play_arrow

keyboard_arrow_right

skip_previous play_arrow skip_next
00:00 00:00
chevron_left
volume_up
chevron_left
  • cover play_arrow

    Radio Piekary Radio Piekary

Śląsk

Węzeł Jasna Góra gotowy. Nowy zjazd z autostrady A1 pod Częstochową

today15 lutego 2020

Background

W sobotę (15.02) po południu, autostrada A1 zostanie połączona z drogą krajową nr 43 relacji Wieluń – Częstochowa. Uruchomiony zostanie węzeł Jasna Góra.

2 sierpnia 2019 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oddała do użytku nowy, blisko 33 km odcinek A1 od węzła Częstochowa Południe do węzła Pyrzowice. Rozpoczęły się prace zabezpieczające na odcinku A1 na wysokości Częstochowy, gdzie gtrzeba było odstąpić od umowy z nierzetelnym wykonawcą. 23 grudnia udostępniono kierowcom 24 km jezdni autostrady A1 pomiędzy węzłami Częstochowa Północ i Częstochowa Południe. W tym ponad 4 km od węzła Częstochowa Blachownia do węzła Częstochowa Południe, który był już zrealizowany w sierpniu, lecz ze względu na brak kolejnych odcinków nie mógł być wtedy oddany.

56 km autostrady oddane do ruchu w ubiegłym roku umożliwia nieprzerwaną jazdę od granicy państwa w Gorzyczkach do północnych dzielnic Częstochowy, mijając po drodze konurbację górnośląską i Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach. Dzięki otwarciu węzła Częstochowa Jasna Góra możliwy będzie wjazd na autostradę A1 i zjazd z niej do Częstochowy oraz w kierunku Kłobucka, Krzepic i Wielunia. Dotychczas, chcąc przejechać tzw. autostradową obwodnicą Częstochowy, koniecznym było skorzystanie z węzła Częstochowa Północ lub Częstochowa Południe (przy braku możliwości wjazdu do Częstochowy pojazdom ciężarowym o masie powyżej 12 t.).

Ostatnim węzłem, który zostanie otwarty dla ruchu na tym odcinku A1, jest Częstochowa Blachownia na skrzyżowaniu autostrady A1 z DK46. Planuje się, że przy sprzyjających warunkach pogodowych, możliwe to będzie w II kwartale br.

W przebudowie jest blisko 80 km trasy zbudowanej w okresie PRL pomiędzy Tuszynem a Częstochową. Inwestycję podzielono na pięć odcinków: cztery na terenie woj. łódzkiego i jeden na terenie woj.śląskiego. Prace przy budowie A1 prowadzone są pod ruchem, a kierowcy mają do dyspozycji jedną jezdnię starej drogi po której poruszają się w obu kierunkach. Na wysokości Piotrkowa Trybunalskiego, w miejscu docelowego węzła na skrzyżowaniu A1 z DK74 powstało tymczasowe „megarondo”. Mniejsze ronda funkcjonują również w innych miejscach. Kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi utrudnieniami, generowanymi przez pojazdy obsługujące budowę.

Budowa ostatniego z pięciu odcinków A1 pomiędzy Tuszynem i Częstochową zakończy się w 2022 r. Wraz z postępem robót ruch będzie przenoszony na nową, szerszą jezdnię przyszłej A1.

źródło/foto: GDDKiA

Autor: Adam Grabałowski


0%
Skip to content