Radio Piekary Radio Piekary
Nowy Ład. Problemy z realizacją inwestycji Andrzej Zazgórnik
10 października 2019 r. ogłoszone zostały przetargi na zaprojektowanie i budowę dwóch z czterech odcinków realizacyjnych nowego fragmentu ekspresowej trasy S1 między Mysłowicami a Bielskiem-Białą. 14 lutego otwarte zostały oferty na pierwszy z nich – od węzła Kosztowy II (z węzłem) do węzła Oświęcim (bez węzła), w zakres którego wchodzą: droga ekspresowa (12,865 km), obwodnica Bierunia (2,1 km), trzy węzły drogowe (Kosztowy II, Lędziny, Bieruń), jedna para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Lędziny Wschód oraz Lędziny Zachód.
Wpłynęło 9 ofert. Propozycje zawierają się w przedziale od ponad 752 mln do 886 mln zł. GDDKiA zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia ok. 767,7 mln zł brutto. Oprócz ceny zastosowano dwa dodatkowe kryteria oceny ofert: skrócenie czasu realizacji oraz przedłużenie okresu gwarancji. Wszystkie odcinki S1 między Mysłowicami a Bielskiem-Białą realizowane będą w formule „projektuj i buduj”. Czas na analizę ofert.
Droga ekspresowa S1 połączy Pyrzowice (A1) z granicą ze Słowacją w Zwardoniu oraz ze słowacką autostradą D3.
Realizacja budowy drogi ekspresowej S1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej połączy istniejące odcinki S1 z Bielska-Białej w kierunku Zwardonia (oraz trasę S52 z Bielska-Białej do Cieszyna) z drogą S1 od Mysłowic w stronę Dąbrowy Górniczej i dalej do lotniska Katowice w Pyrzowicach oraz przylotniskowego węzła autostrady A1. Stanie się ona ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym. S1 znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25 czyli „osi drogowej Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina – Skalite.
Aby dokończyć całą trasę, potrzebne jest zakończenie budowy drugiej jezdni, wysuniętego najdalej na północ, odcinka S1 Lotnisko – Podwarpie (ok. 9,5 km), przebudowa do standardu drogi ekspresowej istniejącej DK1 od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej (16 grudnia ogłoszono przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza /6,95 km po istniejącym śladzie DK 1), oraz budowa nowej obwodnicy Węgierskiej Górki o długości 8,5 km (umowa podpisana 10 października 2019 r.).
Planuje się, że umowa na budowę odcinka Węzeł Kosztowy II – Węzeł Oświęcim podpisana zostanie w kwietniu br. Prace miałyby być prowadzone w latach 2021-2023.
źródło/ mapka: GDDKiA
Autor: Adam Grabałowski
RADIO PIEKARY 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |