play_arrow

keyboard_arrow_right

skip_previous play_arrow skip_next
00:00 00:00
chevron_left
volume_up
chevron_left
  • cover play_arrow

    Radio Piekary Radio Piekary

Śląsk

GDDKiA: groźna jazda pod prąd

today8 czerwca 2020

Background

Regularnie pojawiają się informacje o przypadkach poruszania się po drogach szybkiego ruchu „pod prąd”. Mimo stosownego oznakowania i samego układu jezdni, która wymusza prawidłową jazdę, niektórzy kierowcy łamią przepisy, stwarzając ogromne zagrożenie tak dla innych uczestników ruchu, jak i samych siebie.

Już w 2017 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przeprowadziła analizy z których wynikało, że przyczynami „jazdy pod prąd” były przede wszystkim nieznajomość przepisów ruchu drogowego i niestosowanie się do nich, chęć uniknięcia opłaty za przejazd odcinkiem płatnym (zawracanie na Punktach Poboru Opłat), źle wybrany kierunek ruchu, wyjazd z zatorów spowodowanych zdarzeniem drogowym oraz jazda po alkoholu.

Jak czytamy w analizie GDDKiA, węzły i łącznice są projektowane i budowane w taki sposób, aby intuicyjnie prowadzić kierowcę zgodnie z ruchem prawostronnym. Zjazd pod prąd jest zachowaniem nienaturalnym. Wjechanie pod prąd z łącznicy wiąże się ze złamaniem kilku obowiązujących przepisów prawa o ruchu drogowym:
– jazda odpowiednio oznakowaną drogą jednokierunkową (a takimi są poszczególne jezdnie dróg dwujezdniowych), niezgodnie z kierunkiem ruchu,
– przekroczenie wyłączonej z ruchu powierzchni wyrażonej znakiem poziomym (P-21 – „wyspy”; pasy),
– przekroczenie linii pojedynczej ciągłej, która służy do oddzielania pasów ruchu przeznaczonych do jazdy w tym samym kierunku,
– złamanie nakazu jazdy z prawej strony wyrażonego znakiem na początku łącznicy,
– złamanie nakazu jazdy z prawej strony wyrażonego znakami na końcu łącznicy wjazdowej,
– przekroczenie linii podwójnej ciągłej stosowanej w celu rozdzielenia przeciwnych kierunków ruchu na odcinkach jezdni, na których należy wyeliminować przejeżdżanie pojazdów na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu, niezależnie od dopuszczalnej prędkości na drodze.

A co, gdy już popełni się błąd?

GDDKiA pisze, że należy bezzwłocznie się zatrzymać w bezpiecznym miejscu – najlepiej na pasie awaryjnym i włączyć światła awaryjne. Następnie z zachowaniem szczególnej ostrożności opuścić pojazd i jeśli to możliwe schronić się za barierą ochronną. Kolejną czynnością powinno być powiadomienie służby drogowej lub Policji, które pomogą kierowcy wydostać się z „pułapki”. Pod żadnym pozorem nie należy próbować samodzielnie zawracać! Powoduje to dodatkowe zagrożenie. Podobnie, nie należy korzystać z wolnej przestrzeni korytarza życia i uciekać z korka kierując się „pod prąd”.

źródło/foto: GDDKiA

Autor: Adam Grabałowski


0%
Skip to content