Katowice: Odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie A4

Autor: w dniu 2025-01-16

Katowicki odcinek autostrady A4 znalazł się na liście ponad 40 lokalizacji, w których wkrótce zostaną zainstalowane systemy odcinkowego pomiaru prędkości (OPP). Umowa z wykonawcą została już podpisana, co oznacza, że zmiany wprowadzone zostaną na drogach już niebawem.

Przetarg na dostawę i instalację 43 systemów odcinkowego pomiaru prędkości ogłoszony przez Generalny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD) rozstrzygnięto w sierpniu 2024 roku. Jedynym oferentem była firma Sprint S.A. z Olsztyna, proponująca 85 883 641,02 zł za lokalizacje podstawowe oraz 69 042 149,01 zł za lokalizacje zastępcze. Kwota zmieściła się w budżecie GITD, wynoszącym 86 mln zł, co pozwoliło na podpisanie umowy. Według GITD nowe systemy obejmą prawie 400 km dróg ekspresowych i autostrad. Po zakończeniu projektu CANARD będzie zarządzał 114 takimi urządzeniami, monitorującymi łącznie ponad 670 km tras. Montaż pierwszych kamer zaplanowano na połowę 2025 roku, a całość prac zakończy się w czerwcu 2026 roku.

Odcinkowy pomiar prędkości w Katowicach – gdzie będzie działał?

W Katowicach OPP zostanie zainstalowany na autostradzie A4, od węzła Mikołowska do węzła Murckowska. Codziennie tędy przejeżdża około 100 000 pojazdów, co powoduje duże natężenie ruchu i liczne kolizje wynikające z nadmiernej prędkości oraz specyfiki układu drogowego. Istniejące ograniczenie prędkości do 100 km/h będzie egzekwowane nowoczesnym systemem kamer.

Jak działają systemy UnicamVELOCITY 4?

W Katowicach i pozostałych lokalizacjach zostaną zainstalowane kamery UnicamVELOCITY 4. Te żółte systemy monitorują czas wjazdu i wyjazdu z kontrolowanego odcinka drogi, rejestrując prędkość oraz dane pojazdu, w tym jego pas ruchu, miejsce, datę i godzinę przejazdu. Nowoczesne rozwiązania techniczne zapewniają wysoką jakość zdjęć nawet w nocy, przesyłając je bezpośrednio do systemu centralnego CANARD.

Proces instalacji i dalsze plany

Zanim rozpocznie się montaż, wykonawca przeprowadzi oględziny lokalizacji, oceni możliwości techniczne i przygotuje przyłącza energetyczne. Tam, gdzie nie da się wykorzystać istniejących bramownic, powstaną nowe konstrukcje. Każdy odcinek przejdzie wzorcowanie i legalizację.

Dodatkowo rozstrzygnięto przetarg na 128 stacjonarnych urządzeń do wykrywania wykroczeń drogowych, w tym 70 fotoradarów oraz 15 systemów monitorujących przejazd na czerwonym świetle. Umowa z wykonawcą tych urządzeń jeszcze czeka na podpisanie.

Fot. GITD