play_arrow

keyboard_arrow_right

skip_previous play_arrow skip_next
00:00 00:00
chevron_left
volume_up
chevron_left
  • cover play_arrow

    Radio Piekary Radio Piekary

Śląsk

Nowe kilometry autostrady A1

today23 października 2020

Background

W piątek udostępniony zostanie 8 km odcinek autostrady A1 łączący województwo śląskie i łódzkie. Tak jak planowano ruch przekładany jest na kolejne fragmenty nowej, betonowej jezdni przyszłej  A1 pomiędzy Tuszynem i Częstochową. Kierowcy do teraz korzystali z 26 km, a łącznie z udostępnionym fragmentem od mostu na Warcie do okolic Kruszyny (406 km trasy) będzie to ok. 34 km. W listopadzie ruch zostanie przełożony na kolejne ok. 20 km nowej jezdni.

W woj. łódzkim nowy fragment liczy ok. 2 km, ale to wyjątkowo ważny odcinek. Obejmuje bowiem kilkusetmetrowy most na Warcie. Jednocześnie jest to ostatni brakujący fragment nowej jezdni na odcinku Radomsko – granica łódzkie/śląskie o długości 7 km. Przypomnijmy, że 5 km nowej jezdni zostało udostępnione kierowcom już pod koniec sierpnia br. W przypadku tego odcinka przyszłej autostrady A1 łączne zaawansowanie prac zbliża się do 65 proc.

Na terenie woj. śląskiego, czyli na odcinku od granicy województw do węzła Częstochowa Północ, zaawansowanie prac przekroczyło 60%. Na tym odcinku kierowcy zyskają 6 km nowej jezdni, czyli ponad 1/3 długości śląskiego odcinka A1 będącego w budowie. Całość piwinna być gotowa w przyszłym roku.

Na całym oddawanym fragmencie w obu województwach, czyli na 8 km nowej, betonowej jezdni, będzie obowiązywała niemal identyczna organizacja ruchu, czyli 2+1. W woj. łódzkim dwa pasy ruchu wyznaczone będą w kierunku Śląska i jeden w stronę Łodzi, a na odcinku „śląskim” odwrotnie – dwa pasy w kierunku Łodzi i jeden w stronę Częstochowy. Ze względów technicznych wdrażanie nowej organizacji ruchu na odcinku śląskim potrwa dwa dni i kierowcy przez ten czas będą korzystać z nowej jezdni przyszłej A1 i odcinka starej DK1.

Kierowcy na A1 mają już do dyspozycji nową jedną jezdnię na:
– ok. 14 km odcinka od Tuszyna do węzła Piotrków Trybunalski Południe, gdzie łączna długość to ok. 15,8 km;
– ok. 7,5 km odcinka Kamieńsk – Radomsko, gdzie łączna długość to ok. 16,8 km, z początkiem listopada przełożenie ruchu na kolejne ok. 9 km;
– ok. 7 km, niemal całość odcinka Radomsko – granica woj. łódzkiego i śląskiego;
– ok. 6 km odcinka od granicy woj. łódzkiego i śląskiego do węzła Częstochowa Północ, w listopadzie kierowcy pojadą nową jezdnią na całej długości blisko 17 km.

Betonowa nawierzchnia nowej jezdni leży już niemal na całej łącznej długości tych fragmentów. To ponad 56 km. Przypomnijmy, że łączna długość wszystkich pięciu budowanych odcinków przyszłej A1 to 81 km. Na najdłuższym z nich, między Piotrkowem Trybunalskim a Kamieńskiem, ruszyły prace związane z układaniem betonowej nawierzchni. Ten odcinek ma ponad 24 km.

źródło: GDDKiA

Autor: Adam Grabałowski


0%
Skip to content