Zmiany w Katowicach. Doszło do przetasowań
Autor: Andrzej Zazgórnik w dniu 2025-04-29
Prezydent Marcin Krupa powołał dziś dotychczasowego sekretarza miasta Macieja Stachurę na stanowisko wiceprezydenta Katowic. Z kolei na stanowisko sekretarza prezydent powołał Monikę Maniecką. Dotychczasowy wiceprezydent Maciej Biskupski został dziś wiceprzewodniczącym zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
– Maciej Biskupski otrzymał nowe, odpowiedzialne zadanie reprezentowania Katowic w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Nowy wiceprezydent, Maciej Stachura, piastował do tej pory stanowisko Sekretarza Miasta i zarządzał z mojego ramienia ważnymi dla miasta pionami. Jestem przekonany, że kompetencje i doświadczenie obu panów pozytywnie wpłyną na rozwój i znaczenie Katowic – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Stanowisko Sekretarza Miasta powierzyłem Monice Manieckiej, która od ponad 20 lat związana jest z administracją samorządową, a przez ostatnie lata dała się poznać jako skuteczna naczelniczka wydziału organizacji i zarządzania oraz wprowadziła w życie urzędu wiele udanych zmian – dodaje prezydent.
Jako resortowy wiceprezydent Maciej Stachura będzie odpowiadał m.in. za działanie wydziału komunikacji społecznej, wydziału rozwoju miasta, wydziału zarządzania kryzysowego, wydziału kultury oraz wydziału polityki społecznej, którego zadaniem jest współpraca z organizacjami pozarządowymi, ochrona i promocja zdrowia, działanie na rzecz osób niepełnosprawnych i nadzorowanie działalność katowickiego MOPS.
Maciej Stachura, biogram
Maciej Stachura to absolwent 5-letniej politologii w specjalności dziennikarskiej oraz 3-letniej filologii rosyjskiej (oba kierunki na Uniwersytecie Śląskim). Ukończył także studia MBA w Akademii WSB w Dąbrowie Górniczej oraz Akademię Trenerów Biznesu w Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu.
Od 2014 r. związany z Urzędem Miasta Katowice – najpierw jako asystent prezydenta, rzecznik prasowy, a w latach 2016-2020 – naczelnik wydziału komunikacji społecznej. Od 2021 r., jako sekretarz miasta, z ramienia prezydenta zarządzał pracą sześciu pionów o łącznych budżetach ponad 200 mln zł, w których pracuje blisko 300 osób. Były to m.in. wydziały zarządzania kryzysowego, promocji, komunikacji społecznej oraz HR. Wcześniejsze doświadczenia zawodowe zdobywał w mediach, agencji PR i biurach poselskich. Prowadzi szkolenia w zakresie m.in. rozwoju kompetencji menedżerskich, współpracy z mediami i wystąpień publicznych.
Maciej Stachura związany jest ze środowiskiem uniwersyteckim. Od 2015 r. prowadzi zajęcia na Wydziale Nauk Społecznych UŚ. Jest członkiem Rady Eksperckiej Wydziału Prawa i Administracji UŚ oraz Rady kierunków: Międzynarodowe studia nauk politycznych i dyplomacji, Doradztwo polityczne i publiczne, Bezpieczeństwo narodowe i międzynarodowe oraz Politologia na Wydziale Nauk Społecznych UŚ. Od ponad 25 lat działa w sektorze NGO. Dyrektor kilkunastu projektów edukacyjnych dla młodzieży i studentów – w tym Katowickiej Kuźni Liderów i Katowickiego Turnieju Debat Oxfordzkich.
Maciej Stachura został odznaczony "brązowym medalem za zasługi dla pożarnictwa" oraz "brązową odznaką za zasługi dla Chorągwi Śląskiej ZHP".
Prywatnie jest żonaty, to tata dwóch córek. Jego pasje to wędrówki górskie, karate, bieganie, szachy i gry planszowe oraz nowoczesne metody edukacji.
Monika Maniecka, biogram
Monika Maniecka od ponad 20 lat związana jest z administracją samorządową. W Urzędzie Miasta Katowice zarządzała kluczowymi procesami organizacyjnymi i kadrowymi. Pełniła funkcję naczelniczki Wydziału Organizacji i Zarządzania, odpowiadając za optymalizację pracy urzędu, wdrażanie nowoczesnych rozwiązań w administracji oraz koordynację spraw kadrowych i kancelaryjnych. Wcześniej zajmowała stanowiska zastępcy naczelnika Wydziału Organizacji i Zarządzania oraz inspektora w Wydziale Zarządzania Kryzysowego. Współtworzyła również Katowicką Radę Równego Traktowania, której jest członkinią i wdrażała Plan Równości Płci w Urzędzie Miasta Katowice.
Jest absolwentką Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach na kierunku o specjalności samorządowej. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu administracji i zarządzania na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego oraz mediacji sądowych i pozasądowych. Dodatkowo ukończyła studia z zarządzania zasobami ludzkimi w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Aktualnie rozwija swoje kompetencje w obszarze zarządzania na studiach MBA HR.
Monika Maniecka posiada doświadczenie w zarządzaniu dużymi zespołami, wdrażaniu zmian organizacyjnych, doskonaleniu procesów administracyjnych oraz rozwoju elektronicznego obiegu dokumentów. Jest certyfikowaną specjalistką w zakresie zarządzania projektami PRINCE2 oraz posiada uprawnienia dla członków rad nadzorczych spółek Skarbu Państwa. W pracy stawia na skuteczne zarządzanie, rozwój kompetencji pracowników oraz tworzenie nowoczesnej, przyjaznej mieszkańcom administracji.
Prywatnie Monika Maniecka jest miłośniczką górskich wędrówek i pasjonatką ogrodnictwa. Ceni bliskość natury, zwierzęta i aktywny wypoczynek na świeżym powietrzu.
Źródło: UM Katowice