play_arrow

keyboard_arrow_right

skip_previous play_arrow skip_next
00:00 00:00
chevron_left
volume_up
chevron_left
  • cover play_arrow

    Radio Piekary Radio Piekary

Śląsk

Obwodnica Oświęcimia coraz bliżej. Wyłoniono wykonawcę kolejnego odcinka nowej S1

today20 maja 2020

Background

Prawie 470 mln zł ma kosztować obwodnica Oświęcimia. To jeden z odcinków zaplanowanego już, zupełnie nowego fragmentu ekspresowej trasy S1 pomiędzy mysłowickimi Kosztowami a Bielskiem-Białą.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wyłoniła firmę, która zaprojektuje i wybuduje obwodnicę. Dwie jezdnie przebiegać będą na długości 9 kilometrów po zupełnie nowym śladzie od eS-jedynki do drogi krajowej 44. Powstanie wiadukt kolejowy oraz mosty na Wiśle, Sole i Młynówce. Wykonawca – firma Budimex – zajmie się dokumentacją i pozyskaniem koniecznych opinii, uzgodnień, pozwoleń oraz decyzji niezbędnych do zaprojektowania i zrealizowania inwestycji. A wszystko to w ciągu 36 miesięcy od podpisania umowy. Szczególnego podejścia wymagać będzie fragment drogi w sąsiedztwie byłego obozu-muzeum Auschwitz-Birkenau.

Kilka dni temu podpisano umowę na budowę 15 km trasy pomiędzy Oświęcimiem a Dankowicami. Trwa procedura przetargowa dla dwóch pozostałych fragmentów: Kosztowy-Oświęcim i Dankowice-Suchy Potok. Cała trasa ma być gotowa za 4 lata, a to ważny odcinek, przyspieszający podróż do granicy państwa w Zwardoniu, lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1.

Jak czytamy w informacji GDDKiA przetarg na projekt i budowę obwodnicy Oświęcimia ogłoszono 30 grudnia 2019 r., a 27 marca 2020 r. otwarte zostały oferty, które złożyło 10 wykonawców. Do wyboru najkorzystniejszej oferty posłużyły kryteria: cena, termin wykonania i okres gwarancji. Firma Budimex zaproponowała najkorzystniejszą cenę, skrócenie terminu realizacji o 3 miesiące i przedłużenie okresu gwarancji o 5 lat. Pozostali oferenci mogą, w ciągu 10 dni, składać odwołania. Jeżeli nikt nie złoży odwołania, umowa z wykonawcą podpisana zostanie w czerwcu.

Dla potrzeb inwestycji został opracowany „Raport z oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa – Auschwitz-Birkenau niemiecki, nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady (….)”, w którym szczegółowo opisano genezę specjalnego traktowania tego obszaru, przeprowadzono analizy uwarunkowań lokalizacji i rozwiązań elementów drogi oraz sformułowano zalecenia, które należy ująć na kolejnych etapach przygotowania i realizacji inwestycji. Raport podlega analizie ekspertów wskazanych przez UNESCO. Wykonawca, opracowując projekt budowlany, powinien uwzględnić zapisy zawarte w raporcie i zastosować rozwiązania zgodne z tymi zapisami. Sprawą priorytetową jest bezkonfliktowe funkcjonowanie „dobra światowego dziedzictwa” oraz drogi krajowej.

 

Obwodnica Oświęcimia wpisuje się w całość zadania, którym jest budowa zupełnie nowego fragmentu ekspresowej trasy S1:

– Odcinek I – węzeł Kosztowy II (z węzłem) – węzeł Oświęcim (bez węzła). I tu: droga ekspresowa o długości 12,865 km, obwodnica Bierunia o długości 2,1 km, trzy węzły drogowe: Kosztowy II, Lędziny, Bieruń, para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Lędziny Wschód (klasa II) oraz Lędziny Zachód (klasa III). Dla tego odcinka trwa procedura przetargowa.

– Odcinek II – węzeł Oświęcim (z węzłem) – Dankowice. W zakres zadania wchodzą: droga ekspresowa o dł. 15,165 km, trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola, Brzeszcze. Umowa na projekt i budowę tego odcinka została podpisana 14 maja br.

Odcinek III – Dankowice – węzeł Suchy Potok (z węzłem), w zakres którego wchodzą: droga ekspresowa o dł. 12,02 km, dwa węzły drogowe: Stara Wieś, Suchy Potok, para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Dankowice Zachód (klasa) oraz Dankowice Wschód (klasa III), obwód utrzymania drogowego. Trwa procedura przetargowa.

Odcinek IV – obwodnica Oświęcimia. I tutaj: droga dwujezdniowa o dł. 9,045 km, trzy mosty: na Wiśle, Sole i Młynówce oraz wiadukt kolejowy. Lokalizacja obwodnicy obejmie województwa: małopolskie i śląskie, powiaty: oświęcimski i bieruńsko – lędziński, gminy: Bojszowy i Oświęcim.

Wszystkie odcinki realizowane będą w formule „Projektuj i buduj”, a docelowo droga S1 będzie mieć 135 km długości. Stanie się ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym. S1 znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Przebiega w osi priorytetowej TEN-T nr 25 czyli „osi drogowej Gdańsk – Brno/Bratysława – Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3, relacji Żylina – Skalite.

źródło/foto: GDDKiA

Autor: Adam Grabałowski


0%
Skip to content