play_arrow

keyboard_arrow_right

skip_previous play_arrow skip_next
00:00 00:00
chevron_left
volume_up
chevron_left
  • cover play_arrow

    Radio Piekary Radio Piekary

Śląsk

Tramwaje Śląskie w ręce Metropolii? Katowice mówią tak… ale….

today24 sierpnia 2020

Background

Władze Katowic pozytywnie oceniły propozycje Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) dotyczące organizacji i kosztów funkcjonowania komunikacji tramwajowej oraz przejęcia przez Metropolię spółki Tramwaje Śląskie SA od miast, będących jej akcjonariuszami.

Prezydent Katowic, Marcin Krupa, pozytywnie ocenił propozycje. Stwierdził, że mimo, iż Tramwaje Śląskie SA, w opinii ekspertów, jest bardzo dobrze zarządzana i konsekwentnie realizuje plany inwestycyjne, to, jak każdy inny podmiot, może działać jeszcze skuteczniej: – Oczekujemy, że po przejęciu akcji Tramwajów Śląskich przez GZM, nastąpi wzrost jakości i komfortu usług przewozowych świadczonych na rzecz pasażerów, powiedział M.Krupa. Kierując się interesem tysięcy mieszkańców Katowic, a w szczególności obecnych i przyszłych pasażerów, prezydent poinformował, że miasto skorzysta z oferty przekazania swoich akcji Tramwaje Śląskie SA na rzecz GZM.

Jak czytamy w stanowisku, przedstawionym przez prezydenta Marcina Krupę, warunki, które powinny być spełnione do dalszego prowadzenia sprawy są związane m.in. z systemową wizją rozwoju komunikacji publicznej w całej Metropolii, zagwarantowaniem mieszkańcom Katowic optymalnej oferty przewozowej czy też uwzględnieniem strategii i działań miasta z ostatnich lat, ukierunkowanych na rozwój komunikacji publicznej. I tak:

– Przejęcie akcji spółki Tramwaje Śląskie powinno wynikać z długofalowego planu działania Metropolii oraz jasnego określenia roli komunikacji tramwajowej w całym systemie komunikacji publicznej. Dlatego istotną kwestią jest opracowanie i uchwalenie przez Metropolię „Planu Transportowego”.

– Miasta – po przekazaniu im w 2008 r. akcji spółki Tramwaje Śląskie przez Skarb Państwa (za pośrednictwem KZK GOP), w różny sposób angażowały się finansowo w działania Spółki. Katowice, w omawianym okresie, przeznaczyły na rozwój Spółki o 568% więcej środków niż wszystkie inne gminy razem wzięte. Oznacza to, że niektóre miasta przekażą do GZM wyłącznie akcje, które otrzymały od Skarbu Państwa, a Miasto Katowice dodatkowo „własne akcje”, o wartości 46,6 mln zł. Tak wysoki poziom zaangażowania finansowego Miasta Katowice pozwala stwierdzić, że racjonalnym jest wniosek o zapewnienie Miastu Katowice tzw. „złotej akcji” po przekazaniu przez Miasto akcji Spółki na rzecz GZM.

(Władze Katowic przedstawiły dane, odnoszące się do poziomu zaangażowania finansowego akcjonariuszy Tramwajów Śląskich od 2008 r. do dziś. I tak: Bytom przekazał 427 710 zł, Chorzów – 3 827 250 zł, Sosnowiec – 3 249 990 zł, Katowice – 46 680 360 zł i Zabrze – 700 000 zł).

– Katowice przygotowały projekt budowy nowej, ponad 5 km linii tramwajowej na południe miasta. Projekt powinien być zrealizowany w najbliższych latach. Dlatego zasadnym jest zapewnienie gwarancji ze strony Metropolii, że realizacja wspomnianej linii zostanie zdefiniowana jako priorytetowa w ramach kolejnej perspektywy finansowej Unii Europejskiej.

Władze Katowic przypominają też, że w tym roku miasto odda do użytku węzły przesiadkowe „Brynów” i „Zawodzie”, które powstały kosztem 181 mln zł. Jednym z celów ich tworzenia centrów, podobnie jak ma to miejsce w innych miastach Europy Zachodniej, jest nadanie priorytetu komunikacji tramwajowej, która w centrach zapewnia szybszy transport niż autobusy. W związku z tym zasadnym jest umieszczenie w oczekiwanym „Planie Transportowym” Metropolii zapisów, na mocy których linie międzymiejskie będą kończyć bieg w centrach przesiadkowych.

Prezydent Katowic wskazuje, że szanując prawo każdej z 41 gmin tworzących Metropolię do współudziału w kształtowaniu transportu publicznego na własnym obszarze, racjonalnym pozostaje wprowadzenie regulacji, na mocy których wdrażanie wszelkich zmian w obszarze oferty przewozowej w Katowicach (w szczególności w zakresie rozkładów jazdy, tras oraz obsługi transportowej Miasta przez operatorów – w tym zwłaszcza podmioty wewnętrzne) odbywałoby się po akceptacji Miasta Katowice.

Władze Katowic podnoszą, że koniecznym jest uregulowanie kwestii tzw. przewozów metropolitalnych, jednoznaczne wskazanie linii, które będą w ich ramach obsługiwane, a tym samym finansowane na szczególnych zasadach wskazanych w odpowiednim artykule ustawy o związku metropolitalnym w województwie śląskim.

źródło: UM Katowice

Autor: Adam Grabałowski


0%
Skip to content