play_arrow

keyboard_arrow_right

skip_previous play_arrow skip_next
00:00 00:00
chevron_left
volume_up
chevron_left
  • cover play_arrow

    Radio Piekary Radio Piekary

Śląsk

PKP PLK szykuje remont na odcinku Nakło Śląskie – Kalina. Pojawią się nowe przystanki!

today7 września 2021

Background

Pasażerowie wygodniej wsiądą do pociągów m.in. w Tarnowskich Górach, a towary sprawniej pojadą po torach z woj. śląskiego w stronę trójmiejskich portów. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowują kolejną inwestycję i podpisały umowę na opracowanie dokumentacji projektowej odcinka Nakło Śląskie – Kalina (Herby Nowe). Projekt kosztować będzie za 25 mln zł, znaczna część tej kwoty pochodzi z funduszy UE.

Dokumentacja projektowa poprzedza inwestycję, której efektem będą lepsze podróże i przewóz towarów między Nakłem Śląskim a Herbami Nowymi, czyli efektywniejsze przewozy kolejowe na linii nr 131 z południa na północ Polski. Przygotowywana inwestycja jest ważna dla poprawy przewozów towarowych w stronę Lublińca i Kluczborka, Inowrocławia, Bydgoszczy oraz Gdańska i Gdyni. Realizacja projektu zwiększy możliwości przyjaznego środowisku transportu kolejowego.

Przeprowadzana w ramach Krajowego Programu Kolejowego modernizacja dawnej  Magistrali Węglowej to inwestycja w polską gospodarkę. Poprawa parametrów technicznych linii na odcinku Nakło Śląskie – Herby Nowe umożliwi szybszy transport towarów. Zyskają również pasażerowie, którzy po zakończeniu modernizacji skorzystają z nowych przystanków i odnowionych peronów. Przy wsparciu środków europejskich budujemy kolej komfortową, bezpieczną i przewidywalną – powiedział Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

W dokumentacji przewidziano nowy przystanek – Tarnowskie Góry Osada Jana między Nakłem Śląskim a Tarnowskimi Górami, który zwiększy dostęp do kolei. Z myślą o pasażerach opracowane mają być przebudowy stacji: Nakło Śląskie, Tarnowskie Góry, Kalety, Boronów oraz przystanków: Miasteczko Śląskie i Strzebiń. Planowany standard to wyższe jasno oświetlone perony, wyposażone w wiaty i ławki oraz czytelne oznakowanie i tablice informacyjne. Osobom o ograniczonej możliwości poruszania się dostęp do pociągów mają zapewniać windy i pochylnie.

Linia kolejowa nr 131 prowadząca z południa na północ kraju łączy pięć województw. Dzięki inwestycjom PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zapewni sprawniejsze podróże oraz przewozy towarów. Inwestycje realizowane i przygotowywane m.in. na odcinku Nakło Śląskie Herby Nowe z udziałem środków unijnych sprzyjają rozwojowi gospodarki i wzmacniają rolę kolei jako ekologicznego i konkurencyjnego środka transportu – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Pociągi pojadą szybciej

Zakres projektu obejmuje ponad 80 km torów i sieci trakcyjnej. Planowane prace mają pozwolić na szybszą jazdę składów pasażerskich do 140, a towarowych do 120 km/h. Przewidziane są nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, które przy realizacji inwestycji zwiększą przepustowość linii – będzie mogło kursować więcej pociągów. Uwzględniono przyszłą budowę nowych przejść pod torami w stacji Nakło Śląskie i Kalety, przebudowę lub remont 56 obiektów inżynieryjnych. Serowanie ruchem ma być z Lokalnego Centrum Sterowania w Tarnowskich Górach, wyposażonego w nowoczesny system komputerowy. W zakres projektu wchodzi zwiększenie bezpieczeństwa na 6 przejazdach kolejowo-drogowych.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały z firmą Systra S.A. Firma ma wykonać opracowanie dokumentacji projektowej na linii kolejowej 131 na odcinku Nakło Śląskie (km 29,000) – Kalina (km 66,800). Remont zrealizowany zostanie  w ramach projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo”. Wartość robót to ponad 25 mln zł netto. Dofinansowanie z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie prac projektowych planowane jest na koniec 2023 roku. W kolejnych latach będzie możliwa realizacja robót.

Korzystnie zmienia się trasa kolejowa z Chorzowa do portów trójmiejskich (linia nr 131)

Na „starcie” południowego odcinka Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie linii nr 131 trwają prace projektowe. Budowa jest zaplanowana na lata 2022-2024.

Na odcinku Nakło Śląskie – Herby Nowe rozpoczęło się projektowanie, planowane do 2023 r.

Na następnych dwóch odcinkach:

  • Kalina (Herby Nowe) – Rusiec Łódzki oraz Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice już od 2020 r. postępuje przebudowa torów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Prace umożliwią przejazd pociągów pasażerskich z prędkością do 140 km/h, a towarowych do 120 km/h. Zwiększy się komfort podróżnych na stacjach: Herby Nowe, Chorzew Siemkowice, Rusiec Łódzki, Chociw Łaski, Kozuby, Zduńska Wola Karsznice Południowe, Zduńska Wola Karsznice oraz przystanku Siedlce Łaskie. Prace zakończą się w 2023 roku.

Na północnym fragmencie trasy nr 131 PLK przygotowują dokumentację projektową. Chodzi o przebudowę odcinków:

  • Zduńska Wola Karsznice – Dąbie nad Nerem (LCS Zduńska Wola Karsznice),
  • Dąbie nad Nerem – Złotniki Kujawskie (LCS Inowrocław),
  • Złotniki Kujawskie – Twarda Góra (LCS Bydgoszcz),
  • Twarda Góra – Tczew (LCS Tczew).

    Prace związane z dokumentacją przewidziano do 2022 r. W kolejnych latach będzie możliwa realizacja robót.

źródło: PKP PLK

Autor: Marta Mosiołek


0%
Skip to content