play_arrow

keyboard_arrow_right

skip_previous play_arrow skip_next
00:00 00:00
chevron_left
volume_up
chevron_left
  • cover play_arrow

    Radio Piekary Radio Piekary

Śląsk

Katowice na rowerze. Coraz więcej się dzieje

today13 sierpnia 2020

Background

W sierpniu dobiegła końca budowa dwóch dróg rowerowych na południu Katowic o łącznej długości 4,4 km. Za kilka dni ruszy budowa dwóch kolejnych szlaków, w centralnej i północnej części miasta, o łącznej długości 2,4 km. Łącznie Katowice przeznaczą na te inwestycje ponad 8 mln zł.

– (…) Inwestujemy znaczne środki w rozbudowę infrastruktury rowerowej. W zeszłym roku wydaliśmy na ten cel ponad 6  mln  zł, a w tym roku zarezerwowano w budżecie około 18 mln zł, mówi prezydent miasta, Marcin Krupa i przypomina, że realizując ten cel w latach 2014-2019 w Katowicach wybudowano 28 km dróg rowerowych. – Naszym celem jest połączenie wszystkich dzielnic miasta komfortowymi drogami rowerowymi z centrum, dodaje prezydent, zapewniając, że temat rowerów traktowany jest systemowo. To środek nie tylko rekreacji, ale też transportu. Dlatego poza rozbudową dróg rowerowych kładziony jest nacisk na rozwój sieci rowerów miejskich. W 2015 r. testowane były 3 wypożyczalnie – dziś jest ich już 82, a docelowo będzie 150.

Na początku sierpnia zakończyła się budowa 2,7 km odcinka drogi rowerowej, która połączyła Rondo Huchrackiego w Panewnikach z ul.  Medyków.

Jej kontynuacją jest druga, ukończona właśnie droga, o długości 1,7 km: od ul. Medyków do Centrum Przesiadkowego „Ligota”, które zostało otwarte pod koniec 2018 r. Koszt realizacji tych dwóch inwestycji wyniósł 5,26 mln zł.

Kolejne za kilka miesięcy
Pod koniec wakacji ruszą przygotowania do budowy dwóch kolejnych, ważnych z komunikacyjnego punktu widzenia, dróg rowerowych. Pierwsza pozwoli skomunikować północne dzielnice miasta z Parkiem Śląskim, a będzie też stanowiła fragment szlaku, którym w przyszłości z tej części miasta będzie można dojechać do centrum.

To 1,3 km połączenie wzdłuż al. W. Korfantego od ul. Telewizyjnej do Gnieźnieńskiej. Będzie rozpoczynać się przy pętli Alfreda, a na wysokości ul. Karłowicza, przetnie pasy ruchu i poprowadzi po zachodniej stronie ulicy. Koszt budowy, która ma potrwać do końca stycznia, wyniesie 1,36 mln zł. Droga rowerowa na pętli Alfreda połączy się z już istnieją, liczącą blisko 700 m, prowadzącą wzdłuż ul. Telewizyjnej do Parku Śląskiego.
Kolejna droga dla rowerzystów, której budowa wkrótce się rozpocznie, ułatwi dojazd do Doliny Trzech Stawów. Będzie miała 1,1 km i zostanie poprowadzona wzdłuż ul. Lotnisko. W kolejnych latach stanie się ona fragmentem znacznie dłuższego szlaku, któy połączy os. Paderewskiego z Nikiszowcem. Koszt? 1,67 mln zł. Termin oddania: przed końcem tego roku.

Jakich dróg rowerowych chcą mieszkańcy?

Jak mówi prezydent Krupa, budowa nowych dróg rowerowych w mieście jest wyzwaniem. Gdy Katowice powstawały nikt nie brał pod uwagę, że kiedyś przyda się miejsce na takie przedsięwzięcia i dziś takich miejsc często nie ma. Rzadko ulice są na tyle szerokie aby wytyczać na nich drogi rowerowe. Dochodzi więc do konfliktu. Środowiska rowerowe chcą nowych dróg, a część mieszkańców nie chce ingerencji w to, co jest dzisiaj. Pojawiają się sprzeciwy tem, gdzie trzeba czasem dokonać zmian w drzewostanie lub zlikwidować miejsca parkingowe. Do 2019 r. budowę nowych dróg rowerowych konsultowaliśmy głównie z Zespołem Rowerowym. W tym roku okazało się, że to co ustalalono ze środowiskami rowerowymi nie spodobało się innym mieszkańcom. Prezydent Marcin Krupa: – Budowa drogi wzdłuż ul. Panewnickiej wywołała protest osób, które nie chciały stracić miejsc parkingowych. Musimy brać pod uwagę interes wszystkich mieszkańców i szukać kompromisowych rozwiązań. Dlatego dokonaliśmy zmian, które doprowadziły do tego, że ilość miejsc postojowych nawet się zwiększy – choć niektóre osoby nie były do końca zadowolonego z przebiegu nowej drogi. Z kolei przy ul. Lotnisko mieszkańcy nie chcieli się zgodzić na wycinkę drzew – co wcześniej nie budziło zastrzeżeń przedstawicieli środowisk rowerowych. Znaleziono kompromisowe rozwiązanie, które zmieniło bieg drogi rowerowej, ale pozwoli zachować większość drzew. – Dlatego postanowiliśmy, że przebieg nowych dróg rowerowych będziemy konsultować przede wszystkim z Radami Jednostek Pomocniczych, które szerzej niż środowiska rowerowe, reprezentują interesy wspólnot lokalnych, dodaje prezydent.

Co dalej?

Zakończono prace koncepcyjne/projektowe dla połączeń w ramach „Katowickiej Infrastruktury Rowerowej”:
– Połączenie obszaru Strefy „Tempo 30” z Węzłem Przesiadkowym „Brynów Pętla”, z drogą rowerową w ul. Jankego oraz z istniejącą trasą rowerową nr 1 – planowana realizacja w 2020/2021 r.;
– Przejazd pod rondem gen. Jerzego Ziętka – planowana realizacja w 2020/2021 r.
– Połączenie dzielnicy Nikiszowiec z dzielnicą Giszowiec – planowana realizacja w 2020/2021 r.
– Połączenie dzielnicy Giszowiec z obszarem Katowickiego Parku Leśnego – zakończone prace koncepcyjne.
– Połączenie ul. Gospodarczej z ul. Graniczną/Pułaskiego – planowana realizacja w 2021 r.
– Połączenie ul. Konnej z ul. Techników i ul. Niepodległości oraz trasą rowerową nr 5   – trwają prace projektowe.
Wypożyczalnie

Sieć wypożyczalni rowerów miejskich w Katowicach cały czas rośnie i jest największa w całym województwie śląskim. Zadebiutowała w 2015 r. Obecnie system „City by bike” liczy 82 stacje:
– 61 stacji miejskich;
– 14 stacji partnerskich;
– 5 stacji z Budżetu Obywatelskiego (Wodny Plac Zabaw w Dolinie 3 Stawów, Plac Rostka, skrzyżowanie ul. Wiązowej  i Hoppego na Osiedlu Wajdy, ul. Ściegiennego w dzielnicy Dąb);
– 2 stacje rowerowe przy basenach miejskich (Basen Brynów, Basen Burowiec).
Dodatkowo zostały zabezpieczone środki na uruchomienie kolejnej stacji rowerowej przy węźle „Sądowa”.

Jest więcej stacji i więcej rowerów: 666. Do dyspozycji są rowery cargo (20 szt.), które służą do przewozu ładunku do 100 kg lub czworga małych dzieci. Wzorem roku poprzedniego, stacje katowickiego systemu CBB zostały zintegrowane ze stacjami w innych miastach Górnośląsko – Zagłębiowskiej Metropolii. W tym roku Miasto wydało na „rower miejski” ok. 2,3 mln zł.
Kolejna rozbudowa systemu sieci wypożyczalni związana będzie z otwarciem węzłów przesiadkowych „Brynów” oraz „Zawodzie” (II kwartał 2021 r.), realizacją wniosków z Budżetu Obywatelskiego 2021 (II kwartał 2021 r.) oraz przebudową ul. Dworcowej (II kwartał 2021 r.). Do 2023 r. planowane jest uruchomienie 150 stacji rowerowych i 1000 rowerów.

źródło/ foto: UM Katowice

Autor: Adam Grabałowski


0%
Skip to content