play_arrow

keyboard_arrow_right

skip_previous play_arrow skip_next
00:00 00:00
chevron_left
volume_up
chevron_left
  • cover play_arrow

    Radio Piekary Radio Piekary

Śląsk

Zanim klikniesz i kupisz – sprawdź opinie. Oby były rzetelne (raport UOKiK)

today29 maja 2021

Background

Poszukiwanie informacji o sprzedawcy i towarze to dobra praktyka w przypadku zakupów w internecie. Ważne jednak, aby takie informacje były uczciwe, rzetelne oraz prezentowały opinie zarówno pozytywne jak i negatywne.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) zwrócił ostatnio uwagę, że portal udostępniający opinie konsumentów może zapewnić narzędzie do komunikacji między klientem a sprzedawcą, ale nie może to oznaczać usuwania negatywnej oceny, a tym samym zaburzania statystyk. Jeśli konsument może wycofać negatywną opinię, ponieważ ostatecznie spór między nim a sprzedawcą zakończył się pozytywnie, to informacja o liczbie wycofanych ocen też powinna znaleźć się w serwisie.

W ubiegłym roku na zlecenie UOKiK przeprowadzona badania społeczne. Wynika z nich, że opinie o produkcie mają bardzo duże znaczenie dla konsumentów kupujących przez internet. W w ciągu ostatnich kilkunastu lat znacząco wzrosło zainteresowanie takimi transakcjami.
Obecnie aż 93% społeczeństwa deklaruje, że kupuje produkty online.

W przypadku tej formy zakupów konsumenci chętnie sięgają po opinie innych internautów. Dla większości z nich są one bardzo ważne. Co istotne, aż 77% osób kupujących przez internet jest świadoma tego, że opinie mogą być sfałszowane. Z tego powodu większość stara się weryfikować prawdziwość recenzji, czytając różne strony i fora internetowe lub pytając znajomych.

Młodsi chętnie sięgają po filmy z testami produktów umieszczone na YouTube lub podobnych portalach.

Co trzeci konsument przyznaje, że zetknął się z sytuacją, gdy mimo doskonałych recenzji produkt zupełnie nie spełniał jego oczekiwań. Nieznaczna część respondentów deklaruje, że oferowano im benefity w zamian za pozytywną opinię o produkcie lub usunięcie negatywnej oceny. Zazwyczaj sklep internetowy lub konkretny sprzedawca oferuje w zamian rabat, jeżeli dotyczy to pozytywnych opinii lub całkowity bądź częściowy zwrot pieniędzy za zakupiony towar w przypadku usunięcia negatywnej oceny. Trzy na cztery osoby zamieściły kiedykolwiek opinię o produkcie w internecie, przy czym zdecydowana większość nie doświadczyła sytuacji, w której recenzja ta zostałaby usunięta.

więcej na ten temat TUTAJ

źródło/foto: UOKiK

Autor: Adam Grabałowski


0%
Skip to content