Największy czarterowy przewoźnik w Polsce z bazą na lotnisku w Katowicach
Autor: Andrzej Zazgórnik w dniu 2025-01-20
Enter Air, czyli największy prywatny przewoźnik czarterowy w Polsce, podpisał umowę najmu hangaru H2 znajdującego się na lotnisku Katowice Airport.
Enter Air Services Sp. z o.o., spółka zależna linii lotniczej Enter Air, specjalizująca się w obsłudze technicznej samolotów, podpisała z Górnośląskim Towarzystwem Lotniczym SA (GTL SA) umowę najmu hangaru H2.
Enter Air obsłużył miliony pasażerów
Linia lotnicza Enter Air jest największym prywatnym przewoźnikiem czarterowym w Polsce, a w 2024 roku została pierwszym przewoźnikiem w historii katowickiego lotniska, który obsłużył ponad milion podróżnych w ruchu na zlecenie biur podróży w roku kalendarzowym, dokładnie było ich 1 075 762. Jednak swój debiut na katowickim lotnisku miała nieco wcześniej, bo 21 czerwca 2010 roku. Od początku działalności w Katowice Airport do końca 2024 roku na rejsach z i do Pyrzowic Enter Air przewiózł 6,8 mln pasażerów.
– Z linią lotniczą Enter Air współpracujemy od niemal 15 lat. Aktualnie to największy przewoźnik czarterowy w Katowice Airport, obsługuje około 33% tego rynku. Cieszymy się, że Enter Air został najemcą jednego z katowickich hangarów i otworzy tutaj bazę techniczną. W ten sposób zacieśniamy naszą strategiczną współpracę – powiedział Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA.
Kilka tysięcy metrów kwadratowych i najem na 10 lat
Hangar H2 dysponuje dwoma zatokami serwisowymi, w których można serwisować Boeinga 737, a dodatkowo ma rozbudowane zaplecze warsztatowe, socjalne i biurowe. Obiekt ma kubaturę 106 350 metrów sześciennych i powierzchnię użytkową 7 912 metrów kwadratowych. Umowa najmu hangaru została podpisana na 10 lat.
– Port lotniczy w Pyrzowicach jest naszą główną bazą operacyjną. Wspólnie z Katowice Airport zbudowaliśmy największy ruch czarterowy w tej części świata i od wielu lat regularnie latamy do kilkudziesięciu destynacji turystycznych w Europie, Azji i Afryce. W 2024 roku było to ponad 130 unikalnych kierunków, czyli więcej niż oferował jakikolwiek inny przewoźnik operujący z tego portu. Od kilku lat poszukiwaliśmy dogodnych lokalizacji na rozbudowę naszych usług technicznych i cieszę się, że udało nam się podpisać długoletnią umowę w najdynamiczniejszym polskim portem lotniczym. Katowice Airport to niekwestionowany lider w obsłudze ruchu wakacyjnego, więc nasza współpraca była najrozsądniejszym wyborem dla obu stron – powiedział Grzegorz Polaniecki, Prezes Enter Air Services.
Katowice Airport w posiadaniu największej infrastruktury do obsługi technicznej samolotów
Aktualnie Katowice Airport dysponuje największą infrastrukturą do obsługi technicznej samolotów ze wszystkich polskich lotnisk regionalnych. To właśnie w Pyrzowicach są trzy hangary o sumarycznej powierzchni użytkowej 22,2 tys. m kw. i łącznej kubaturze 287 tys. m sześc. Łącznie dostępnych jest sześć zatok do serwisu samolotów kodu C. Organizacje specjalizujące się w obsłudze technicznej samolotów (MRO), w oparciu o istniejącą infrastrukturę hangarową, oferują w Pyrzowicach szeroki zakres usług, począwszy od liniowych przeglądów samolotów trwających kilka godzin, poprzez szybkie wymiany silników turbowentylatorowych, skończywszy na dużych bazowych obsługach typu C-Check lub D-Check, które zajmują nawet kilka tygodni.
W pierwszym kwartale 2025 roku rozpocznie się rozbudowa pyrzowickiej bazy do obsługi technicznej samolotów o kolejny hangar z dwoma zatokami serwisowymi dla samolotów kodu C. Inwestycja potrwa około roku.
Pozycja rynkowa katowickiego lotniska
Warto zaznaczyć, że katowickie lotnisko należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2024 roku z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 6,39 mln pasażerów. Prognoza na 2025 rok zakłada obsłużenie około 7 mln podróżnych, co będzie najlepszym wynikiem w historii Katowice Airport. Port lotniczy im. Wojciecha Korfantego jest krajowym liderem w segmencie ruchu czarterowego i jednym z największych lotnisk cargo w Polsce.