play_arrow

keyboard_arrow_right

skip_previous play_arrow skip_next
00:00 00:00
chevron_left
volume_up
chevron_left
  • cover play_arrow

    Radio Piekary Radio Piekary

Śląsk

Pociągiem tylko do Skoczowa. Wracają prace na linii do Wisły

today1 marca 2021

Background

Rusza drugi etap prac na szlaku kolejowym między Skoczowem a Wisłą Głębce. Inwestycję prowadzi spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK). Efektem ma być lepszy dostęp do kolei oraz krótsze podróże w Beskid Śląski. Inwestycja za 460 mln zł jest współfinansowana ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego.

Od 3 stycznia do 28 lutego zapewniony był przejazd pociągiem z Katowic do Wisły Gębce. Podróżni skorzystali z ponad 400 bezpośrednich pociągów. Czas podróży skrócił się o 20 minut. Od marca pociągiem dojechać można do Skoczowa. Potem trzeba się przesiąść do autobusu. Na trasie Skoczów – Wisła Głębce zaczyna się kolejny etap prac.

Dzięki wykonanym pracom na odcinku Chybie – Skoczów, pasażerowie korzystają z nowego przystanku Skoczów Bajerki oraz przebudowanych peronów na stacjach Pierściec i Skoczów oraz na przystankach Chybie Mnich i Zaborze. Pociągi między Chybiem a Skoczowem jeżdżą po 14 km nowych torów wyposażonych w urządzenia sterowania. Przebudowano sieć trakcyjną i obiekty na odcinku Bronów – Skoczów, m.in. most na Wiśle w Skoczowie.

Ruszający etap przebudowy linii do Wisły Głębce obejmie m.in. perony na kolejnych stacjach. Zbudowany zostanie nowy przystanek Ustroń Brzegi między Ustroniem Zdrój a Ustroniem Polaną. Na trasie od Skoczowa w stronę Goleszowa pracować będą maszyny. Równocześnie prowadzone są roboty na linii Goleszów – Cieszyn. Prace są zaplanowane do grudnia. Ich efektem będzie poprawa kolejowego połączenia południa Polski z Beskidem Śląskim.

Zakres kolejnego etapu prac wymaga zmian w komunikacji. Od 1 marca podróżni dojadą pociągiem do Skoczowa. Od Skoczowa do Wisły obowiązuje zastępcza komunikacja autobusowa.

PKP PLK zapewnia o korzyściach, które odczują podróżni po remoncie. Wg deklaracji, w ok. 1h 40 min. będzie można przejechać z Katowic do Wisły Głębce – to o ponad pół godziny krócej niż przed inwestycją. Składy pasażerskie przyspieszą, będzie mogło kursować więcej pociągów.

Kolej zapewni podróże między Goleszowem a Cieszynem. Będą nowe przystanki. Osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się zyskają lepszy dostęp do pociągów dzięki przebudowie 23 peronów.

Projekt realizowany przez PKP PLK obejmuje ponad 50 km torów oraz sieć trakcyjną. Montowane są nowe rozjazdy oraz urządzenia, poprawiające przepustowość linii. Poziom bezpieczeństwa zwiększą przebudowywane przejazdy kolejowo-drogowe i przejścia dla pieszych.
Budowane jest lokalne centrum sterowania w Skoczowie – miejsce, z którego dyżurni ruchu wspierani przez systemy komputerowe, będą obsługiwać stacje Pierściec, Skoczów, Goleszów, Ustroń, Ustroń Polanę i Wisłę Uzdrowisko.

Zakończenie wszystkich prac planowane jest do końca 2021 r. Wartość inwestycji to prawie 460 mln zł, z czego 85% to dofinansowanie z UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego.

źródło: PKP PLK

Autor: Adam Grabałowski


0%
Skip to content