play_arrow

keyboard_arrow_right

skip_previous play_arrow skip_next
00:00 00:00
chevron_left
volume_up
chevron_left
  • cover play_arrow

    Radio Piekary Radio Piekary

Śląsk

Nowe tory – sprawniejszy przewóz towarów pociągami w metropolii

today24 czerwca 2021

Background

Przewoźnicy korzystają z przebudowanej linii kolejowej od Bytomia do Zabrza Biskupic. Pociągi jeżdżą nowym torem od Zabrza Biskupic do Maciejowa Północnego. W czerwcu rozpoczęła się poprawa toru między Mysłowicami Brzezinką a Sosnowcem. Sprawniejszy staje się przewóz towarów koleją w woj. śląskim, dzięki inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA (PKP PLK) za ponad 350 mln zł, realizowanej z dofinansowaniem unijnym (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko).

Efektem prac, realizowanych na zlecenie PKP PLK będzie sprawniejszy przewóz towarów koleją w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym. Pociągi z ładunkami mają jeździć szybciej, powinna zwiększyć się przepustowość, tzn. będzie kursować więcej składów. Wg deklaracji wzrośnie poziom bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. Dzięki zastosowaniu torów bezstykowych i ekranów akustycznych ograniczone ma być oddziaływanie kolei na otoczenie. Inna kwestia to zwiększenie konkurencyjność kolei w stosunku do innych gałęzi transportu. Sprawny przewóz ładunków wpłynie na rozwój gospodarki i regionu.

Na odcinku Bytom – Bytom Bobrek – Zabrze Biskupice pociągi jeżdżą po dwóch nowych torach z prędkością do 100 km/h. Wymieniono 9 km torów i sieci trakcyjnej oraz 19 rozjazdów. Wyremontowano wiadukt kolejowy na szlaku Bytom Bobrek – Zabrze Biskupice i 3 przepusty.
Składy jeżdżą nowym torem także między Zabrzem Biskupicami a Maciejowem Północnym. Prace prowadzone są przy drugim torze. Wymieniane są rozjazdy, wzmacniane podtorze, przebudowywana sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem. Roboty prowadzone są na obiektach inżynieryjnych. Zmienia się nastawnia Maciejów Północny. Po zakończeniu prac pociągi będą mogły osiągać prędkość do 100 km/h.

W czerwcu rozpoczęły się prace na trzecim odcinku – na linii od Mysłowic Brzezinki do posterunku odgałęźnego Dorota w Sosnowcu. Wykonawca demontuje sieć trakcyjną na trasie Sosnowiec Jęzor – Dorota. We wrześniu maszyna do potokowej wymiany nawierzchni torowej (PUN) wymieni ponad 15 km toru. Rozpocznie się też przebudowa zaprojektowanej stacji towarowej Katowice Szopienice Północne. Wykonanie prac ma zapewnić sprawny i bezpieczny przewóz koleją większej ilości towarów.

Zadanie obejmuje prace na 47 km torów i sieci trakcyjnej oraz wymianę 56 rozjazdów. Zaplanowano odnowę 39 obiektów inżynieryjnych i 4 nastawni. W sumie inwestycja ma wartość ponad 350 mln zł, a dofinansowanie pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie wszystkich prac planowane jest w 2023 r.

źródło/foto: PKP PLK

Autor: Adam Grabałowski


0%
Skip to content