play_arrow

keyboard_arrow_right

skip_previous play_arrow skip_next
00:00 00:00
chevron_left
volume_up
chevron_left
  • cover play_arrow

    Radio Piekary Radio Piekary

Śląsk

Muzeum w Gliwicach- wirtualne oprowadzanie po wystawie biżuterii

today10 kwietnia 2020

Background

Muzeum w Gliwicach- wirtualne oprowadzanie po wystawie biżuterii. W Wielką Sobotę ( 11 kwietnia br.) odbędzie się wirtualny wernisaż „Biżuteria w zbiorach Muzeum w Gliwicach” na nowej stronie muzealnego Facebooka,  poświęconej kolekcji biżuterii Orno.  Jak przystało na wernisaż będzie kuratorskie oprowadzanie i odautorskie komentarze twórcy wystawy poświęconej popularnej w okresie PRL-u biżuterii. 

Muzeum w Gliwicach przenosi się do sieci i proponuje wirtualne oprowadzanie po wystawie biżuterii. Muzeum wciąż jest, działa, choć inaczej niż dotąd. I nawet jeśli nie możemy spotkać się bezpośrednio, czyli tak, jak lubimy najbardziej, to mamy do dyspozycji świat cyfrowy, który mimo, iż nigdy prawdziwego nie zastąpi, jest tak jak rydz, lepszy niż nic. Dlatego pracujemy nad tym, by  choć wirtualnie móc Państwu towarzyszyć w tym trudnym czasie, dzieląc się tym co mamy najlepszego  – mówi Grzegorz Krawczyk, dyrektor Muzeum w Gliwicach.
Na wystawie można oglądać biżuterię ze zbiorów własnych gliwickiego muzeum oraz Muzeum Warszawy i Politechniki Śląskiej.  Pierwotnym zamiarem było wytwarzanie w spółdzielni ozdób ze srebra z wykorzystaniem prostych technik warsztatowych. Zatrudnieni w ORNO rzemieślnicy byli projektantami i wykonawcami. Wytwarzano pierścionki, sygnety, naszyjniki, bransoletki, zawieszki, łańcuszki, paski, klamry do włosów, spinki do mankietów, galanterię, w tym tzw. pamiątkarską z motywami warszawskiej Syrenki i herbów innych miast (kasetki, naczynia na przyprawy, noże do papieru, łyżeczki), lusterka, puderniczki, a nawet guziki. Powstawały również łańcuchy rektorskie, prezydenckie, biskupie, okucia lasek rektorskich i pedlowskich, a także metaloplastyka większych rozmiarów (np. ryngrafy, szyldy). Monumentalnym obiektem powstałym w ORNO są zachowane do dzisiaj drzwi bazyliki archikatedralnej św. Jana Chrzciciela w Warszawie, wykonane w 1962 r. w blasze miedzianej wg projektu Adama Jabłońskiego – mówi Anna Kwiecień, kurator wystawy ORNO.
Warszawska Spółdzielnia Pracy Rękodzieła Artystycznego ORNO (z łac. orno – zdobię) powstała w 1949 r. z inicjatywy Romualda Rochackiego,  który został jej pierwszym prezesem i kierownikiem artystycznym. W ORNO wypracowano niezwykle wyrazisty styl, który doskonale współgrał z ówczesnymi tendencjami w sztuce polskiej i światowej. Jego korzeni szukać należy zgodnie z ówczesnymi fascynacjami i zamierzeniami R. Rochackiego w ideach Williama Morrisa i angielskiego XIX-wiecznego ruchu Arts and Crafts, który postulował odrodzenie sztuki użytkowej wykonywanej ręcznie przez artystę-rzemieślnika (projektanta i zarazem twórcę). Styl ORNO był także częściowo odzwierciedleniem międzywojennej, awangardowej inspiracji sztuką ludową. Powstawały również  prace zainspirowane ówczesną sztuką abstrakcyjną oraz czerpiące z nurtu „archeologicznego”. Biżuteria ORNO była rękodziełem wytwarzanym w krótkich seriach. Stosowano proste techniki: wycinanie z blachy, formowanie z drutu, kucie, wyginanie, fakturowanie młotkiem i metalowymi puncynami oraz fakturowanie ogniem (tzw. płomieniowanie), polerowanie, celowe czernienie chemiczne (patynowanie). Wyroby były znakowane – znakiem firmowym z liter ORNO zakomponowanych w kwadrat.
fot. Muzeum Miejskie w Gliwicach

Autor: Redakcja Radia Piekary


0%
Skip to content