play_arrow

keyboard_arrow_right

skip_previous play_arrow skip_next
00:00 00:00
chevron_left
volume_up
chevron_left
  • cover play_arrow

    Radio Piekary Radio Piekary

Śląsk

Wiosną pociągi przestaną jeździć do Wisły. Rusza wielki remont

today7 lutego 2020

Background

W połowie marca pociągi przestaną dojeżdżać w Beskid Śląski. Ruszy wielki remont linii pomiędzy Chybiem a Wisłą Głębce. Zrewitalizowane zostanie też połączenie z Goleszowa do Cieszyna, co po zakończeniu robót pozwoli przywrócić pociągi z Katowic nad Olzę.

PKP PLK szykuje się do wejścia na tory, co oznacza, że ruch składów pasażerskich i towarowych zostanie wstrzymany. Uruchomiona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa z Bielska-Białej i Czechowic Dziedzic. Oprócz remontu torów i sieci pojawią się też nowości w kolejowej infrastrukturze.

  • cover play_arrow

    Wiosną pociągi przestaną jeździć do Wisły. Rusza wielki remont Adam Grabałowski

Katarzyna Głowacka ze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe mówi, że wyremontowane  zostaną 23 perony

  • cover play_arrow

    Wiosną pociągi przestaną jeździć do Wisły. Rusza wielki remont Adam Grabałowski

Dzięki rewitalizacji ma być bezpieczniej i szybciej… pociągi w Beskidy pojadą na niektórych odcinkach 100 km/h.

  • cover play_arrow

    Wiosną pociągi przestaną jeździć do Wisły. Rusza wielki remont Adam Grabałowski

Z Katowic do Wisły uda się dojechać w 1,5 godziny. Koszt wielkiego remontu – to blisko 460 mln zł, z czego 85% to środki unijne. Prace potrwają do końca przyszłego roku.

  • cover play_arrow

    Wiosną pociągi przestaną jeździć do Wisły. Rusza wielki remont Adam Grabałowski

Projekt nosi nazwę „Rewitalizacja linii kolejowych nr 694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn / Wisła Głębce” i ma zasadnicze znaczenie dla poprawy kolejowego połączenia południa Polski z Beskidem Śląskim. Powinno się to przełożyć się na poprawę atrakcyjności turystycznej regionu. Transport kolejowy stanie się bardziej konkurencyjny względem transportu samochodowego.

Po zakończeniu inwestycji pociągi pasażerskie znów zaczną kursować między Goleszowem a Cieszynem, co będzie dużym ułatwieniem dla mieszkańców regionu i studentów. Pasażerowie podróżujący w Beskid Śląski skorzystają z nowych stacji Skoczów Bajerki, Ustroń Poniwiec. Przystanek Cieszyn Mnisztwo zmieni nazwę na Cieszyn Uniwersytet, a zamiast Wisły Obłaziec będzie Wisła Jawornik. Odnowione zostahą stacje: Pierściec, Skoczów, Goleszów, Cieszyn, Ustroń, Ustroń Polana i Wisła Uzdrowisko. Prace obejmą też przystanki: Chybie Mnich, Zaborze, Skoczów Bładnice, Goleszów Górny, Bażanowice, Ustroń Zdrój, Wisła Dziechcinka, Wisła Kopydło.

Przewidziano przebudowę 23 peronów. Wszystkie będą dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, a ścieżki naprowadzające pozwolą na dogodniejsze dojścia osobom niewidomym i słabo widzącym. Podróżnym będą służyły nowe wiaty, ławki, poręcze do odpoczynku na stojąco. Perony zyskają nowe oświetlenie, co wpłynie na bezpieczeństwo podróżowania. Zaplanowano montaż stojaków na rowery.

W ramach projektu zostaną wymienione prawie 52 km torów, dzięki czemu pociągi pojadą szybciej. Nowe będą rozjazdy oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym, co sprawi, że zwiększy się przepustowość linii. Nastawnie, w tym Lokalne Centrum Sterowania, które powstanie w Skoczowie, będą wyposażone w nowoczesny sprzęt komputerowy. Sprawniejsze podróżowanie zimą zapewni elektryczne ogrzewanie rozjazdów. Sieć trakcyjna zostanie przebudowana na remontowanych stacjach, a także odbudowana na nieużywanym obecnie szlaku Goleszów – Cieszyn. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa na 81 przejazdach kolejowo-drogowych oraz przejściach dla pieszych dzięki wymienionej nawierzchni i nowemu oświetleniu.

Dzięki odbudowie poszczególnych odcinków, pociągi będą jeździły z wyższymi prędkościami. Składy przyśpieszą miejscami z 20 lub 30 km/h do 80 – 120 km/h. Transporty towarowe: 60 i 80 km/h. Na zmodernizowanych fragmentach pojedzie też więcej pociągów. Planowane są prace m.in. na mostach i wiaduktach.

źródło: PKP PLK

Autor: Adam Grabałowski


0%
Skip to content