play_arrow

keyboard_arrow_right

skip_previous play_arrow skip_next
00:00 00:00
chevron_left
volume_up
chevron_left
  • cover play_arrow

    Radio Piekary Radio Piekary

Śląsk

Gliwicka Starówka: Miasto zamyka kolejne uliczki dla aut!

today5 sierpnia 2021

Background

Gliwicka Starówka tylko dla pieszych i rowerzystów. Od 9 sierpnia zamknięte dla aut zostaną kolejne uliczki centrum miasta. Kierowcy muszą zachować szczególną ostrożność i zastosować się do nowej organizacji ruchu.

Na sporej części gliwickiej Starówki funkcjonować będzie stała Strefa Ograniczonej Dostępności dla samochodów. Będą mogli tu wjechać posiadacze specjalnych identyfikatorów, ale dla większości kierowców obszar ten będzie zamknięty.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami i wyborczymi deklaracjami prezydenta Gliwic Adama Neumanna, miasto udostępnia Starówkę spacerowiczom i rowerzystom. Nowe rozwiązanie ma wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa pieszych, pojawią się też większe możliwości dalszego atrakcyjnego zagospodarowywania tej części Gliwic. Do tej pory piesi dzielili przestrzeń z licznymi samochodami, teraz sytuacja ma się poprawić, a auta nie powinny być dominującym elementem centrum.

Strefa Ograniczonej Dostępności wraz z zakazem ruchu obejmie Rynek oraz następujące ulice:

  • Zwycięstwa – od placu Inwalidów do Rynku,
  • Matejki – od Rynku do ul. Tkackiej,
  • Bytomską – od Rynku do ul. Tkackiej,
  • Bankową – od ul. Kaczyniec do Rynku,
  • Krupniczą – od Rynku do ul. Kaczyniec,
  • Raciborską – od placu Wszystkich Świętych do Rynku,
  • Szkolną,
  • Plebańską – od Rynku do placu Wszystkich Świętych,
  • Krótką,
  • Średnią – od ul. Kaczyniec do placu Inwalidów.

UWAGA!

Ważne dla kierowców uprawnionych do wjazdu do Strefy.

  • Wraz z ograniczeniem ruchu na kolejnych ulicach gliwickiej Starówki, wprowadzony zostaje kontraruch dla rowerzystów. To oznacza, że amatorzy dwóch kółek będą od 9 sierpnia poruszać się po Strefie bez ograniczeń, w obu kierunkach (dotąd jazda na rowerze mogła odbywać się tylko i wyłącznie zgodnie z wyznaczonymi kierunkami ruchu).
  • Fragmenty ul. Krótkiej i Średniej (od strony placu Inwalidów Wojennych) i Szkolnej (od strony placu Wszystkich Świętych) będą dwukierunkowe w związku z dojazdem mieszkańców do podwórek (na mapie poza żółtą strefą).
  • Kierowcy pojazdów wjeżdżający do Strefy Ograniczonej Dostępności muszą pamiętać o szczególnej ochronie pieszych i rowerzystów.

Do Strefy Ograniczonej Dostępności będą mogły wjechać auta ze specjalnymi identyfikatorami.

Identyfikatory pozwalające na wjazd do Strefy Ograniczonej Dostępności są wydawane m.in. mieszkańcom, właścicielom mieszkań oraz właścicielom użytkującym, najemcom lub dzierżawcom lokali użytkowych z tego terenu (umożliwiony zostanie dojazd do podwórek przy ul. Krótkiej, Szkolnej i częściowo ul. Średniej – działka nr 865 – bez identyfikatora).

Identyfikatory będą obowiązywać również m.in. w przypadku dostaw towaru – bez identyfikatora dostawca będzie mógł wjechać i zatrzymać się na 15 minut, w godzinach od 7.00 do 10.00. W innej sytuacji będzie wymagany identyfikator, który umożliwia 15-minutowy postój również w pozostałych godzinach.

Identyfikator będzie niezbędny także podczas przeprowadzek, dostawy sprzętu i wyposażenia mieszkań oraz lokali użytkowych, dostarczania przesyłek kurierskich oraz wjazdu na płytę Rynku np. par młodych w związku z ceremonią ślubną.

Niemożliwy będzie postój samochodów mieszkańców na zamkniętych uliczkach dłużej niż przez kwadrans.

Kto będzie mógł wjechać do Strefy Ograniczonej Dostępności na Starówce?

  • pojazdy oznaczone identyfikatorem A podczas dojazdu do parkingu poza drogą,
  • auta z wystawionym identyfikatorem A, B do 15 minut,
  • pojazdy oznaczone identyfikatorem R,
  • pojazdy przewożące osoby niepełnosprawne,
  • rowery,
  • urządzenia transportu osobistego,
  • hulajnogi elektryczne,
  • motorowery elektryczne,
  • służby miejskie,
  • firmy ochroniarskie w czasie pełnienia obowiązków,
  • dostawcy w godzinach 7.00 – 10.00 do 15 minut,
  • inne pojazdy wymienione na tabliczce pod znakiem B-1.

źródło: UM Gliwice

Autor: Marta Mosiołek


0%
Skip to content