play_arrow

keyboard_arrow_right

skip_previous play_arrow skip_next
00:00 00:00
chevron_left
volume_up
chevron_left
  • cover play_arrow

    Radio Piekary Radio Piekary

Śląsk

Program „100 obwodnic”. Nowe drogi w 10 lat

today9 lutego 2020

Background

Poprawa bezpieczeństwa na drogach, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej – to główne założenia opracowanego w Ministerstwie Infrastruktury Programu „100 obwodnic” na lata 2020-2030.

Program określa cele i priorytety inwestycyjne w zakresie budowy obwodnic miast na sieci dróg krajowych. Wskazuje również źródła finansowania oraz listę zadań kierowanych do realizacji. Inwestycje związane z budową nowych obwodnic będą realizowane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

– Ruch pojazdów przez środek miejscowości i uciążliwości z tym związane: korki, zanieczyszczenie powietrza, hałas, to codzienność wielu Polaków. Aby zwiększył się komfort życia mieszkańców zatłoczonych dziś miast i miasteczek, wybudujemy w ciągu 10 lat 100 obwodnic, które wyprowadzą ruch tranzytowy poza tereny zabudowane i przyczynią się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach, powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

W ramach programu powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 820 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Powstaną urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym nowoczesne oświetlenie m.in. przejść dla pieszych.


W programie zostały ujęte zadania na różnym etapie przygotowania. Wybór obwodnic do realizacji odbywał się przy uwzględnieniu stanu prac, natężenia ruchu (w tym ruchu ciężkiego), stanu bezpieczeństwa ruchu w miejscowościach (wypadki i ich ofiary), poprawy dostępności połączeń z państwami sąsiednimi oraz koniecznością zachowania zrównoważonego rozwoju kraju.

Dla części obwodnic opracowano już dokumentację niezbędną do rozpoczęcia budowy, dla części jest prowadzony proces przygotowawczy. Są też takie zadania, dla których przygotowania dopiero się rozpoczną. Dla kilkunastu obwodnic ogłoszenie postępowań przetargowych jest planowane jeszcze w 2020 r. Będą to m.in. obwodnice Strzelec Krajeńskich (DK 22), Lipska (DK 79), Suchowoli (DK 8), Wąchocka (DK 42), Smolajn (DK 51), Koźmina Wielkopolskiego (DK 15) i Gryfina (DK 31).

Koszt realizacji 100 obwodnic został oszacowany na blisko 28 mld zł. Budowa będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Do KFD wpływają środki z opłaty paliwowej, kredytów i pożyczek, głównie od międzynarodowych instytucji finansowych oraz z obligacji. Do tego wpływy z Elektronicznego Systemu Poboru Opłat. ZDo KFD wpłyną również środki unijne, pochodzące z programów operacyjnych w ramach perspektywy 2014-2020 oraz 2021-2027.

W województwie śląskim, w ramach programu, na liście jest 5 obwodnic:

Obwodnica Blachowni i Herb w ciągu drogi krajowej nr 46
Planowana data ogłoszenia przetargu: II kwartał 2024 r. Cel inwestycji: wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miejscowości, który daje się we znaki w związku z sąsiedztwem nowo wybudowanej autostrady A1 obiegającej Częstochowę. W przyszłości odcinek ten będzie kluczowy z uwagi na połączenie A1 z planowaną drogą ekspresową S11. Ma nastąpić poprawa bezpieczeństwa mieszkańców (odcinek ten charakteryzuje się stosunkowo dużą liczbą wypadków w ostatnich latach), odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w miastach. Inwestycja ma poprawić też warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego oraz regionalnego na odcinku drogi krajowej 46 od Lublińca do Częstochowy.

Obwodnica Szczekocin i Goleniowych w ciągu drogi krajowej 78
Długość: 12,8 km, koszt: ok. 382,5 mln zł. Prace przygotowawcze dla zadania rozpoczęły się wiele lat temu, w związku z czym inwestycja jest już częściowo przygotowana do realizacji i posiada decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych. Ujęcie w programie „100 obwodnic” umożliwi przyspieszenie realizacji zadania. Ogłoszenie przetargu planowane jest na II kw. 2023 r. a realizacja na lata 2023-2026. Celem budowy jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z obu miejscowości. Wraz z realizowaną obecnie obwodnicą Poręby i Zawiercia oraz innymi inwestycjami na drodze krajowej 78 na odcinku od połączenia z A1 na wysokości Pyrzowic do Szczekocin i dalej do Goleniowych, zadanie przyczyni się do odciążenia układu komunikacyjnego w ruchu drogowym na obszarze obejmującym północno-schodnie tereny woj. śląskiego. Nowo budowana droga przejmie znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, skutkiem czego na DK 78 przeważać powinien ruch lokalny. Ma też nastąpić poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości połączenia z jednej strony z A1, z drugiej z S7 na wysokości Jędrzejowa.

Obwodnica Kroczyc w ciągu drogi krajowej 78
Długość: 9,2 km, kloszt: ok. 276 mln zł. Tu prace przygotowawcze również rozpoczęły się wiele lat temu. Program „100 obwodnic” przyspieszy realizację. Planowana data ogłoszenia przetargu to II kw. 2023 r. a sama budowa na lata 2023-2026. Wraz z realizowaną obecnie obwodnicą Poręby i Zawiercia oraz innymi inwestycjami na drodze krajowej 78 na odcinku od połączenia z A1 na wysokości Pyrzowic do Szczekocin, obwodnica, gdy powstanie, przyczyni się do odciążenia układu komunikacyjnego w ruchu drogowym na obszarze obejmującym północno-wschodnie obszary woj. śląskiego. Nowa droga przejmie znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, z korzyścią dla sytuacji na DK 78.

Obwodnica Pradeł w ciągu drogi krajowej nr 78
Podobne uwagi dotyczą tej trasy o długości 2,2 km, która ma powstać kosztem ok. 66 mln zł. Również ta obwodnica ma powstawać w latach 2023-2026.

Obwodnica Nakła Śląskiego oraz Świerklańca w ciągu drogi krajowej nr 78
W tym przypadku nie były jeszcze prowadzone prace przygotowawcze. Trwają dyskusje i wymiana opinii ze społecznością lokalną. Przetarg planowany jest na II kw. 2024 r. Podstawowym celem budowy obwodnicy jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez te miejscowości. Wraz z realizowaną obecnie obwodnicą Poręby i Zawiercia oraz innymi inwestycjami na DK 78, zadanie ma przyczynić się do odciążenia układu komunikacyjnego w północnej części woj. śląskiego. Obwodnica ma przejąć znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego. Na obecnej DK 78 powinien przeważać wtedy ruch lokalny. Wg zamysłów projektodawców ma nastąpić poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości połączenia z jednej strony z A1, z drugiej z drogą krajową nr 11, a w przyszłości S11.

źródło/mapa: GDDKiA

Autor: Adam Grabałowski


0%
Skip to content