokalizowanymi na głównych, drogowych szlakach krajowych lub międzynarodowych, w pobliżu okręgów przemysłowych, intensywnie rozwijających się centrów logistyczno-magazynowych lub portów morskich. Rozwiązaniem wspomagającym wytypowanie przeciążonych pojazdów do szczegółowej kontroli są systemy preselekcji wagowej wykorzystujące technologię ważenia pojazdów w ruchu (WIM ). Są one systemami pomiarowymi, które służą do pomiaru nacisków osi oraz masy całkowitej pojazdów bez konieczności ich zatrzymywania.

(źródło: nik.gov.pl)

Autor: Adam Złotorowicz


0%
Skip to content