Pracodawca może sprawdzić stan trzeźwości. Wprowadzono nowe przepisy
Autor: Andrzej Zazgórnik w dniu 2023-02-21
Nie od dziś wiadomo, że alkohol w pracy jest niedozwolony. Dotąd jednak pracodawca nie mógł zbadać, czy jego pracownik jest trzeźwy. Teraz ma już taką możliwość.
Piłeś….nie pracuj! Od dziś pracodawca może kazać pracownikowi dmuchnąć w alkomat. Kontrole obejmą nie tylko alkohol, ale także narkotyki. Będą możliwe zarówno w zakładach pracy, jak i w domach, gdzie wykonywana jest praca zdalna.
Stan trzeźwości będzie mógł być skontrolowany
Nowe uprawnienia pracodawców to efekt nowelizacji Kodeksu Pracy. Dotyczą nie tylko pracowników na etatach, ale także osoby na umowach-zleceniu czy samozatrudnionych. Wprowadzenie kontroli trzeźwości, czas i częstotliwość jej przeprowadzania oraz rodzaj urządzenia wykorzystywanego do kontroli należy ustalić w układzie zbiorowym pracy, w regulaminie pracy albo w obwieszczeniu.
"Pracodawcy zyskują nowe uprawnienia w zakresie kontroli trzeźwości swoich pracowników. To wszystko za sprawą nowelizacji Kodeksu pracy, którą przygotowało Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej" – wskazała minister Marlena Maląg.
Takie same zasady będą miały zastosowanie w przypadku podejrzenia zażycia innych substancji odurzających. Co w przypadku tych zakładów, gdzie nie zostaną wprowadzone stosowne ustalenia?
"Jeżeli przepisy wewnątrzzakładowe przewidują prewencyjną kontrolę trzeźwości, pracodawcy będą mogli przy użyciu alkomatu skontrolować swoich pracowników. W innych przypadkach taką kontrolę będzie przeprowadzać policja. Takie same zasady będą miały zastosowanie w przypadku podejrzenia zażycia innych substancji odurzających" – wyjaśniła szefowa MRiPS.
Kontrole będą musiały być przeprowadzane z poszanowaniem dóbr osobistych pracownika, przy użyciu urządzeń posiadających dokument potwierdzających ich właściwą kalibrację.