Koleje Śląskie punktualne pomimo utrudnień
Autor: Marcin Hirnyk w dniu 2025-05-09
Pomimo trwających prac modernizacyjnych prowadzonych przez PKP PLK i związanych z nimi ograniczeń w ruchu pociągów, Koleje Śląskie utrzymują wysoki poziom punktualności. W 2024 roku 92,14 proc. pociągów dotarło do stacji końcowej zgodnie z rozkładem lub z maksymalnie pięciominutowym opóźnieniem. To wynik lepszy od ogólnopolskiej średniej wynoszącej 91,64 proc., którą wyliczył w raporcie za 2024 rok Urząd Transportu Kolejowego. W pierwszym kwartale 2025 roku Koleje Śląskie osiągnęły jeszcze wyższy wynik – 92,84 proc. pociągów dotarło na czas do stacji końcowej.
Wśród wszystkich tras obsługiwanych przez Koleje Śląskie, największym poziomem punktualności wyróżnia się linia S18 łącząca Gliwice z Bytomiem. W 2024 roku 98,31 proc. pociągów kursujących na tej trasie dotarło na czas, a w pierwszym kwartale 2025 roku aż 99,06 proc.
Krótka trasa, zaledwie dwa przystanki pośrednie oraz brak ruchu dalekobieżnego sprawiają, że warunki na tej linii sprzyjają realizacji kursów zgodnie z rozkładem – mówi Bartłomiej Wnuk, rzecznik Kolei Śląskich.
W czołówce najbardziej punktualnych połączeń w pierwszym kwartale 2025 roku znalazła się również linia S72 (Rybnik – Pszczyna) z wynikiem 98,67 proc. oraz linia S78 (Racibórz – Chałupki) z punktualnością na poziomie 98,34 proc.
Aktualnie najczęstszą przyczyną opóźnień są prace prowadzone przez PKP PLK – szczególnie w rejonie katowickiego węzła kolejowego. Opóźnienia powodują także czynniki losowe, takie jak trudne warunki atmosferyczne czy awarie. Przykładem może być uszkodzenie rury wodociągowej przy ul. Bagiennej w Katowicach, które 30 kwietnia doprowadziło do zalania torów i czasowego całkowitego wstrzymania ruchu pociągów.
Prace modernizacyjne są niezbędne dla poprawy jakości i bezpieczeństwa podróży, ale wiążą się z czasowymi utrudnieniami. Dokładamy wszelkich starań, aby minimalizować wpływ tych utrudnień na naszych pasażerów – mówi Bartłomiej Wnuk.
6 maja 2025 roku rozpoczął się kolejny etap przebudowy katowickiego węzła kolejowego, realizowanej przez PKP PLK. W związku z tym wprowadzono zmiany w rozkładzie jazdy pociągów Kolei Śląskich. Na odcinku Brynów – Katowice Ligota obowiązuje ruch jednotorowy, który wpływa na liczbę kursów i godziny odjazdów. W dni robocze liczba pociągów na linii S4, kursujących w relacji Katowice – Tychy Lodowisko, została ograniczona z 56 do 40.
Skrócona została również jedna para pociągów linii S6 do Czechowic-Dziedzic, a pięć par pociągów różnych linii kończy obecnie bieg w Katowicach Ligocie. Jednotorowy ruch prowadzony jest także na odcinku Czechowice-Dziedzice Południowe – Bielsko-Biała Główna, gdzie w dniach roboczych prace potrwają do 16 maja.
Foto i źródło: Kolej Śląskie