play_arrow

keyboard_arrow_right

skip_previous play_arrow skip_next
00:00 00:00
chevron_left
volume_up
chevron_left
  • cover play_arrow

    Radio Piekary Radio Piekary

Śląsk

W Katowicach najłatwiej doładować samochód elektryczny. W Warszawie jest ich najwięcej [RAPORT]

today18 maja 2020

Background

Co trzeci samochód elektryczny (EV) w Polsce został zarejestrowany w Warszawie, co czwarta stacja ładowania funkcjonuje w galeriach handlowych, a w za pięć lat sprzedaż EV na rynku polskim wzrośnie niemal czterdziestokrotnie w porównaniu do roku 2019. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) sporządziło raport „Polish EV Outlook 2020”.

Jak czytamy w raporcie, w ciągu ostatnich 5 lat roczna sprzedaż dostawczych i osobowych samochodów w pełni elektrycznych (BEV) oraz hybryd typu plug-in (PHEV) w Polsce wzrosła aż o 1268% – z 316 szt. w 2015 r. do 4 322 w 2019 r. Na koniec ub.roku park samochodów z napędem elektrycznym zarejestrowanych w Polsce liczył 10 232 szt. (wzrost o 73% licząc rok do roku), z czego 49% stanowiły BEV a 51% – PHEV.

– Najwięcej samochodów elektrycznych zarejestrowanych jest w Warszawie. W 2019 r. stołeczny park stanowił niemal jedną  trzecią wszystkich samochodów z napędem elektrycznym zarejestrowanych w Polsce. Niemal tyle samo samochodów elektrycznych co w Warszawie (32 proc.), jeździ po ulicach wszystkich polskich miast liczących od 300 tys. do 1 mln mieszkańców (Kraków, Łódź, Wrocław, Poznań, Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz, Lublin), mówi Maciej Mazur, dyrektor PSPA.

Czołową dziesiątkę najpopularniejszych marek samochodów całkowicie elektrycznych na krajowym rynku otwierają Nissan, BMW oraz Tesla, a wśród modeli cieszących się największym zainteresowaniem, znalazły się Nissan Leaf, BMW i3 oraz Tesla Model S. W kategorii hybryd typu plug-in liderami rankingu marek zostały BMW, Volvo oraz Mini, zaś w rankingu modeli – Mini Countryman Cooper S E All4, BMW 330e oraz Mitsubishi Outlander PHEV.

„Polish EV Outlook 2020” obejmuje także niedostępną w żadnej innej publikacji analizę polskiego rynku infrastruktury ładowania. W raporcie udostępniono m.in. informacje dotyczące lokalizacji ogólnodostępnych stacji, wiodących operatorów i producentów ładowarek, dostępności i odpłatności czy stopnia rozbudowy infrastruktury w poszczególnych miastach i województwach.

Na koniec lutego br. funkcjonowało u nas 1 093 ogólnodostępnych stacji ładowania, co przełożyło się na 2 028 punktów. Przez ostatni rok odnotowano wzrost o prawie 70%. Mamy jeden z największych udziałów stacji DC w Europie. – 30% stacji w Polsce to ładowarki wysokiej mocy, mówi Jan Wiśniewski z PSPA. – Zdecydowana większość z nich, bo ponad 60% jest płatna. Co dziesiąta stacja DC została zlokalizowana w sieci TEN-T.

24% ogólnodostępnych stacji ładowania na polskim rynku znajduje się w obrębie galerii handlowych, 22% na ogólnodostępnych parkingach, a 21% przy hotelach. 9 na 10 publicznych stacji w Polsce otwarta jest 24/24 h.

– 44% wszystkich stacji w Polsce znajduje się w sieciach 12 wiodących operatorów infrastruktury ładowania. Największy z nich to GreenWay Polska, z 15 proc. udziałem w rynku. W pierwszej piątce znajdują się także Orlen, Tauron, PGE i Energa, dodaje J. Wiśniewski.

Ponad połowa wszystkich stacji ładowania w Polsce zlokalizowano w miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców. Ranking miast z największą liczbą stacji ładowania otwiera Warszawa. Kolejne pozycje zajmują: Katowice, które jako jedyne miasto w Polsce spełnia limit narzucony przez Ustawę o elektromobilności w zakresie minimalnej liczby punktów ładowania, Wrocław, Gdańsk i Kraków. W podziale na województwa, najwięcej stacji zlokalizowanych jest na terenie województwa mazowieckiego, śląskiego, dolnośląskiego, małopolskiego i pomorskiego.

– W scenariuszu realistycznym, zakładającym wprowadzenie (…) dopłat lub odpowiednich zachęt natury podatkowej, np. wdrożenia możliwości odliczenia 100% VAT, polski park samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) w roku 2025 może przekroczyć 280 tys. szt. Bez takiego wsparcia będzie ponad dwukrotnie mniejszy. Natomiast w 2030 r. wielkość parku BEV zbliży się do 900 tys. szt., mówi dyr Mazur, – Łącznie z hybrydami typu plug-in (PHEV), których park w Polsce prognozujemy w 2025 r. na ok. 160 tys. szt., a w 2030 r. na 570 tys., mówimy o niemal 1,5 mln samochodów zero- i niskoemisyjnych (BEV i PHEV) w Polsce za 10 lat, dodaje szef PSPA.

„Polish EV Outlook 2020” zakłada, że liczba punktów ładowania zainstalowanych w stacjach ogólnodostępnych wzrośnie z obecnych 2,1 tys. do 40 tys. w 2025 r. i 91 tys. w roku 2030.

źródło: Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych

Autor: Adam Grabałowski


0%
Skip to content