play_arrow

keyboard_arrow_right

skip_previous play_arrow skip_next
00:00 00:00
chevron_left
volume_up
chevron_left
  • cover play_arrow

    Radio Piekary Radio Piekary

Śląsk

Rower Metropolitalny czeka na wykonawcę

today4 czerwca 2021

Background

Jedna z największych wypożyczalni jednośladów miejskich w Europie czyli rower metropolitalny powstanie w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Rzecz idzie o usprawnienie codziennych podróży mieszkańców. GZM ogłosiła nabór do tzw. dialogu konkurencyjnego, który zakończy się podpisaniem umowy z wykonawcą. W zależności od tego, jak długo potrwają uzgodnienia, system wystartuje w połowie 2022 r. lub na początku 2023 r.

Podstawowymi założeniami systemu jest to, aby wypożyczalnie działały przez cały rok, do dyspozycji mieszkańców było ok. 8 tys. rowerów tzw. smart bike, a stojaki zlokalizowane były co kilkaset metrów, czyli średnio o połowę bliżej niż teraz. Utworzona ma być też długoterminowa wypożyczalnia rowerów ze wspomaganiem elektrycznym. Równolegle GZM pracuje nad wsparciem inwestycji związanych z rozbudową dróg rowerowych. Chodzi m.in. o inwestycje prowadzone przez gminy, jak również o budowę ponadlokalnych velostrad.
W fazie przygotowania do realizacji zdecydowano się na formułę dialogu konkurencyjnego, który jest jednym z trybów przewidzianych w ustawie o prawie zamówień publicznych.

Jak mówi Paweł Krzyżak, zastępca dyrektora Departamentu Projektów i Inwestycji w GZM, dialog pozwoli na ostateczne dopracowanie warunków zamówienia, m.in. w zakresie długości okresu trwania umowy, ostatecznych parametrów rowerów i stacji, warunków świadczenia usługi serwisowania rowerów, relokacji czy sposobu zorganizowania najmu długoterminowego dla rowerów ze wspomaganiem elektrycznym oraz rowerów niestandardowych typu cargo czy tandem.

Zakłada się, że cała procedura dialogu konkurencyjnego potrwa najpóźniej do końca roku i zakończy się podpisaniem umowy. Po wstępnym rozpoznaniu możliwości rynku, dostawa pierwszej partii rowerów byłaby możliwa do ok. 8 miesięcy po podpisaniu umowy z wybranym wykonawcą.

Najważniejsze założenia Roweru Metropolitalnego:

– Po przeprowadzeniu uzgodnień z gminami, rekomendowany został wariant zakładający, że w wypożyczalniach udostępnione będą rowery standardowe IV generacji (tzw. smart bike), a rowery elektryczne przeznaczone będą do wynajmu długoterminowego.

– W optymistycznym scenariuszu uruchomienie systemu byłoby możliwe w połowie 2022 r. Jednak w zależności od tego, jak długo będą trwały konieczne uzgodnienia z gminami, przeprowadzenie zamówienia publicznego i konsultacje społeczne, system może zostać uruchomiony na początku 2023 r.

– Rower Metropolitalny ma być dla mieszkańców GZM przede wszystkim środkiem transportu, który ułatwi podróżowanie po miastach i gminach, zwłaszcza na krótkich odcinkach. Najważniejszym założeniem projektowanego systemu jest to, aby działał cały rok, a nie tylko przez sezon wiosenno-jesienny, od marca do listopada.

W projektowanym systemie wypożyczalnie będą zlokalizowane średnio co ok. 300 – 450 m, podczas gdy teraz ta średnia odległość jest prawie dwa razy większa i wynosi ponad 700 m. Gdy system obejmie wszystkie gminy GZM, liczba rowerów przeznaczonych do wypożyczenia wzrośnie pięciokrotnie – nawet do ponad 8 tys. , a liczba stacji z ok. 180 do ponad 940.

Nowy model wypożyczalni pozwoli na łatwiejsze znalezienie i odstawienie roweru, ponieważ IV generacja roweru umożliwi rezygnację z dotychczasowych drogich stacji na rzecz prostszych i tańszych stojaków.

W tej chwili wypożyczalnie rowerów miejskich udostępniane były od 5 do 7 gmin GZM.

Nowością będzie stworzenie oferty długoterminowego wynajmu rowerów ze wspomaganiem elektrycznym. Mieszkańcy będą mogli wypożyczyć go na tydzień, miesiąc, cały sezon, a nawet rok. Będzie to model, który jest ekonomicznie bardziej uzasadniony niż jednorazowy zakup takiego sprzętu. Szczegółowy cennik będzie znany po przeprowadzeniu zamówienia publicznego i wyborze wykonawcy.

Ważna jest również zintegrowana płatność z komunikacją miejską, jako jedno z ważniejszych założeń w kontekście budowania systemów zrównoważonej mobilności miejskiej i zachęcania pasażerów do korzystania z rowerów jako środka transportu publicznego.
Po przeprowadzeniu modernizacji i unowocześnienia systemu ŚKUP, będzie możliwe zintegrowanie go z systemem płatności w wypożyczalni. W przyszłości za pomocą jednej aplikacji będzie można kupić bilet na komunikację miejską i uzyskać dostęp do roweru miejskiego. Dodatkowo, planowane jest otworzenie systemu na podmioty zewnętrzne, tak, aby mogły one oferować wynajem rowerów w swoich własnych aplikacjach, np. bankowych, ubezpieczeniowych czy transportowych.

Dzisiaj średni koszt utrzymania jednego roweru w funkcjonujących wypożyczalniach wynosi prawie 480 zł. Jak wynika z rozeznania rynku i szacunków eksperckich, po stworzeniu zintegrowanego i wspólnego systemu, ta kwota może być dużo niższa. Zawarcie jednej umowy z tym samym operatorem wpłynie również na ujednolicenie warunków korzystania z rowerów i cennik ich wypożyczeń.

źródło: GZM

Autor: Adam Grabałowski


0%
Skip to content