play_arrow

keyboard_arrow_right

skip_previous play_arrow skip_next
00:00 00:00
chevron_left
volume_up
chevron_left
  • cover play_arrow

    Radio Piekary Radio Piekary

Ruda Śląska

Ruda Śląska: Trwa wyścig z czasem związany z budową ostatniego odcinka trasy NS

today21 lutego 2020

Background

Trwa wyścig z czasem w Rudzie Śląskiej. Związany on jest z budową ostatniego odcinka trasy N-S, dzięki któremu autostrada A4 ma zyskać połączenie z Drogową Trasę Średnicową.

 

 

Niestety w ubiegłym roku przetarg na budowę tego odcinka został unieważniony.

 

  • cover play_arrow

    Ruda Śląska: Trwa wyścig z czasem związany z budową ostatniego odcinka trasy NS Gabriela Kokott-Drzyzga

 

 

Mówi Krzysztof Mejer, wiceprezydent Rudy Śląskiej. Podpisana została już umowa z zespołem projektowym, który wykona podział dokumentacji, przygotowanej wcześniej pod kątem jednego etapu. Teraz, w krótkim czasie, trzeba uporać się z formalnościami, tak aby całą inwestycję zakończyć najpóźniej w połowie 2023 roku.

  • cover play_arrow

    Ruda Śląska: Trwa wyścig z czasem związany z budową ostatniego odcinka trasy NS Gabriela Kokott-Drzyzga

 

Termin ten jest o tyle ważny, że umożliwia rozliczenie środków unijnych z obecnej perspektywy finansowej – dodaje Krzysztof Mejer. Odcinek trasy N-S, o którym mowa, ma prowadzić od ul. Kokota do zjazdu z autostrady A4. W pierwszy etap budowy obejmie część drogi między ul. Kokota i ul. Bielszowicką wraz z węzłem, a także przebudowę ulicy Bielszowickiej od węzła z trasą N-S do ul. 1-go Maja, rondo na skrzyżowaniu ulic Bielszowickiej i 1-go Maja oraz odcinek ul. 1-go Maja od skrzyżowania z ul. Bielszowicką do ulicy Gabora.

Drugi etap to odcinek trasy N-S od ul. Bielszowickiej do węzła z autostradą A-4 wraz z przebudową ul. 1-go Maja od autostrady A-4 do ul. Wyzwolenia. – Etapy powinny zostać wydzielone w taki sposób, aby ich realizacja była możliwa niezależnie, zarówno pod względem ruchowym, jak i technicznym – zaznacza Mariusz Pol z Wydziału Dróg i Mostów UM.

Przypomnijmy, że do tej pory w Rudzie Śląskiej zrealizowane zostały już trzy odcinki trasy N-S. Mają one długość ok. 3,4 km. Pierwszy został przekazany do użytkowania na początku 2013 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Jego budowa kosztowała ponad 48 mln zł.

Kolejny odcinek do użytkowania przekazany został w sierpniu 2016 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja do ul. Bukowej. Wraz z tą inwestycją dodatkowo wykonane zostało 1,5 km drogowego połączenia ul. Bukowej z ul. ks. Niedzieli. Ta inwestycja kosztowała ponad 60 mln zł. Trzeci etap trasy N-S do użytku oddany został jesienią 2018 r. 1,4 km odcinek przebiega od ul. Bukowej do ul. Kokota. Jego realizacja kosztowała blisko 54 mln zł.

Do budowy czterech odcinków pozyskaliśmy unijne dofinansowanie – podkreśla wiceprezydent Michał Pierończyk. – Pierwszy etap został dofinansowany kwotą ponad 36 mln zł, przyznana dotacja na drugi i trzeci fragment wynosi prawie 85 proc. wartości tych inwestycji, czyli około 82 mln zł, a na czwartą część mamy otrzymać maksymalnie 110 mln. Ogółem daje to 228 mln zł unijnej dotacji – dodaje.

Władze miasta nie chcą poprzestać na pierwotnie zakładanym kształcie trasy N-S, lecz kontynuować jej budowę w kierunku północnym, tj. od DTŚ do granicy z Bytomiem. Aktualnie trwają prace nad przygotowywaniem dokumentacji projektowej tego przedsięwzięcia. Jego realizacja uzależniona będzie jednak od środków, jakie miasto będzie mogło wygospodarować na inwestycje.

FOT: www.rudaslaska.pl

Autor: Gabriela Kokott-Drzyzga


0%
Skip to content