play_arrow

keyboard_arrow_right

skip_previous play_arrow skip_next
00:00 00:00
chevron_left
volume_up
chevron_left
  • cover play_arrow

    Radio Piekary Radio Piekary

Śląsk

Parkingi dla hulajnóg powstają w Katowicach

today21 października 2020

Background

Parkingi tylko dla hulajnóg miejskich wytyczają Katowice. To kolejny sposób na uporządkowanie popularnej formy transportu. Użytkownicy porzucają hulajnogi gdzie bądź, zdarzały się przypadki zostawiania ich na środku chodnika.

Porzucone byle gdzie i stwarzające zagrożenie dla pieszych. Hulajnogi miejskie coraz bardziej popularne. Problemu z ich wypożyczeniem nie ma, jest za to z oddaniem. Katowice postanowiły rozwiązać problem/ Wytyczają parkingi dla hulajnóg

40 miejsc dla jednośladów

W Katowicach powstanie 40 parkingów, z których 34 znajdą się w ścisłym Śródmieściu, natomiast 6 na obszarze Katowickiego Parku Leśnego. Parkingi będą zlokalizowane m.in. w bezpośrednim sąsiedztwie katowickiego Rynku, Dworca PKP, Centrum Przesiadkowego Sądowa, na Strefie Kultury, na terenie Uniwersytetu Śląskiego, w pobliżu najbardziej uczęszczanych ulic. Ich oznaczenie rozpoczął dzisiaj Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Katowicach poprzez namalowanie białą farbą prostokąta z symbolem hulajnogi. Oznakowanie powinno pojawić się we wszystkich lokalizacjach do końca października, dokładny termin uzależniony jest od warunków pogodowych.

Wszystko w komórkach

Wszystkie lokalizacje parkingów zostaną wprowadzone do aplikacji. Operatorzy o nowych zasadach będą informować użytkowników za pośrednictwem aplikacji i mailingu – od pory, najprawdopodobniej z początkiem listopada, regułą stanie się wypożyczanie i oddawanie hulajnóg, po zakończeniu wynajmu, wyłącznie w tych właśnie, wyznaczonych miejscach.

Sporo zaangażowanych

Podczas dwóch kolejnych edycji Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu zapraszaliśmy operatorów sharing’owych na katowicki rynek, aby wspólnie prowadzić akcje edukacyjne związane m. in. z bezpiecznym użytkowaniem pojazdów, sposobem ich parkowania, dbania o ich stan techniczny. Co więcej, we współpracy Urzędu Miasta Katowice z ING Bank Śląski, TAURON, blinkee.city oraz innogy opracowany został swego rodzaju kodeks dobrych praktyk transportu współdzielonego, czyli ekooltura jazdy. Materiał zawiera zasady dotyczące poszczególnych rodzajów pojazdów takich, jak samochody, skutery czy e-hulajnogi, o czym można przeczytać na stronie www dedykowanej projektowi www.ekoolturajazdy.pl

blinkee.city będzie zachęcać użytkowników hulajnóg do pozostawiania urządzeń we wskazany przez miasto miejscach. Naszym celem jest harmonijna współpraca z magistratem i odpowiadanie na potrzeby mieszkańców. Warto zaznaczyć, że w tym trudnym momencie jakim jest pandemiami, indywidualny transport jest jednym z najbezpieczniejszych pod względem higienicznym. Elektryczne hulajnogi blinkee.city nadal będzie można oddawać w strefach, ale tzw.hot spoty czyli parkingi będą dodatkowo premiowane – mówi Marcin Maliszewski, prezes blinkee.city.

W obszarach nie objętych parkingami, będzie można wciąż pozostawiać hulajnogi w dowolnym, bezpiecznym miejscu. Dodatkowo, na ulicach wyłączonych z ruchu, zostanie zmniejszona prędkość poruszania się na hulajnogach do 15 km/h. Ta funkcjonalność zostanie wprowadzana wraz z dalszym rozwojem aplikacji i będzie działać automatycznie, po wjeździe hulajnogą na ten obszar.

Cały projekt ma charakter pilotażowy. Miasto liczy, że użytkownicy hulajnóg będą się stosować do wyznaczonych reguł, co pozwoli z jednej strony dalej cieszyć się możliwością korzystania z usługi, a z drugiej zaprowadzić większy porządek i bezpieczeństwo we wspólnej przestrzeni miejskiej. Projekt będziemy obserwować, jak ewoluuje ten projekt, słuchać opinii mieszkańców i podróżujących hulajnogami. W miarę potrzeby będziemy wyznaczać kolejne lokalizacje dla parkingów, bądź wspólnie z operatorami uzgadniać stosowne rozwiązania na poziomie aplikacji.

Autor: Adam Złotorowicz


0%
Skip to content