play_arrow

keyboard_arrow_right

skip_previous play_arrow skip_next
00:00 00:00
chevron_left
volume_up
chevron_left
  • cover play_arrow

    Radio Piekary Radio Piekary

Polska

Wybitne spektakle teatralne onilne! Od poniedziałku festiwalowe emocje

today20 listopada 2020

Background

Wybitne spektakle teatralne onilne! Od poniedziałku festiwalowe emocje. 23 listopada rozpocznie się XX edycja Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej Interpretacje. Jeden z najważniejszych polskich festiwali teatralnych, jak większość wydarzeń w tym roku, przenosi się do internetu. Dzięki temu od 23 do 28 listopada będą w nim mogli wziąć udział teatromani z całej Polski. Szczególnie, że dostęp do wszystkich punktów programu będzie bezpłatny!  Przejście w sferę wirtualną nie oznacza zmiany formuły. Jak zawsze pięć najciekawszych spektakli młodych reżyserów z ostatnich sezonach teatrów walczy o Laur Konrada i Nagrodę Publiczności.

Wybitne spektakle teatralne onilne! Od poniedziałku festiwalowe emocje. W programie Festiwalu znajdą się też m.in. spektakle telewizyjne i słuchowiska radiowe, dokumenty oraz krótkie fabuły, a także warsztaty, panele dyskusyjne i rozmowy z twórcami. Wszystkie punkty programu będą emitowane na żywo (lub jako wcześniejsze, specjalne rejestracje) na stronie festiwal-interpretacje.pl

Teatr, telewizja i radio

Wszystkie wydarzenia Interpretacji będą udostępniane bezpłatnie. Festiwal rozpocznie przeglądu słuchowisk Teatru Polskiego Radia wybranych przez Janusza Kukułę, dyrektora Teatru Polskiego Radia i kuratora tej sekcji festiwalowej.

Przegląd słuchowisk wyreżyserowanych przez młodych twórców: Alinę Moś-Kerger („Daisy”), Annę Skuratowicz („Komediant”), Aleksandrę Głogowską („Przed sklepem jubliera”), Martynę Quant („Pojedynek”) i Michała Zdunika („Cisza”) ma formę konkursową. Konkurs na najlepsze słuchowisko radiowe jest obecny w programie festiwalu od 2018 roku, kiedy to jego dyrektorem artystycznym został Ingmar Villqist – dramatopisarz, reżyser, kurator sztuki i pedagog związany z Górnym Śląskiem.

Na podobnej zasadzie o specjalną nagrodę postarają się młodzi reżyserzy pięciu spektakli telewizyjnych wyprodukowanych przez Wytwórnię Filmów Dokumentalnych i Fabularnych w Warszawie w ramach cyklu TEATROTEKA: Filip Gieldon („Kasie”), Maciej Buchwald („Matka Boska Niespodziewana”), Ewa Małecki („Widok z mojego balkonu”), Tomasz Jeziorski („Żona Łysego”) i Jakub Pączek („Falowiec”). Selekcji spektakli dokonał kurator tej sekcji Wojciech Majcherek. Nagrody w każdym z obu konkursów wynoszą po 10 tys. zł.

O Laur Konrada

Najważniejszym konkursem będzie, rzecz jasna, konkurs pięciu spektakli teatralnych powstałych w ciągu ostatnich dwóch sezonów artystycznych, wybranych przez grono selekcjonerów spośród kilkudziesięciu zgłoszonych propozycji. Wyboru dokonali: Ingmar Villqist, Wojciech Majcherek i Roman Pawłowski.

W tym roku na Laur Konrada i Nagrodę Publiczności ma szansę Małgorzata Warsicka ze spektaklem „Mistrz i Małgorzata” z Teatru Polskiego w Bielsku-Białej, Katarzyna Szyngiera ze spektaklem „Lwów nie oddamy” zrealizowanym w Teatrze im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie, Cezary Tomaszewski ze spektaklem „Gracjan Pan” z Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu, Piotr Łukaszczyk ze spektaklem „Jutro przypłynie królowa” z Wrocławskiego Teatru Współczesnego i Jędrzej Piaskowski ze spektaklem „Jezus” z Nowego Teatru w Warszawie (dokładne informacje o spektaklach poniżej).

Wszystkie przedstawienia zostały zarejestrowane specjalnie na potrzeby festiwalu. Zostaną wyemitowane na stronie festiwalu tylko raz, o wyznaczonych godzinach – tak, jakbyśmy oglądali je w teatrze.

Konkursowe spektakle będzie oceniało pięcioosobowe jury. W jego które stworzą w tym roku: kostiumolożka Katarzyna Sobańska, scenograf Marcel Sławiński, historyk literatury Stanisław Rosiek, aktor i tłumacz Jacek Poniedziałek oraz reżyser Grzegorz Jarzyna (przewodniczący jury).

Podczas finału festiwalu każdy z jurorów wręczy wybranemu reżyserowi sakiewkę zawierającą 10 tys. zł. Twórca, który zbierze przynajmniej trzy sakiewki zdobędzie Laur Konrada – główną nagrodę Interpretacji. Nagrodę najlepszemu spektaklowi przyzna również w głosowaniu publiczność. Nagrodę Publiczności wynoszącą 10 tys. zł ufundował Marszałek Województwa Śląskiego. Gala przyznania nagród, mimo że bez udziału publiczności, będzie jak najbardziej rzeczywista i będzie można ją śledzić w internecie w ostatnim dniu festiwalu, 28 listopada.

Młodzi na dodatek

Równie bogaty jest program wydarzeń dodatkowych. Tworzą je choćby dwa bloki krótkich filmów – pięć dokumentalnych wybranych przez Andrzeja Fidyka i pięć fabularnych wyłonionych przez Krzysztofa Zanussiego, a zrealizowanych przez reżyserów związanych m.in. ze Szkołą Filmową im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach. Wśród nich jest głośny i nagradzany dokument „Mój kraj taki piękny” w reżyserii Grzegorza Paprzyckiego, który powalczy o nominację do Oscarów 2020.

Internauci będą mieli okazję zobaczyć również ciekawe spektakle towarzyszące, jak np. „Odmęt”  w reżyserii Marka Idzikowskiego, który otrzymał Grand Prix podczas Forum Młodej Reżyserii 2019 w Krakowie czy „Gradient” – spektakl z nurtu nowego cyrku Fundacji Sztukmistrze.

Z okazji stulecia Powstań Śląskich zaprezentowane zostaną słuchowiska radiowe na ich temat: „Gniew” Romualda Pitery zrealizowany w 1970 roku w Teatrze Polskiego Radia oraz słuchowisko na podstawie jednoaktówki „Anna” autorstwa Krzysztofa Kokota. To ostatnie będzie specjalnie przygotowane przez instytucję Katowice Miasto Ogrodów we współpracy z katowickim Oddziałem Instytutu Pamięci Narodowej.

Dodatkowo Dariusz Pawelec przeprowadzi dla chętnych twórców masterclass, czyli wykład połączony z warsztatem na temat realizacji telewizyjnej spektaklu teatralnego. Połączymy się również z dyrektorami kilku ważnych międzynarodowych festiwali teatralnych, aby porozmawiać m.in. o organizowaniu wydarzeń kulturalnych w dobie pandemii.

Pełny program festiwalu dostępny na stronie festiwal-interpretacje.pl

Autor: Anna Jurzyca


0%
Skip to content