play_arrow

keyboard_arrow_right

skip_previous play_arrow skip_next
00:00 00:00
chevron_left
volume_up
chevron_left
  • cover play_arrow

    Radio Piekary Radio Piekary

Śląsk

Przebudowa zdewastowanej DW 948 w okolicach Kobiernic, Czernichowa i Żywca!

today6 sierpnia 2021

Background

W Gmachu Sejmu Śląskiego odbyło się spotkanie robocze dotyczące przebiegu modernizacji Drogi Wojewódzkiej numer 948. W rejonie Kobiernic, Czernichowa i Żywca. Kluczowej dla układu komunikacyjnego południowej części regionu śląskiego.

 


Same prace projektowe drogi, trwały ponad cztery lata. W lutym ubiegłego roku wojewoda śląski wydał decyzję zezwalającą na rozpoczęcie tej inwestycji. W kwietniu natomiast podpisano umowę na realizację przebudowy DW 948, znajdującej się obecnie w fatalnym stanie technicznym, ograniczającym prędkość i jakość podróżowania.

To rzutuje przy tym na komfort życia mieszkańców obszarów przyległych, zwłaszcza, że swoje siedziby ma tam wiele lokalnych firm. Kłopot mają także odwiedzający Żywiec i jego okolice turyści.

– DW 948 stanowi istotny element sieci drogowej południowej części Województwa Śląskiego, niemniej jej modernizacja na odcinkach od Kobiernic do Czernichowa i z Czernichowa do Żywca to bardzo duże i zarazem trudne wyzwanie w kontekście samego wykonania z uwagi na ograniczenia terenowe, bliskość strategicznych zbiorników wodnych oraz występujących w sąsiedztwie drogi osuwisk. Zdajemy sobie sprawę, jak kluczowa jest to inwestycja dla mieszkańców, lokalnych przedsiębiorców i ruchu turystycznego w tej części regionu. Bardzo długo czekano na modernizację tej drogi, bo blisko 20 lat. Dziś, krok po kroku, realizujemy już ten trudny projekt. Jest on finansowany ze środków województwa. Koszt to 215 milionów złotych – mówił marszałek województwa, Jakub Chełstowski.

Łączna długość odcinków przeznaczonych do remontu to 17,5 km. Pierwsza część robót obejmie 13 kilometrów, druga zaś 4,5 kilometra. Początek prac to skrzyżowanie DW 948 z DK 52 w Kobiernicach. Zakres całości inwestycji obejmuje przebudowę lub budowę właściwie od podstaw wszystkich niezbędnych elementów infrastruktury. Jezdni, skrzyżowań, chodników, poboczy, zatok autobusowych, mostów, oświetlenia i odwodnienia.

 

Z uwagi na specyficzne ukształtowanie drogi na skarpie pomiędzy rzeką Soła a schodzącymi do rzeki zboczami gór w ciągu DW 948 występują niekorzystne warunki geologiczne oraz liczne osuwiska. Wymaga to całkowitej wymiany konstrukcji wraz ze wzmocnieniem podłoża. Geologiczny układ terenu sprawił, że na odcinkach występowania największego zagęszczenia osuwisk. Na terenie Międzybrodzia Żywieckiego i zapory w Tresnej, konieczne było zastosowanie tak zwanej ,,przebudowy uproszczonej”. Polegającej na ograniczeniu zakresu przebudowy do odtworzenia stanu istniejącego.

 

– Brak dostępności terenu, uniemożliwił uwzględnienie na całym przebudowywanym odcinku chodników i dróg rowerowych w oczekiwanym zakresie – tłumaczył podczas spotkania w Urzędzie Miasta, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, Zbigniew Tabor.

 

Na czas prowadzenia prac wprowadzono ruch wahadłowy. W rejonie mostu nad Suchym Potokiem oraz w rejonie skrzyżowania z DW 946 (Żywiec-Oczków). Do końca czerwca 2022 roku nie przewiduje się zamknięcia przejazdu przez most nad potokiem Żarnówka Mała.

Całkowite zakończenie prac przewidziane jest na koniec października 2024 roku.

 

Fot: Samorząd Województwa Śląskiego

Autor: Weronika Manowska


0%
Skip to content