play_arrow

keyboard_arrow_right

skip_previous play_arrow skip_next
00:00 00:00
chevron_left
volume_up
chevron_left
  • cover play_arrow

    Radio Piekary Radio Piekary

Śląsk

Gigant przyleciał z maseczkami i… nie tylko. „Rusłan” znowu w Pyrzowicach (zdjęcia)

today25 listopada 2020

Background

Na katowickim lotnisku w Pyrzowicach wylądował ostatnio Antonov An-124 Rusłan, wypełniony produktami medycznymi. Kolejne dwa loty czarterowe z Chin zaplanowane są na grudzień.

Zapotrzebowanie na środki ochrony indywidualnej, odzież i maski medyczne nie słabnie. Śląska firma ZARYS International Group zdecydowała się na realizację kolejnych lotów czarterowych, koniecznych aby uzupełnić zapasy magazynowe i zapewnić utrzymanie łańcucha dostaw dla polskiej służby zdrowia.

Na początku tygodnia, w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice w Pyrzowicach wylądował Antonov An-124 Rusłan, jeden z największych samolotów transportowych świata. Ładunek o kubaturze 700 m. szesc. stanowiły kombinezony ochronne, maski FFP3 o właściwościach antywirusowych i antybakteryjnych, maski tlenowe, fartuchy chirurgiczne, a także pulsoksymetry i termometry bezdotykowe – w sumie ok. 116 ton towaru.

Wybór samolotu jako środka transportu nie jest przypadkowy. Czas trwania tej operacji logistycznej od momentu przyjęcia towaru na lotnisku w chińskim Wuhan do chwili wyładunku zajął około 7 dni. Dla porównania, w przypadku drogi morskiej towar dociera do Polski z Chin po 8 tygodniach, czyli ok. 56 dniach, natomiast szybszy transport kolejowy zajmuje nawet miesiąc. Samolot okazuje się najlepszym rozwiązaniem w sytuacjach, gdy czas realizacji zadania jest priorytetem.

W bieżącym roku, ZARYS zdobył wiele doświadczeń związanych z transportem lotniczym sprzętu medycznego na wielką skalę. Miesiące wakacyjne to program #cargodlaPolski i kilkadziesiąt operacji lotniczych, natomiast we wrześniu sprowadzono do kraju dwa, wypełnione jednorazowym sprzętem medycznym samoloty – Boeinga 747F i Rusłana An-124.

– Choć wielkość wrześniowej dostawy, ok. 1,3 tys. m. szesc., robiła wrażenie towar bardzo szybko znalazł odbiorców, mówi Paweł Ossowski, prezes ZARYS International Group. – Równie szybko pojawiła się także konieczność uzupełnienia magazynów i reagowania na potrzeby szpitali. Z ekonomicznego punktu widzenia transport lotniczy nie jest najlepszym rozwiązaniem, jednak w przypadku, gdy czynnikiem decydującym jest czas samolot cargo jest zdecydowanie najlepszą możliwością.

Zgodnie z planami, Antonov An-124 przed końcem roku, jeszcze dwukrotnie zawita do MPL Katowice. Poniedziałkowa wizyta Rusłana była dziewiątą, komercyjną operacją tego typu statku powietrznego w historii pyrzowickiego lotniska. Po raz pierwszy, jeden z największy towarowych samolotów świata, odwiedził Katowice Airport w listopadzie 1997 r.

Maksymalna masa startowa maszyny to 405 ton, na pokład może wziąć do 150 t ładunku. Samolot ma 69 m długości, 73 m rozpiętości skrzydeł i ponad 20 m wysokości. W latach 1982-2004 wyprodukowano 55 szt. An-124, z tego ok. 20 szt. jest ciągle wykorzystywanych do komercyjnego transportu ładunków.

Katowice Airport jest największym regionalnym lotniskiem cargo w Polsce. W 2019 r. z i do Pyrzowic na pokładach statków powietrznych przewieziono ponad 20 tys. t ładunków. Rok 2020, pomimo pandemii koronawirusa, zamknięty zostanie podobnym wynikiem. Od lat rozwijana jest w Pyrzowicach infrastruktura dedykowana obsłudze segmentu cargo. W 2015 r. do użytku oddano nową drogę startową o długości 3 200 m, rok później nowy terminal cargo o powierzchni 12 tys. m kw. wraz z przedterminalową płytą postojową, którą w latach 2017-2019 rozbudowano. Dzięki infrastrukturze pyrzowickiego lotniska możliwe jest utrzymanie regularnych łańcuchów dostaw drogą lotniczą, ale także realizacja czarterów cargo największymi samolotami świata.

źródło: GTL foto: P.Adamczyk

Autor: Adam Grabałowski


0%
Skip to content