play_arrow

keyboard_arrow_right

skip_previous play_arrow skip_next
00:00 00:00
chevron_left
volume_up
chevron_left
  • cover play_arrow

    Radio Piekary Radio Piekary

Śląsk

METROLINIE – szybsze i wygodniejsze podróżowanie po metropolii

today26 lutego 2021

Background

System 30 połączeń autobusowych ZTM, dzięki którym będzie można łatwiej przemieszczać się po obszarze Metropolii. Metrolinie – świetna alternatywa dla kierowców samochodów w naszym regionie.

Po Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii już niedługo będzie można przemieszczać się metroliniami – czas przejazdu pomiędzy poszczególnymi dużymi miastami znacznie się skróci. Wspólną zaletą wszystkich linii metropolitalnych będzie ich zwiększona częstotliwość – autobusy będą kursowały częściej, na wybranych odcinkach co 15 minut. I choć nie wszystkie z nich będą w najszybszy możliwy sposób pokonywać trasy, to stworzą spójną całość, dzięki której pasażerowie będą łatwiej przemieszczać się po GZM. Dodatkowo metrolinie zintegrują obszar Metropolii.

– Dobiegają końca ustalenia z miastami i gminami w sprawie ostatecznego przebiegu tras poszczególnych linii. Zgłaszane przez samorządowców uwagi zdecydują o finalnej liczbie lokalizacji przystanków w poszczególnych miejscowościach. Do końca roku włączonych zostanie do obecnej siatki transportowej ZTM dodatkowo 30 linii – część z nich pojawi się po raz pierwszy, część uzupełni dotychczasowe relacje – mówi reporterowi Radia Piekary członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, Grzegorz Kwitek

Zalety metrolinii

Jest ich wiele. Przede wszystkim sprawniejsze i wygodniejsze przemieszczanie się. Jak już zostało wspomniane, są to połączenia o wysokiej częstotliwości, kursujące między najważniejszymi miastami Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Realizowane nowocześniejszym taborem, dostosowanym do potrzeb mieszkańców. Linie metropolitalne zwiększą dostępność komunikacji publicznej, ponadto będą w zasięgu pasażerów, dzięki innym, uzupełniającym połączeniom – ich częstotliwość zostanie dostosowana do oczekiwań klientów. W sumie, za sprawą kursów metrolinii, pasażerowie będą mieli większy wybór środków transportu, będą mogli naprzemiennie korzystać z komunikacji ZTM, kolei czy – w przyszłości – roweru metropolitalnego. Linie metropolitalne są również tańszą alternatywą dla transportu indywidualnego. Dlaczego? Koszty utrzymania i eksploatacji samochodu są znacznie wyższe. Podkreślmy również inne, niezwykle ważne zalety korzystania z komunikacji zbiorowej. Rozwiązuje ona problem z parkowaniem, ogranicza hałas, smog i korki, a więc również przyczynia się do ochrony środowiska i poprawy jakości życia. Zachęcamy pasażerów do spojrzenia na korzystanie z transportu publicznego jako wyrazu nowoczesnego i świadomego stylu życia. W wielu europejskich miastach, np. w Pradze, Paryżu czy Sztokholmie przemieszczanie się transportem zbiorowym jest codziennością dla setek tysięcy ludzi. Nadszedł czas, by podobnie było u nas. Metrolinie stają się już realną alternatywą dla samochodów.

Przygotowania i negocjacje

Pierwsze autobusy nowych linii metropolitalnych, nazywane w skrócie emkami lub metrobusami, wyjeżdżają w kwietniu na drogi Górnego Śląska i Zagłębia. Rozmowy o liniach – póki co w gronie transportowców i samorządowców – potrwają do końca marca.

Nowa siatka połączeń uporządkuje i rozbuduje obecny system przewozów pasażerskich w Metropolii. Plany powstały na bazie projektu przygotowanego przez specjalistów w dziedzinie transportu zbiorowego Zarządu Transportu Metropolitalnego, przy zaangażowaniu i współpracy wszystkich samorządów tworzących Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię.

Prace nad projektem metrolinii ZTM rozpoczął na przełomie marca i kwietnia 2019 r. Autobusy realizujące pierwszy etap wdrażania sieci połączeń wyjadą w kwietniu 2021 r. Harmonogram jest napięty, przed ich uruchomieniem zgrania wymagają m.in. kwestie formalno-prawne, operacyjne, techniczne. Ważne jest także zapewnienie odpowiedniego taboru i kierowców. To największe wdrożenie takich linii w Polsce.

Etapy wdrażania projektu

Wdrożenie linii metropolitalnych, oznaczonych literą „M”, podzielone zostało na trzy etapy tworzące jeden, spójny system. W ramach pierwszego z nich uruchomione zostaną w kwietniu 2021 r. tzw. linie podstawowe, które będą często obsługiwać duże miasta, charakteryzujące się znacznymi potokami pasażerskimi. W kolejnym etapie, planowanym do uruchomienia w połowie tego roku, wyjadą linie uzupełniające, integrujące obszary Metropolii. W ostatnim z etapów wyjadą na trasy linie, których celem będzie zwiększenie dostępności do wszystkich wcześniej wprowadzonych metrolinii.

I etap projektu mający ruszać 5 kwietnia 2021 roku, przewiduje linie o numerach:

M1 Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Ruda Śląska, Zabrze, Gliwice

M2 Katowice, Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza

M4 Sosnowiec, Katowice

M18 Gliwice, Gierałtowice, Mikołów, Tychy

M24 Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Ruda Śląska, Zabrze

AP Katowice, Ożarowice (Port Lotniczy)

Dwa kolejne etapy projektu mają być wdrożone do końca 2021 roku.

 

Źródło; fot: Informacja prasowa GZM

Autor: Mateusz Terech


0%
Skip to content