play_arrow

keyboard_arrow_right

skip_previous play_arrow skip_next
00:00 00:00
chevron_left
volume_up
chevron_left
  • cover play_arrow

    Radio Piekary Radio Piekary

Rozmowa Dnia

(Rozmowa Dnia) Prof. Ryszard Koziołek: inwestycja w naukę zawsze się opłaca

today15 marca 2021

Background

– W kontekście przygaszonych przez pandemię planów, dotyczących Centrum Nauki w Katowicach, myślimy o kampusie akademickim rozciągniętym od ul. Dudy Gracza do centrum miasta – powstaje w naturalny sposób pewien obszar zdominowany przez instytucje naukowe, mówi gość Radia Piekary. – Trzeba to zintegrować, uporządkować, pokazać. Działa wielka medycyna, kultura, biznes – czas na naukę, mówił w Rozmowie Dnia na antenie Radia Piekary, rektor Uniwersytetu Śląskiego, profesor Ryszard Koziołek.

– Potrzebujemy wsparcia dla nauk chemicznych, biologicznych – budynki, laboratoria. Unijne, rządowe środki przewidziane dla Śląska powinny dotyczyć też tej dziedziny. Potrzeba na to ok. 270 mln zł. Śląsk pod względem infrastruktury akademickiej jest ciągle zaniedbany, porównując np. z Małopolską, mówił prof.Koziołek.

Jest projekt „Akademickie Katowice”. Apelujemy, żeby go ożywić, mówi rektor UŚ, przypomina: – To była świetna inicjatywa ówczesnego rektora prof. Kowalczyka. W krótkim czasie pomysł zdobył poparcie rektorów wielu uczelni, wylądował na biurku premiera i… przyszedł covid. A inwestycja w naukę zawsze się regionowi opłaca.

Kiedy studenci wrócą do stacjonarnych zajęć? Profesor R. Koziołek przyznaje ze smutkiem, że objął funkcję rektora „na zdalnym”, bez uniwersytetu. – Mija kolejny rok i jesteśmy oddaleni od siebie. Mam silne przekonanie, że jesienią wrócimy. Potrzebne jest masowe zaszczepienie. Jestem zawodowym optymistą. I dalej: – Wierzę w głód pieniądza – firmy produkujące preparaty na covid zarabiają takie pieniądze, że będą chciały więcej i będziemy mieli coś w rodzaju wyścigu szczepień. Wśród pracowników uczelni mamy ok. 90 proc. zaszczepionych z tych, którzy są do tego uprawnieni, mówi R.Koziołek.

Jakie straty zostawi epidemia? Trudno powiedzieć. Interakcja jest o wiele efektywniejsza jeśli siedzi się w kilka osób, dyskutuje, pokazuje, tłumaczy. Efektywność nauczania zdalnego wydaje się niższa niż w trybie konwencjonalnym. Ważne, że w ogóle udaje się to robić. Transmisja jest utrzymana, treści przekazane. Chciałbym, żeby się to skończyło, ale cieszę się, że udało się kształcenie utrzymać.

Uniwersytet Śląski przesunął Festiwal Nauki na jesień. Profesor R.Koziołek: – Żal by nam było zawieszać pomysł, który spotkał się z ogromnie ciepłym przyjęciem. Rozważamy plenerowy festiwal – i to będzie novum – na początku października. Jeśli nie – to miesiąc później pod dachem.

Autor: Redaktor


0%
Skip to content