play_arrow

keyboard_arrow_right

skip_previous play_arrow skip_next
00:00 00:00
chevron_left
volume_up
chevron_left
  • cover play_arrow

    Radio Piekary Radio Piekary

Śląsk

UOKiK sprawdza parkingi przy dwóch dużych sieciach handlowych

today25 lutego 2020

Background

Sprawdza zasady płatnych parkingów przy sklepach handlowych. Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynęło już blisko sto skarg na dwie znane sieci handlowe. Te każą klientom pobierać bilet parkingowy – jeśli tego nie zrobią, wystawiają mandat w wysokości nawet 150 złotych.

Jak parkować przy sklepach. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdza parkingi przy dwóch dużych sieciach handlowych – Biedronka i Aldi. Urzędnicy mają sygnały o nieprawidłowościach.

Jak karać to za coś

Po pierwsze, klienci skarżą się na brak informacji na niektórych parkingach o tym, że w ogóle mają obowiązek pobrać bilet, mówi  prezes UOKiK, Tomasz Chróstny.

  • cover play_arrow

    UOKiK sprawdza parkingi przy dwóch dużych sieciach handlowych Adam Złotorowicz

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w 2019 roku dotarło ponad sto sygnałów od konsumentów, dotyczących parkingów przy sklepach Biedronka i Aldi. O nieprawidłowościach i negatywnych doświadczeniach klientów sklepów informowali również rzecznicy konsumentów. Parkingami tymi zarządza między innymi spółka TD System. Klienci zwracają uwagę na niejasne zasady korzystania z parkingu, złe oznakowanie a także skarżą się na to, że firma odmawia uznania reklamacji.

Bilet na masce się nie liczy

Ze skarg konsumentów wynika, że parkingi są niewłaściwie oznakowane, przez co konsumenci nie wiedzą, że należy pobrać bilet. Często zdarza się też, że konsumenci drukują bilet, ale nie umieszczają go we wskazanym miejscu – na przykład zabierają go ze sobą. Ich reklamacja jest później rozpatrywana negatywnie, mimo że przesyłają firmie bilet i paragon ze sklepu. Firma jest nieugięta również w sytuacjach, gdy konsument zostawił bilet w samochodzie, ale ten przy zamykaniu drzwi zsunął się z deski rozdzielczej na podłogę. Zdarza się również, że zanim zdążą pobrać bilet i wrócić z nim do samochodu, obsługa parkingu wystawia wezwanie do zapłaty.

  • cover play_arrow

    UOKiK sprawdza parkingi przy dwóch dużych sieciach handlowych Adam Złotorowicz

Ze skarg konsumentów wynika, że parkingi są niewłaściwie oznakowane, przez co nie wiedzą, że należy pobrać bilet.

Konsument musi wiedzieć. Czarno na białym

„Konsument nie może być wprowadzani w błąd. Absolutnie niedopuszczalna jest sytuacja, gdy parking jest źle oznakowany i korzystający nie wie, czego się od niego wymaga. Oczekiwanie w takich sytuacjach płatności, zwłaszcza w dużej wysokości, jest nieprzyzwoite. Podstawowym prawem konsumenta jest prawo do informacji. W postępowaniu zweryfikujemy pod tym kątem regulaminy i praktyki zarządcy parkingów przy sklepach Biedronka i Aldi”, mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Prezes Urzędu przygląda się działaniom firmy TD System i analizuje, czy nie naruszają one zbiorowych interesów konsumentów, co dałoby podstawy do wszczęcia postępowania właściwego. Na razie postępowanie wyjaśniające prowadzone jest w sprawie, a nie przeciwko konkretnemu przedsiębiorcy. Nie wykluczamy kolejnych działań dotyczących także parkingów przy innych sieciach.

Konsumencie, jeśli parkujesz przed sklepem, innym obiektem lub na terenie prywatnym, zwracaj uwagę na regulaminy i tablice informacyjne. Jeśli dostałeś wezwanie do zapłaty i odrzucono twoją reklamację, szukaj bezpłatnej pomocy u rzecznika konsumentów. Wejdź na https://www.uokik.gov.pl/pomoc.php, a dowiesz się, gdzie w twoim mieście znajdziesz bezpłatną pomoc prawną.

Autor: Adam Złotorowicz


0%
Skip to content