play_arrow

keyboard_arrow_right

skip_previous play_arrow skip_next
00:00 00:00
chevron_left
volume_up
chevron_left
  • cover play_arrow

    Radio Piekary Radio Piekary

Śląsk

Katowice: koronawirus – gdzie szukać pomocy?

today16 października 2020

Background

Mimo, że Katowice pozostają w żółtej strefie epidemicznej, samorząd wznawia część działań realizowanych wiosną, a także przypomina z jakich form pomocy mogą korzystać mieszkańcy.

Konieczność długotrwałego przebywania w mieszkaniach oraz ograniczenia kontaktów do minimum powodują szereg problemów.

– Szczególnie zagrożone są osoby najstarsze i samotne. W tym przypadku dużym wyzwaniem stają się najprostsze czynności, jak kupno żywności, leków czy też kwestie psychologiczne związane z długim odosobnieniem, podkreśla prezydent Marcin Krupa. I dalej: – Dlatego podjęliśmy szereg działań antykryzysowych adresowanych w szczególności do osób najbardziej potrzebujących. Jednym z nich jest „Pogotowie zakupowe”, którego pracownicy dostarczają najmniej zamożnym mieszkańcom bezpłatne pakiety żywnościowe, a osobom posiadającym środki finansowe nieodpłatnie robią zakupy. Wszyscy mieszkańcy mają możliwość skorzystania ze zdalnej pomocy psychologicznej, czy Srebrnego Telefonu dla seniorów, z których skorzystano prawie 1000 razy, dodaje prezydent.

Zgłoszenia do Pogotowia Zakupowego są przyjmowane od poniedziałku do piątku pod numerem Srebrnego Telefonu: 32 251 69 00 (7:30-15:30). Oferowane są dwie formuły usług zakupowych:

– dla osób starszych, ubogich i wymagających wsparcia dostarczany jest bezpłatny pakiet żywności oraz środków higienicznych;
– dla osób starszych, posiadających własne środki finansowe urząd oferuje zakup żywności, środków higienicznych w tym leków ze środków własnych oraz na zlecenie seniora. Koszt dostawy pokrywa MOPS Katowice.

Czynny jest również Telefon Zaufania dla Seniorów 796 970 686 (16.00-19.00, od poniedziałku do soboty). Seniorzy mogą również otrzymać zdalne wsparcie psychologiczne za pośrednictwem wideokomunikatorów oraz w drodze rozmowy telefonicznej. W Ośrodku Interwencji Kryzysowej Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Katowicach można nawiązać zdalny kontakt telefonicznie oraz mailowo: 32 251 15 99; 669 777 008, 601 158 007, 506 041 200, 506 041 100 z możliwością kontaktu przez komunikator WhatsApp i video, email: oik@mops.katowice.pl . Dyżury psychologów i interwentów w godzinach 8:00-19:00 (od poniedziałku do piątku). W Centrum Poradnictwa Specjalistycznego Metodyki i Strategii Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej zdalny kontakt telefoniczny: 572 333  751, 725 150 086 oba telefony z możliwością kontaktu przez komunikator WhatsApp i video. Dyżury psychologów w godzinach 8:00-17:30 (od poniedziałku do piątku).

Ponownie odkażane są przestrzenie publiczne.

– Codziennie dezynfekowane są przystanki autobusowe i tramwajowe, a jest ich w naszymi mieście ponad 660. Pracownicy dezynfekują wiaty, ławki i kosze, które się przy nich znajdują. Ponadto podobne działania są realizowane przy przejściach podziemnych, kładkach dla pieszych i tunelach. W tych miejscach bardzo dokładnie odkażane są poręcze, zarówno przy schodach, jak również przy podjazdach dla niepełnosprawnych, wylicza Piotr Handwerker, dyrektor MZUiM Katowice. W dezynfekcje zaangażowane jest także MPGK Katowice, wykorzystując środki dezynfekujące przy codziennym czyszczeniu miasta, m.in. w zamiatarkach.

Urząd Miasta Katowice utrzymuje bezpośrednią, limitowaną obsługę mieszkańców – związaną z osobistą wizytą w magistracie.

– Sprawy urzędowe można załatwiać osobiście w urzędzie, natomiast apelujemy, by kontakt bezpośredni ograniczać do minimum. Posiadając profil zaufany i konto na platformie http://www.sekap.pl można skorzystać z 300 usług, które dają możliwość wysłania do Urzędu Miasta Katowice wniosku drogą elektroniczną, np. zgłoszenie zbycia pojazdu, wniosek o rejestrację pojazdu, odpis aktu stanu cywilnego, wydanie zaświadczenia z akt meldunkowych, wymeldowanie, deklarację śmieciową, wyjaśnia Ewa Lipka, rzecznik prasowy urzędu i przypomina, że wiele banków w ramach bankowości internetowej pozwala na założenie profilu zaufanego.

Bezpośrednia obsługa interesantów jest prowadzona w:
Biurze Obsługi Mieszkańców – Rynek 1,
Miejskim Centrum Energii przy ul.Młyńskiej 2,
Wydziale Uprawnień Komunikacyjnych przy ul.Francuskiej 70,
Urzędzie Stanu Cywilnego – Plac Wolności 12a,
Tu maksymalnie jedna osoba na jedno stanowisko obsługi z zachowaniem obowiązujących wymogów sanitarnych ( zasłanianie ust i nosa, dezynfekcja rąk, utrzymanie 2 m dystansu między osobami) w godzinach: poniedziałek, czwartek: 7:30-17:00, wtorek, środa: 7:30-15:30; piątek: 7:30-14:00.

Kontakt telefoniczny z pracownikami Urzędu, którzy nie zajmują się bezpośrednią obsługą interesantów jest możliwy w godzinach: od poniedziałku do środy 7:30-15:30; czwartek: 7:30-17:00; piątek: 7:30-14:00

źródło: UM Katowice

Autor: Adam Grabałowski


0%
Skip to content