play_arrow

keyboard_arrow_right

skip_previous play_arrow skip_next
00:00 00:00
chevron_left
volume_up
chevron_left
  • cover play_arrow

    Radio Piekary Radio Piekary

Śląsk

Jak #zostańwdomu przetrwać z dziećmi? Podpowiadamy!

today18 marca 2020

Background

Jak #zostańwdomu przetrwać z dziećmi? Podpowiadamy! Wspólne gotowanie, gry planszowe, a może… aerobik? Trwa akcja #zostańwdomu. Co zrobić kiedy pomysły na to, czym zająć dzieci dawno nam się skończyły?  Kiedy powinniśmy odciągnąć je sprzed telewizorów i monitora komputera lub telefonu? Małgorzata Gałan, ekspertka Wyższej Szkoły Bankowej w Chorzowie radzi, jak kreatywnie bawić się z dziećmi. 

Jak #zostańwdomu przetrwać z dziećmi? Nuda często powoduje to, że dzieci szukają łatwych rozwiązań. W pierwszej kolejności sięgają po rozrywki związane z telewizorem czy Internetem. Dlatego tak ważne jest, by w najbliższych dniach zaproponować dziecku atrakcyjne i kreatywne formy spędzania czasu. – Zacznijmy od wyłączenia telewizora i odłożenia naszych smartfonów czy tabletów. Bądźmy dla swojego dziecka. Wspólna zabawa z rodzicami to coś, co dzieci uwielbiają. Nic w tym dziwnego, bo przynoszą one nie tylko mnóstwo radości, ale i korzyści. Sprawiają, że dziecko czuje się słuchane, ważne i doceniane- podkreśla ekspertka WSB.

Propozycje zabaw w domu:

Wspólne gotowanie—zaproponujcie dzieciom wspólne pieczenie babeczek, zróbcie owocowe szaszłyki i nie przejmujcie się, jeśli mały mistrz kuchni nieco nabrudzi. Z przygotowanych wspólnie specjałów możecie urządzić przyjęcie domowe.

Aerobik – domowy aerobik dla całej rodziny. Każdego dnia można wybrać nowego trenera spośród domowników, który przygotowuje prosty zestaw ćwiczeń dla całej rodziny.

Ekoplastyka – generalnie do takich zabaw można wykorzystać mnóstwo rzeczy, które są w domu np. makaron będzie idealny na biżuterię, a papierowe talerzyki czy opakowania po jajkach mogą zamienić się w stworki, kartonowe pudełka w domki, autka, robota i co jeszcze tylko wyobraźnia wam podpowie.

Domowe masy plastyczne – dzieci najlepiej rozwijają się poprzez integrację sensoryczną czyli poznawanie świata wielozmysłowo. Wszelkiego rodzaju masy plastyczne dostarczają wielu doznań i świetnie oddziałują na dziecięcą wyobraźnię. Jeśli nasz maluch dodatkowo może taką masę stworzyć samodzielnie zabawa jest jeszcze bardziej udana. Masy możemy użyć do zabawy, robienia babek, zakopywania i poszukiwania skarbów. Samo mieszanie składników sprawia dzieciom mnóstwo radości i dostarcza wielu doznań sensorycznych. Np.:

piankolina – 1 kg mąki ziemniaczanej, jedno opakowanie pianki do golenia oraz odrobinę płynu do mycia naczyń najlepiej białego lub bezbarwnego. Wszystkie składniki mieszamy razem, w razie potrzeby dodajemy piankę lub mąkę. Gdy dzieciom znudzi się biały kolor, masę można zabarwić za pomocą barwników spożywczych. Dodajemy odrobinę barwnika do masy w miseczce i zagniatamy.

masa solna – masę solną przygotowujemy w proporcjach: 1 szklanka mąki, 1 szklanka soli i pół szklanki wody. Masa solna po wyschnięciu może zostać pomalowana farbami.

ciastolina – 2 szklanki mąki, 2 szklanki wody, 1 szklanki soli, 2 łyżek oleju i 1 łyżeczka kwasku cytrynowego. Zmieszajcie wszystkie składniki i podgrzejcie na małym ogniu, cały czas mieszając. Gdy masa zacznie formować się w kulkę i odchodzić od brzegów garnka to znak, że ciastolina gotowa. Po ostygnięciu dodajcie wybrane barwniki spożywcze i możecie się bawić.

Jak radzi Małgorzata Gałan – nie powinniśmy odsuwać dzieci od domowych obowiązków. Z naszego punktu widzenia mogą one wydawać się nudne, ale są znakomitym sposobem na naukę zarówno praktycznych umiejętności, ale i odpowiedzialności.  Daj dzieciom możliwość wyboru.  Zabawa z rodzicami rozwija społeczno-emocjonalne zdolności dzieci. Uczą też pierwszych zasad, jakie na co dzień panują w stosunkach międzyludzkich. Warto dać dzieciom możliwość wyboru, by sięgały po to, co je interesuje. Dobrym pomysłem jest też wspólne ustalenie z dzieckiem domowego harmonogramu dnia, który uporządkuje nam czas. – Możemy zorganizować domowy aerobik dla całej rodziny i każdego dnia wybierać nowego trenera spośród domowników. W ten sposób dziecko będzie miało możliwość wcielania się w nowe role, będąc zarówno twórcą, jak i uczestnikiem konkretnych zadań. Dodatkowo zadbamy o kondycję fizyczną– tłumaczy pedagog.

Starsze dzieci można namówić do poćwiczenia umiejętności przy wykorzystaniu atrakcyjnych form. Zabawy matematyczne, logiczne na platformie online mogą okazać się strzałem w dziesiątkę. – Można zachęcić dzieci do oglądania filmów dokumentalnych, które mogą stać się dla nich prawdziwym odkryciem. Wśród nich jest wiele filmów przyrodniczych, popularnonaukowych, które opierają się na faktach i ciekawostkach. Część z nich nie posiada polskiego dubbingu, ale nie powinno nas to zniechęcać. Oglądanie filmów w obcym języku mimochodem rozwija znajomość tego języka. A może się okazać, że dzieci rozumieją więcej, niż nam się wydaje – dodaje ekspertka.

O EKSPERCIE: Małgorzata Gałan. Ekspertka Wyższej Szkoły Bankowej, wykładowczyni na kierunku Pedagogika. Zawodowo pasjonuje się rozwojem dziecka w wieku przedszkolnym. Swoje doświadczenie zawodowe rozwija w czasie pracy w Miejskim Przedszkolu nr 34 im. Jasia i Małgosi w Katowicach, gdzie aktualnie zajmuje stanowisko dyrektora placówki.

fot.: pixabay.com

Autor: Anna Jurzyca


0%
Skip to content