play_arrow

keyboard_arrow_right

skip_previous play_arrow skip_next
00:00 00:00
chevron_left
volume_up
chevron_left
  • cover play_arrow

    Radio Piekary Radio Piekary

Śląsk

Rekordy Katowice Airport. Coraz więcej cargo

today1 lutego 2020

Background

W 2019 r. port lotniczy „Katowice” w Pyrzowicach odnotował najlepszy w historii krajowych lotnisk regionalnych wynik w segmencie przewozów cargo. Po raz pierwszy przekroczono 20 tys. ton obsłużonych ładunków.

Na pokładach samolotów towarowych z/do Pyrzowic przewieziono dokładnie 20 123 tony frachtu i jest to o 1 576 ton więcej (+8,5%) w porównaniu z poprzednim rokiem. To również bardzo dobry wynik na tle europejskiej średniej. W minionym roku, w Pyrzowicach odnotowano 3 006 operacji startów i lądowań w ruchu towarowym, to jest o 342 więcej (+12,8%) w porównaniu z rokiem poprzednim.
Od 2007 r. gospodarze portu konsekwentnie różnicują proponowaną ofertę. Katowice Airport to nie tylko ruch pasażerski, duża baza do obsługi technicznej samolotów, ale także bardzo mocny i prężnie rozwijający się segment cargo.

Gdy ponad dekadę temu rozpoczęliśmy dynamiczną rozbudowę lotniska, firmy kurierskie obsługiwały rocznie w Pyrzowicach ok. 8 tys. ton cargo. W minionym roku pierwszy raz przewiozły ponad 20 tys. ton ładunków, mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, zarządzającego Katowice Airport.

Dynamiczny rozwój nie byłby możliwy bez konsekwentnie realizowanych inwestycji. W 2015 r. oddano do użytku nową drogę startową o długości 3 200 m. Obowiązuje na niej II kategoria operacji lotniczych do lądowań i niskie minima LVP do startów, co daje przewoźnikom cargo pewność, że w bardzo złych warunkach atmosferycznych samoloty bezpiecznie wylądują lub wystartują, a fracht trafi na czas do klientów.

– W 2016 roku uruchomiliśmy nowy terminal cargo o powierzchni 12 tys. m.kw, który stał się komercyjnym sukcesem, mówi prezes Tomasik. I dalej: – Równolegle otworzyliśmy przed nim nową płytę postojową dla frachtowców. W 2017 rozpoczęła się jej dwuetapowa rozbudowa, którą zgodnie z planem zakończyliśmy pod koniec minionego roku. Obecnie na płycie postojowej przed nowym terminalem towarowym znajduje się 10 stanowisk dla samolotów kodu C, czyli typu Boeing 737/Airbus A320. Płyta jest tak zaprojektowana, że w razie potrzeby można na niej, w komfortowy sposób, obsługiwać także większe maszyny, z Boeingiem 747-8F włącznie, mówi szef GTL SA.

Aktualnie liczba miejsc postojowych na płycie cargo zabezpiecza potrzeby rozwoju firm kurierskich na najbliższe lata. Prognozy wskazują na dalsze wzrosty przewozów w Pyrzowicach, więc gospodarze lotniska pracują nad projektem drugiego terminalu cargo. Obiekt o powierzchni ok. 7,5 tys. m.kw powinien być gotowy najpóźniej za 3 lata.

Katowice Airport jest jedynym regionalnym lotniskiem w Polsce, w którego siatce połączeń znajduje się pięć regularnych tras cargo. Firmy kurierskie specjalizujące się w lotniczym transporcie towarów obsługują stąd całą południową Polskę, a także wybrane regiony Czech i Słowacji. Lotnisko w Pyrzowicach osiąga bardzo dobre wyniki w obsłudze czarterowego ruchu pasażerskiego. Z rekordowych 4,84 mln podróżnych w ruchu ogółem (2019 r.), ponad 2 mln stanowili właśnie pasażerowie linii czarterowych.

źródło/ foto: GTL SA

Autor: Adam Grabałowski


0%
Skip to content