play_arrow

keyboard_arrow_right

skip_previous play_arrow skip_next
00:00 00:00
chevron_left
volume_up
chevron_left
  • cover play_arrow

    Radio Piekary Radio Piekary

  • cover play_arrow

    Ruda Śląska: Zaprosił kobietę do mieszkania, a następnie zgwałcił. Grozi mu kilkanaście lat więzienia Wojciech Czaputa

Śląsk

Dziewięciu chętnych na budowę ekspresówki S1 od Mysłowic do Oświęcimia

today14 lutego 2020

Background

W Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad otworzono oferty w przetargu na budowę prawie 13 km nowej drogi ekspresowej S1 wraz z ponad 2 km obwodnicy Bierunia.

10 października 2019 r. ogłoszone zostały przetargi na zaprojektowanie i budowę dwóch z czterech odcinków realizacyjnych nowego fragmentu ekspresowej trasy S1 między Mysłowicami a Bielskiem-Białą. 14 lutego otwarte zostały oferty na pierwszy z nich – od węzła Kosztowy II (z węzłem) do węzła Oświęcim (bez węzła), w zakres którego wchodzą: droga ekspresowa (12,865 km), obwodnica Bierunia (2,1 km), trzy węzły drogowe (Kosztowy II, Lędziny, Bieruń), jedna para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Lędziny Wschód oraz Lędziny Zachód.

Wpłynęło 9 ofert. Propozycje zawierają się w przedziale od ponad 752 mln do 886 mln zł. GDDKiA zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia ok. 767,7 mln zł brutto. Oprócz ceny zastosowano dwa dodatkowe kryteria oceny ofert: skrócenie czasu realizacji oraz przedłużenie okresu gwarancji. Wszystkie odcinki S1 między Mysłowicami a Bielskiem-Białą realizowane będą w formule „projektuj i buduj”. Czas na analizę ofert.

Droga ekspresowa S1 połączy Pyrzowice (A1) z granicą ze Słowacją w Zwardoniu oraz ze słowacką autostradą D3.
Realizacja budowy drogi ekspresowej S1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej połączy istniejące odcinki S1 z Bielska-Białej w kierunku Zwardonia (oraz trasę S52 z Bielska-Białej do Cieszyna) z drogą S1 od Mysłowic w stronę Dąbrowy Górniczej i dalej do lotniska Katowice w Pyrzowicach oraz przylotniskowego węzła autostrady A1. Stanie się ona ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym. S1 znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25 czyli „osi drogowej Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina – Skalite.

Aby dokończyć całą trasę, potrzebne jest zakończenie budowy drugiej jezdni, wysuniętego najdalej na północ, odcinka S1 Lotnisko – Podwarpie (ok. 9,5 km), przebudowa do standardu drogi ekspresowej istniejącej DK1 od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej (16 grudnia ogłoszono przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza /6,95 km po istniejącym śladzie DK 1), oraz budowa nowej obwodnicy Węgierskiej Górki o długości 8,5 km (umowa podpisana 10 października 2019 r.).

Planuje się, że umowa na budowę odcinka Węzeł Kosztowy II – Węzeł Oświęcim podpisana zostanie w kwietniu br. Prace miałyby być prowadzone w latach 2021-2023.

źródło/ mapka: GDDKiA

Autor: Adam Grabałowski


0%
Skip to content