play_arrow

keyboard_arrow_right

skip_previous play_arrow skip_next
00:00 00:00
chevron_left
volume_up
chevron_left
  • cover play_arrow

    Radio Piekary Radio Piekary

Wiadomości

Nauczą się, jak tworzyć GRY PLANSZOWE! Nowatorski program w katowickich szkołach

today1 września 2021

Background

Łamigłówki, rebusy i konstruowanie gier planszowych – katowickie podstawówki z nowatorskim programem nauczania. Od dziś (1.09) w sześciu placówkach na terenie miasta realizowane będą autorskie programy nauczania z zakresu matematyki oraz programowania i kodowania. To pilotażowe działania wykorzystujące naturalną dziecięcą ciekawość.

– W systemie edukacji od lat pokutuje przekonanie wyrażane przez uczniów, że matematyka jest przedmiotem skomplikowanym, nudnym i nieprzydatnym życiowo. Z kolei programowanie i kodowanie postrzegane jest jako coś bardzo trudnego i wymagającego. W Katowicach udowadniamy, że tak nie jest, a wystarczą dobre chęci i grupa nauczycieli – pasjonatów, którzy wiedzą jak zainteresować uczniów i przekazać wiedzę w nowatorski sposób. Ucząc analizowania informacji, formułowania logicznych wniosków i wytrwałości w dochodzeniu do rozwiązań, kształtujemy aktywnego i kreatywnego ucznia. Młody człowiek poprzez naukę kodowania i programowania uczy się rozumieć otaczający go świat i zachodzące w nim zmiany, stając się nie tylko biernym odbiorcą technologii, ale jej świadomym użytkownikiem. Cieszę się, że katowiccy nauczyciele postanowili zainspirować swoich kolegów i podzielić się pomysłami na to, jak przez zabawę i doświadczenie zachęcić najmłodszych do rozpoczęcia niesamowitej przygody w świecie przedmiotów ścisłych i programowania – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Zakodowane Katowice

Program dodatkowych zajęć z zakresu kodowania i programowania, adresowany do uczniów klasy III szkoły podstawowej. Obejmuje on 32 godziny lekcyjne i obejmują: rozwój myślenia logicznego i algorytmicznego, kształtowanie umiejętności społecznych, rozbudzanie kreatywności i nieszablonowego rozumowania, a także zainteresowania programowaniem i twórczym korzystaniem z urządzeń cyfrowych.

Uczenie się kodowania i programowania to nie tyle nabywanie umiejętności czysto technicznych, ale również dbanie o wszechstronny rozwój dziecka. Zajęcia te pozwalają rozwijać umiejętność pracy zespołowej w sposób najbardziej przyjazny dzieciom: poprzez doświadczanie i eksperymentowanie, co przekłada się również na szybkie zapamiętywanie przyswajanych informacji i umiejętne ich wykorzystywanie w praktycznym działaniu. Program będzie realizowany w III klasach szkoły podstawowej w wymiarze 1 godziny tygodniowo dla każdej klasy.

Matematyczne Katowice

Program dodatkowych zajęć z zakresu matematyki został opracowany z myślą o uczniach klasy IV szkoły podstawowej i obejmuje 32 godziny lekcyjne. Jego głównym założeniem jest rozbudzenie w uczniach zainteresowania matematyką, wykorzystując w tym celu ich naturalną ciekawość poznawczą. Celem programu jest stymulacja rozwoju intelektualnego poprzez zaszczepienie w dzieciach pasji, entuzjazmu i motywacji do poznawania matematyki. Program prezentuje praktyczny wymiar matematyki, a także pomaga w wielu codziennych czynnościach, co pozwala przełamać lęk i rozbudzić pozytywne nastawienie do ,,królowej nauk”. Uczniowie, dzięki uczestnictwu w zajęciach, kształtują zdolności logicznego myślenia, eksperymentowania, poszukiwania nieszablonowych rozwiązań, krytycznej analizy i pracy zespołowej. Program będzie realizowany w IV klasach szkoły podstawowej w wymiarze 1 godziny tygodniowo dla każdej klasy.

W nowatorskich programach edukacyjnych biorą udział następujące szkoły:

Szkoła Podstawowa nr 12 w Zespole Szkół i Placówek nr 1,
Szkoła Podstawowa nr 20 w Zespole Szkół i Placówek nr 2,
Szkoła Podstawowa nr 33 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stanisława Ligonia,
Szkoła Podstawowa nr 48 im. Juliusza Ligonia,
Szkoła Podstawowa nr 54 im. Marii Konopnickiej,
Szkoła Podstawowa nr 65 im. Gustawa Morcinka.

Autorami obu programów są nauczyciele matematyki oraz edukacji wczesnoszkolnej z tych szkół. Oba programy lekcyjne bazują na naturalnej dziecięcej ciekawości i skłonności do eksperymentowania. Wykorzystują do tego celu atrakcyjne formy zajęć w postaci łamigłówek, krzyżówek, rebusów, konstruowania gier planszowych i innych niekonwencjonalnych rozwiązań.

Autor: Kamil Zatoński


0%
Skip to content