play_arrow

keyboard_arrow_right

skip_previous play_arrow skip_next
00:00 00:00
chevron_left
volume_up
chevron_left
  • cover play_arrow

    Radio Piekary Radio Piekary

Śląsk

Nowe inwestycje na kolei w woj. śląskim. Będzie nowa jakość przewozów z Chorzowa do Trójmiasta

today19 grudnia 2020

Background

Lepszy dostęp do kolei z nowego przystanku Chorzów Uniwersytet i przebudowanych stacji, krótsze podróże oraz sprawniejszy przewóz towarów ze Śląska w stronę portów. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) rozpoczyna przebudowę linii Śląsk – porty (nr 131) na odcinku Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie. To jedna z największych inwestycji kolejowych za ponad 1,2 mld zł netto, dofinansowana z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Dla podróżnych efektem inwestycji będzie większa dostępność kolei z nowego przystanku Chorzów Uniwersytet i nowych peronów na stacjach: Chorzów Miasto, Chorzów Stary, Bytom, Bytom Karb, Radzionków oraz przystankach Bytom Północ i Radzionków Rojca. Zapewniony będzie dostęp dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Będzie nowe nagłośnienie, oświetlenie, oznakowanie, a także ławki i wiaty. Na stacji Bytom przewidziano odnowienie wiaty nad trzema peronami.

Modernizacja jest ważna dla poprawy przewozów towarowych w stronę Tarnowskich Gór, Lublińca i Kluczborka, Inowrocławia, Bydgoszczy oraz Gdańska i Gdyni. Zwiększą się możliwości transportu przyjaznego środowisku. Zostanie wymienionych ok. 80 km torów i sieci trakcyjnej. Będą nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, co sprawi, że zwiększy się przepustowość linii – wg założeń będzie mogło sprawnie kursować więcej pociągów. Poziom bezpieczeństwa powinien się zwiększyć po wyposażeniu Centrum Sterowania w Bytomiu w nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym. Podobnie z przebudową przejazdu i przejść dla pieszych. Zaplanowano budowę i przebudowę 29 obiektów inżynieryjnych, m.in. wiaduktów kolejowych w Radzionkowie (ul. Zejera i ul. Kużaja) i Świętochłowicach (ul. Katowicka).

PKP PLK podpisały z firmą PORR SA umowę „Prace na linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie” w ramach projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo”. Wartość prac to 1,2 mld zł netto. Dofinansowanie z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. W 2021 roku będą realizowane prace projektowe, a budowę przewidziano na lata 2022- 2024.

Już we wrześniu podpisano dwie umowy na zaprojektowanie i wykonanie robót na ponad 100 km odcinku linii: Kalina (Herby Nowe) – Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice. Po pracach projektowych, wykonawcy rozpoczęli roboty, które zakończą się w połowie 2023 r. Przebudowane tory i nowe urządzenia zabezpieczające mają umożliwić przejazd pociągów pasażerskich z prędkością do 140 km/h, a towarowych do 120 km/h.

W realizacji jest przetarg na zaprojektowanie odcinka Nakło Śląskie – Kalina (Herby Nowe). Planowane zakończenie tych prac przewidziane jest na połowę 2023 r. W kolejnych latach – roboty budowlane.

źródło: PKP PLK

Autor: Adam Grabałowski


0%
Skip to content