play_arrow

keyboard_arrow_right

skip_previous play_arrow skip_next
00:00 00:00
chevron_left
volume_up
chevron_left
  • cover play_arrow

    Radio Piekary Radio Piekary

Śląsk

Z Kołobrzegu do Piekar Śl. Trasa S11 połączy Pomorze Środkowe z aglomeracją śląską

today22 stycznia 2020

Background

Droga ekspresowa S11 połączy Pomorze Środkowe przez Poznań z aglomeracją śląską. Będzie miała ponad 600 km długości, z czego obecnie kierowcy mają do dyspozycji ponad 120 km. Kolejne 32 km jest w realizacji, a 48 km w przetargu. W przygotowaniu jest ponad 400 km trasy, by po uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz zapewnieniu finansowania, można było przystąpić do dalszego kroku czyli ogłoszenia przetargów na realizację.

Oddanie do użytku ostatnich odcinków byłoby możliwe w 2028 r. W przyszłości pokonanie trasy z Kołobrzegu do węzła Piekary Śląskie na skrzyżowaniu z A1 ma zająć samochodem osobowym nieco ponad 5 godz.

Realizacja całej trasy usprawni komunikację między Pomorzem Środkowym, a aglomeracją śląską, ale również w obrębie województw. To nie tylko połączenie drogą szybkiego ruchu takich miast jak Kołobrzeg, Koszalin, Piła, Poznań, Ostrów Wielkopolski oraz obszaru Górnego Śląska i Zagłębia, ale także wyprowadzenie ruchu tranzytowego z mniejszych miast i poprawa bezpieczeństwa. Łączny koszt obecnie realizowanych odcinków to blisko 900 mln zł. Do tego te, planowane do realizacji, które obecnie nie mieszczą się w limicie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Ich koszt sięga 15 mld zł. W tej kwocie są wszelkie wydatki związane z przygotowaniem i realizacją.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przypomina, że przygotowanie realizacji każdej inwestycji wymaga przeprowadzenia prac projektowych, uzyskania stosownych decyzji i zapewnienia finansowania. Dopiero wtedy można ogłaszać przetarg na wyłonienie wykonawcy.

Województwo zachodniopomorskie
W minionym roku oddano do użytku wspólny odcinek S6 i S11 pomiędzy Kołobrzegiem a Koszalinem wraz z węzłem Bielice oraz obwodnicę Szczecinka w ciągu S11. Tym samym pierwsze 47 km tej trasy w woj. zachodniopomorskim już działa. Do realizacji pozostały jeszcze ok. 72 km, czyli odcinki łączące węzeł Bielice pod Koszalinem z obwodnicą Szczecinka.
24 km odcinek od Bobolic do Szczecinka, tak jak większość S11 w kierunku Śląska, jest na etapie przygotowawczym i nie posiada jeszcze zapewnionych środków na realizację. Jest decyzja środowiskowa i projektanci pracują nad koncepcją programową oraz projektem budowlanym, co pozwoli w przyszłym roku złożyć wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.

Województwo wielkopolskie
Kierowcy korzystają z pięciu fragmentów S11 – dwóch w okolicy Poznania wyprowadzających ruch na północ i południe od A2 (pomiędzy węzłami Poznań Północ i Poznań Zachód oraz od Poznań Krzesiny do Kórnik Południe) oraz trzech obwodnic: Jarocina, Ostrowa Wielkopolskiego i Kępna (I etap). To łącznie blisko 76 km trasy. W realizacji jest II etap obwodnicy Kępna, czyli odcinek trasy S11 o długości blisko 7 km, wyprowadzający ruch na południe od skrzyżowania z S8. Kierowcy skorzystają z niego jesienią przyszłego roku.
Pozostałe ponad 270 km trasy S11 od granicy województwa zachodniopomorskiego i wielkopolskiego do końca obwodnicy Kępna jest na etapie opracowywania.

Województwo opolskie
W maju 2019 r. GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Olesna, czyli blisko 25 km trasy od okolic Kluczborka do granicy z woj.śląskim. Wykonawca tej inwestycji opracowuje obecnie dokumentację niezbędną do złożenia wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Kierowcy nową trasą mają pojechać pod koniec 2022 roku.
W przygotowaniu jest odcinek od końca budowanej obecnie obwodnicy Kępna do początku obwodnicy Olesna. Od dwóch miesięcy w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Opolu jest już wniosek o wydanie odpowiedniej decyzji. Zatwierdzi ona przebieg S11 na blisko 46 km odcinku.

Województwo śląskie
Ponad 61 km odcinek S11, od granicy z woj. opolskim do węzła Piekary Śląskie na skrzyżowaniu z autostradą A1, jest w trakcie opracowywania. Prace toczą się od października 2018 r., a w ub.r. przeprowadzono spotkania informacyjne z przedstawicielami samorządów terytorialnych oraz mieszkańcami na terenach, przez które przebiegają możliwe warianty. Jesienią br. GDDKiA planu złożyć do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach wniosek o wydanie decyzji środowiskowej.

źródło: GDDKiA

Autor: Adam Grabałowski


0%
Skip to content