play_arrow

keyboard_arrow_right

skip_previous play_arrow skip_next
00:00 00:00
chevron_left
volume_up
chevron_left
  • cover play_arrow

    Radio Piekary Radio Piekary

  • cover play_arrow

    Ruda Śląska: Zaprosił kobietę do mieszkania, a następnie zgwałcił. Grozi mu kilkanaście lat więzienia Wojciech Czaputa

Śląsk

Obwodnica Oświęcimia coraz bliżej. Wyłoniono wykonawcę kolejnego odcinka nowej S1

today20 maja 2020

Background

Prawie 470 mln zł ma kosztować obwodnica Oświęcimia. To jeden z odcinków zaplanowanego już, zupełnie nowego fragmentu ekspresowej trasy S1 pomiędzy mysłowickimi Kosztowami a Bielskiem-Białą.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wyłoniła firmę, która zaprojektuje i wybuduje obwodnicę. Dwie jezdnie przebiegać będą na długości 9 kilometrów po zupełnie nowym śladzie od eS-jedynki do drogi krajowej 44. Powstanie wiadukt kolejowy oraz mosty na Wiśle, Sole i Młynówce. Wykonawca – firma Budimex – zajmie się dokumentacją i pozyskaniem koniecznych opinii, uzgodnień, pozwoleń oraz decyzji niezbędnych do zaprojektowania i zrealizowania inwestycji. A wszystko to w ciągu 36 miesięcy od podpisania umowy. Szczególnego podejścia wymagać będzie fragment drogi w sąsiedztwie byłego obozu-muzeum Auschwitz-Birkenau.

Kilka dni temu podpisano umowę na budowę 15 km trasy pomiędzy Oświęcimiem a Dankowicami. Trwa procedura przetargowa dla dwóch pozostałych fragmentów: Kosztowy-Oświęcim i Dankowice-Suchy Potok. Cała trasa ma być gotowa za 4 lata, a to ważny odcinek, przyspieszający podróż do granicy państwa w Zwardoniu, lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1.

Jak czytamy w informacji GDDKiA przetarg na projekt i budowę obwodnicy Oświęcimia ogłoszono 30 grudnia 2019 r., a 27 marca 2020 r. otwarte zostały oferty, które złożyło 10 wykonawców. Do wyboru najkorzystniejszej oferty posłużyły kryteria: cena, termin wykonania i okres gwarancji. Firma Budimex zaproponowała najkorzystniejszą cenę, skrócenie terminu realizacji o 3 miesiące i przedłużenie okresu gwarancji o 5 lat. Pozostali oferenci mogą, w ciągu 10 dni, składać odwołania. Jeżeli nikt nie złoży odwołania, umowa z wykonawcą podpisana zostanie w czerwcu.

Dla potrzeb inwestycji został opracowany „Raport z oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa – Auschwitz-Birkenau niemiecki, nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady (….)”, w którym szczegółowo opisano genezę specjalnego traktowania tego obszaru, przeprowadzono analizy uwarunkowań lokalizacji i rozwiązań elementów drogi oraz sformułowano zalecenia, które należy ująć na kolejnych etapach przygotowania i realizacji inwestycji. Raport podlega analizie ekspertów wskazanych przez UNESCO. Wykonawca, opracowując projekt budowlany, powinien uwzględnić zapisy zawarte w raporcie i zastosować rozwiązania zgodne z tymi zapisami. Sprawą priorytetową jest bezkonfliktowe funkcjonowanie „dobra światowego dziedzictwa” oraz drogi krajowej.

 

Obwodnica Oświęcimia wpisuje się w całość zadania, którym jest budowa zupełnie nowego fragmentu ekspresowej trasy S1:

– Odcinek I – węzeł Kosztowy II (z węzłem) – węzeł Oświęcim (bez węzła). I tu: droga ekspresowa o długości 12,865 km, obwodnica Bierunia o długości 2,1 km, trzy węzły drogowe: Kosztowy II, Lędziny, Bieruń, para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Lędziny Wschód (klasa II) oraz Lędziny Zachód (klasa III). Dla tego odcinka trwa procedura przetargowa.

– Odcinek II – węzeł Oświęcim (z węzłem) – Dankowice. W zakres zadania wchodzą: droga ekspresowa o dł. 15,165 km, trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola, Brzeszcze. Umowa na projekt i budowę tego odcinka została podpisana 14 maja br.

Odcinek III – Dankowice – węzeł Suchy Potok (z węzłem), w zakres którego wchodzą: droga ekspresowa o dł. 12,02 km, dwa węzły drogowe: Stara Wieś, Suchy Potok, para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Dankowice Zachód (klasa) oraz Dankowice Wschód (klasa III), obwód utrzymania drogowego. Trwa procedura przetargowa.

Odcinek IV – obwodnica Oświęcimia. I tutaj: droga dwujezdniowa o dł. 9,045 km, trzy mosty: na Wiśle, Sole i Młynówce oraz wiadukt kolejowy. Lokalizacja obwodnicy obejmie województwa: małopolskie i śląskie, powiaty: oświęcimski i bieruńsko – lędziński, gminy: Bojszowy i Oświęcim.

Wszystkie odcinki realizowane będą w formule „Projektuj i buduj”, a docelowo droga S1 będzie mieć 135 km długości. Stanie się ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym. S1 znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Przebiega w osi priorytetowej TEN-T nr 25 czyli „osi drogowej Gdańsk – Brno/Bratysława – Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3, relacji Żylina – Skalite.

źródło/foto: GDDKiA

Autor: Adam Grabałowski


0%
Skip to content