play_arrow

keyboard_arrow_right

skip_previous play_arrow skip_next
00:00 00:00
chevron_left
volume_up
chevron_left
  • cover play_arrow

    Radio Piekary Radio Piekary

Śląsk

Ruszyła wielka kolejowa inwestycja. Modernizacja szlaku pod Czechowicami-Dziedzicami

today2 kwietnia 2020

Background

Rozpoczęły się prace m.in. na szlaku Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg. Trwają też roboty przy mostach nad rzeką Wisłą i Młynówką. To pierwszy etap realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA (PKP PLK) kosztem 1,4 mld zł przebudowy węzła kolejowego w Czechowicach-Dziedzicach. Inwestycja jest współfinansowana z Unii Europejskiej z Instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Wszystko powinno usprawnić podróże koleją do Wisły Głębce i do granicy z Czechami.

Pierwsze prace obejmują mosty. Widać już roboty na ponad 150 m moście nad Wisłą. Nowy obiekt zastąpi zlokalizowany w sąsiedztwie most, tworząc połączenie między stacją Czechowice-Dziedzice a przystankiem Goczałkowice Zdrój. Dodatkowo, dzięki przywróceniu pierwotnej lokalizacji mostu, zostanie zlikwidowany łuk torów, co pozwoli na podniesienie prędkości pociągów. W ramach inwestycji powstało już specjalne zabezpieczenie istniejącego nasypu nad rzeką Młynówką Komorowicką, a obecnie prowadzone są prace przy wbijaniu pali podtrzymujących przyszłą konstrukcję mostu. Dwa nowe mosty powstaną też nad rzeką Iłownicą.

Przebudowywany jest układ torowy na stacji Czechowice-Dziedzice. Trwa demontaż starych torów i rozjazdów, które zostaną zastąpione nowymi. Roboty modernizacyjne prowadzone są na odcinku Czechowice-Dziedzice – Brzeszcze Jawiszowice, demontaż toru i sieci obejmuje też odcinek szlaku Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg.

W Czechowicach-Dziedzicach wszystkie perony będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Ułatwią to windy oraz pochylnie. Dla osób niedowidzących i niewidomych dostępne będą tablice informacyjne z alfabetem Braille’a. Perony zostaną wyposażone w nowe elementy informacji wizualnej jak np. tablice informacyjne, gabloty. Będą nowe wiaty i ławki. Dla zwiększenia bezpieczeństwa przewidziano monitoring. Na stacji zostaną wymienione tory, rozjazdy i sieć trakcyjna. Powstanie Lokalne Centrum Sterowania w Czechowicach-Dziedzicach, które po uruchomieniu będzie dbać o bezpieczeństwo pociągów na odcinku Goczałkowice Zdrój – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg. Przewidziano też odnowienie przystanków Goczałkowice Zdrój i Zabrzeg.

Po remoncie, pociągi na trasie z Katowic do Zebrzydowic i Wisły Głębce pojadą z prędkością do 160 km/h (osobowe) i do 120 km/h (towarowe). Projekt przewiduje wymianę prawie 47 km torów i 56 km sieci trakcyjnej. Wymiana 122 rozjazdów ma zapewnić płynny przejazd składów przez stację i przystanki. Poprawić się powinna przepustowość szlaków oraz zwiększyć efektywność wykorzystania węzła w Czechowicach-Dziedzicach. Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym mają zapewnić wyższy poziom bezpieczeństwa. Pozytywnie wpłynie też na to przebudowa trzech przejazdów kolejowo-drogowych. Wartość prac to 1,4 mld zł. Powinny zakończyć się do października 2023 r.

źródło: PKP PLK

Autor: Adam Grabałowski


0%
Skip to content