play_arrow

keyboard_arrow_right

skip_previous play_arrow skip_next
00:00 00:00
chevron_left
volume_up
chevron_left
  • cover play_arrow

    Radio Piekary Radio Piekary

Śląsk

Podsumowania:  zmalała liczba przejazdów rowerami z wypożyczalni. Więcej jest użytkowników

today23 grudnia 2020

Background

Pandemia koronawirusa nie zniechęciła mieszkańców Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) do korzystania z systemu zintegrowanych wypożyczalni rowerów miejskich. W minionym sezonie wypożyczalnie funkcjonowały w 5 miastach. Od maja do końca listopada br. dokonano w sumie 307 tys. wypożyczeń rowerów Nextbike, z czego ponad 20 tys. podróży odbyło się w granicach więcej niż jednego miasta. Liczba użytkowników wzrosła przy tym o ponad 21% względem ub. roku.

Start sezonu rowerów miejskich opóźniła w tym roku pandemia i związane z tym obostrzenia. Po pierwszej fali zakażeń restrykcje zostały złagodzone i od 6 maja miasta zaczęły uruchamiać swoje wypożyczalnie – najpierw Katowice i Siemianowice Śl., niedługo potem Chorzów, Tychy i Sosnowiec. Nie zrobiły tego Gliwice i Zabrze.

W tym roku z wypożyczalni rowerów na terenie GZM korzystało blisko 140 tys. mieszkańców – to o ponad 21% więcej niż w roku ubiegłym. Spadła za to liczba wypożyczeń – było ich łącznie ponad 307 tysięcy (rok wcześniej blisko 730 tysięcy). Rekordowym miesiącem roku był lipiec, w którym odnotowano blisko 72 tys. wypożyczeń. W sumie w minionym sezonie dokonano 20,7 tys. przejazdów między miastami.
Standardowo najczęściej pokonywaną trasą były odcinki: Katowice-Chorzów i odwrotnie. Najdłuższy przejechany dystans wyniósł 27 km i odnotowano go na odcinku Sosnowiec-Tychy. Z kolei najchętniej wybieraną stacją, w której parkowano rowery z innych miast, były sosnowieckie Stawiki.

Zintegrowany system rowerów miejskich pozwala na wypożyczenie roweru w jednym mieście, a oddanie go w innym, pod warunkiem udziału obu miast w zintegrowanym systemie. Metropolia jest odpowiedzialna za finansowanie relokacji rowerów, co znaczy, że taki zabieg nie wiąże się z żadnymi wydatkami po stronie samorządów, czy samych rowerzystów. Zintegrowany system obejmuje rowery standardowe. Inne – familijne, cargo, dziecięce czy wyposażone w fotelik dla dzieci – należy nadal zwracać w obrębie tego samego miasta.

źródło: GZM

Autor: Adam Grabałowski


0%
Skip to content