play_arrow

keyboard_arrow_right

skip_previous play_arrow skip_next
00:00 00:00
chevron_left
volume_up
chevron_left
  • cover play_arrow

    Radio Piekary Radio Piekary

Śląsk

Gliwice: budowa Centrum Przesiadkowego powoduje zmiany przy ul. Tarnogórskiej

today22 lutego 2021

Background

W poniedziałek rano (22.02, godz. 8.00) rusza przebudowa odcinka ul. Tarnogórskiej w Gliwicach. Kierowcy muszą liczyć się z utrudnieniami, które potrwają do końca roku. Prace związane są z budową Centrum Przesiadkowego i obejmą fragment od ul. Kolberga do ul. Witkiewicza.

Po zakończeniu prac, ul. Tarnogórska będzie miała nową konstrukcję nawierzchni, oświetlenie, a infrastruktura podziemna zostanie przebudowana. Na wjeździe do Centrum Przesiadkowego wykonane zostanie skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną. W ciągu ul. Tarnogórskiej zostaną także wykonane zatoki postojowe oraz ciągi pieszo-rowerowe i rowerowe uzupełniające to co zostanie wybudowane na węźle.

Na czas robót na odcinku ul. Tarnogórskiej od ul. Kolberga do Witkiewicza wprowadzony zostanie ruch jednokierunkowy, a ruch pieszych będzie odbywał się chodnikiem tylko po jednej stronie ulicy. Objazdy zostaną poprowadzone ul. Witkiewicza (która na czas prac stanie się ulicą jednokierunkową) i ul. Opolską. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, przebudowa powinna skończyć się pod koniec 2021 r.

W związku z przebudową ul. Tarnogórskiej, na odcinku od ul. Witkiewicza do Kolberga wprowadzone zostaną objazdowe trasy dla linii 57, 80, 112, 156, 187, 259, 280, 288 i 617. Autobusy linii nr 156, 259, 280 i 617 jadąc w kierunku Zabrza, po obsłudze przystanku „Gliwice Plac Piastów 6” pojadą ulicami: Piwną, Tarnogórską, Witkiewicza i Opolską, gdzie na przystanku „Gliwice Opolska” włączą się na stałą trasę przejazdu. W przeciwnym kierunku trasa linii nie ulegnie zmianie.

Autobusy linii nr 57, 80, 112, 187 i 288 jadące w kierunku Tarnowskich Gór, po obsłudze przystanku „Gliwice Piwna” pojadą ulicami: Piwną, Tarnogórską, Witkiewicza, Opolską i znów Tarnogórską, gdzie włączą do stałej trasy przejazdu przy przystanku „Gliwice Tarnogórska”. W przeciwnym kierunku trasa linii nie ulegnie zmianie.

Centrum Przesiadkowe skupi po północnej stronie dworca PKP wszystkie środki transportu miejskiego. Gotowa jest już konstrukcja podziemna budynku służącego obsłudze pasażerów. Trwają też prace przy budowie przejścia podziemnego, które umożliwi przejście do dworca PKP. W toku są roboty ziemne pod budowę dróg wewnętrznych oraz roboty związane z zewnętrzną infrastrukturą podziemną (kanalizacją deszczową, sanitarną, siecią wodociągową, telekomunikacyjną i elektryczną). Wykonawca rozpoczął wykonywanie fundamentów pod zadaszenia Centrum Przesiadkowego, przebudowę istniejącego tunelu oraz przygotowania pod budowę murów oporowych od strony ul. Kolberga. Inwestycję realizuje konsorcjum firm: Mostostal Zabrze Gliwickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego SA i Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów SA. Koszt prac to około 184 mln zł. Na ten cel ze środków unijnych pozyskano 129,5 mln zł. Powinny zakończyć się pod koniec sierpnia 2022 r.

Przebudowany zostanie układ drogowy po południowej stronie dworca. Ruszyły już prace przygotowawcze i rozbiórkowe. Potem przyjdzie czas na zmiany w organizacji ruchu polegające na zamknięciu ulic Okopowej i Na Piasku.

Inwestycja po południowej stronie dworca zmieni wygląd śródmieścia Gliwic. Plac przed dworcem PKP zyska jednolitą nawierzchnię z granitowych płyt, pojawi się fontanna. Na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego powstaną buspasy, wyspy separacyjne z azylami dla przechodniów i ścieżka pieszo-rowerowa, łącząca pl. Dworcowy z drogą rowerową projektowaną wzdłuż ul. Jagiellońskiej. Ul. Zwycięstwa zyska wykończenie z granitowej kostki. Zniknie torowisko, a jezdnia zostanie zwężona. Powstanie też ciąg pieszo-rowerowy. Na pl.Piastów ruch będzie odbywał się na zasadzie jednokierunkowego przejazdu wokół wyspy centralnej oraz wyspy peronowej. Będą ciągi pieszo-rowerowe i mała architektura, przebudowana będzie też sieć oświetleniowa. Ul. Okopowa zostanie rozbudowana i połączona z pętlą autobusową linii A4 przy placu dworcowym. Na ul. Na Piasku zaplanowano z kolei utworzenie miejsc postojowych.

Na terenie całej inwestycji, w rejonie przejść dla pieszych i zatok autobusowych zaprojektowano tzw. pola uwagi lub pola prowadzące, które ułatwią poruszanie się osobom niewidomym i słabowidzącym. Przebudowana zostanie również sygnalizacja świetlna. Zaplanowano remont ciągu pieszo-rowerowego przy ul. gen. Berbeckiego na odcinku od al.Przyjaźni do ul. Fredry. Projekt zakłada wprowadzenie możliwie maksymalnej ilość zieleni. Ta część inwestycji będzie kosztować ponad 41 mln zł i zostanie sfinansowana z budżetu miasta. Prace powinny się zakończyć pod koniec 2022 r.

źródło: UM Gliwice

Autor: Adam Grabałowski


0%
Skip to content